Συνέντευξη Τύπου, 07/11/2006

47ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

(17-26 Νοεμβρίου 2006)

 

 

Ομιλία της Διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δέσποινας Μουζάκη, στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2006, στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου Πολιτισμού στην Αθήνα, για την παρουσίαση του προγράμματος του 47ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (17-16 Νοεμβρίου 2006).

 

 

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, κύριε Γενικέ, κυρίες και κύριοι,

 

Σας καλωσορίζω και εγώ με τη σειρά μου στη συνέντευξη τύπου για το επίσημο πρόγραμμα της 47ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

 

Ευχαριστώ τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Γιώργο Βουλγαράκη για την ευγενική πρόσκλησή του, αλλά κυρίως για τη θερμή υποστήριξη που παρέχει στον θεσμό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από την ανάληψη των καθηκόντων του στη θέση του Υπουργού Πολιτισμού.

 

Φίλες και φίλοι,

 

Σας καλωσορίζουμε στη γιορτή του κινηματογράφου. Στην ετήσια γιορτή της πιο μαζικής τέχνης της εποχής μας, της τέχνης που είναι συνυφασμένη με τις μεγαλύτερες μυθολογίες του 20ού αιώνα και, τώρα, σήμερα, κυοφορεί τις μυθολογίες του αύριο: τους αυριανούς σταρ, τις αυριανές μεγάλες αθάνατες σκηνές, τις αυριανές γοητευτικές εικόνες που θα συμπυκνώνουν το πνεύμα της σημερινής εποχής, την αυριανή αθάνατη μυθολογία του κινηματογράφου. Σας καλωσορίζουμε στο τοπίο του μύθου που συστηματικά προετοιμάζουμε στο φετινό, το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

 

Το Φεστιβάλ είναι η μεγάλη γιορτή όσων είναι περίεργοι για ό,τι δημιουργικό φτιάχνεται σήμερα με στόχο τους σημερινούς και τους αυριανούς θεατές. Κι είναι, ταυτόχρονα, η έκθεση των οπτικοακουστικών προϊόντων της εποχής μας, μια ζωντανή αγορά των πιο ευγενών και πιο γοητευτικών επιτευγμάτων της φαντασίας προικισμένων καλλιτεχνών. Μια σύγχρονη έκθεση του οπτικοακουστικού στην οποία η μυθολογία συναντά τον ορθολογισμό, η κουλτούρα τη γιορτή, η τέχνη την αγορά...

 

Στόχος μας είναι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με σεβασμό στην κινηματογραφική ιστορία, να αποτελεί χώρο ανακάλυψης των νέων τάσεων, να παρέχει βήμα στους δημιουργούς, να επιτελεί έναν ουσιαστικό εκπαιδευτικό και παιδευτικό ρόλο, να είναι νεανική κυψέλη ζωής, δημιουργικής συνομιλίας των επισκεπτών του και ανταγωνιστική αγορά.

 

Σας παρουσιάζουμε μέσα από το Επίσημο Πρόγραμμα, τις «Ημέρες Ανεξαρτησίας», τις «Ματιές στα Βαλκάνια», το «Focus», το Ελληνικό Πρόγραμμα, τους στέρεους, τους καθιερωμένους μύθους της 47ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συναντούν τις εκπλήξεις, τις γραφές και τα πρόσωπα που διεκδικούν να γίνουν τμήμα της μυθολογίας του αύριο:

 

Τον Βιμ Βέντερς, τη μεγαλύτερη προσωπικότητα του νέου γερμανικού κινηματογράφου, την πιο δυνατή και βαθιά συνειδητοποιημένη «φωνή» του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, τον κατ’ εξοχήν σήμερα «περιπλανητή» στον κόσμο των ιδεών και του σινεμά, τον ευρωπαίο σε διαρκή διάλογο με την άλλη πλευρά, την Αμερική, τον καθιερωμένο με τη διαρκή αναζήτηση του κινηματογραφικά καινούργιου – στην αφήγηση, στη θεματολογία, στις τεχνολογίες.

 

Τον Γιαν Σβανκμάγερ, τον αλχημιστή της Πράγας, έναν αειθαλή αναγεννησιακό δημιουργό: σκηνοθέτη και animator, αλλά και συγγραφέα, εικαστικό, ποιητή - τον τελευταίο αληθινό σουρεαλιστή, που τον φέρνουν κοντά μας οι Μέρες Ανεξαρτησίας, μαζί με τον Τζιμ ΜακΚέι, αφανή ήρωα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου που υπογράφει ρεαλιστικές ταινίες κοινωνικού προβληματισμού.

 

Τον Αμπντεραμάν Σισακό, στο πρώτο αφιέρωμα του Φεστιβάλ σε αφρικανό σκηνοθέτη, έναν από τους πιο αξιόλογους εκπρόσωπους του αφρικανικού σινεμά, έναν αγωνιστή για τη βελτίωση των συνθηκών στην αφρικανική ήπειρο. Η Αφρική επανέρχεται θεματικά και γεωγραφικά με την προβολή τριών ταινιών από την Αλγερία, εκ των οποίων η μία είναι σε σενάριο και παραγωγή Κώστα Γαβρά.

 

Από το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια, τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, τον πολυβραβευμένο τούρκο δημιουργό, αγαπημένο «παιδί» των κριτικών, με το ιμπρεσσιονιστικό ύφος και τον «χειροτεχνικά» μινιμαλιστικό κινηματογράφο, που αναπαριστώντας αυτοβιογραφικά τον κόσμο του, ανανέωσε το σινεμά της χώρας του.

 

Τον άγνωστο κινηματογράφο της Κίνας, σε ένα αφιέρωμα-συλλογή, τη μεγαλύτερη στο είδος της που έχει παρουσιαστεί ποτέ στη Δύση, με την Έκτη Γενιά σκηνοθετών της χώρας και το έργο τους σε παγκόσμια πρεμιέρα.

 

Τον Τσεν Κάιγκε, επικό δημιουργό του σύγχρονου κινέζικου σινεμά, των ταινιών Αντίο παλλακίδα μου, Ο αυτοκράτορας και ο δολοφόνος.

 

Τον βραζιλιάνικο κινηματογράφο, γεμάτο αδρεναλίνη, συγκίνηση και ανθρώπινη ευαισθησία, που συνθέτει μια δυνατή και πολύχρωμη εικονογραφία της Βραζιλίας, «συνώνυμο» με την ίδια τη χώρα, με ταινίες που έγιναν δημοφιλείς εντός και εκτός συνόρων και κέρδισαν την εκτίμηση του κοινού και της κριτικής.

 

Τον Βάλτερ Σάλες, τον δημιουργό των Ημερολογίων μοτοσικλέτας και του Κεντρικού σταθμού, που αναζωογόνησε το βραζιλιάνικο σινεμά και σύστησε από την αρχή τη βραζιλιάνικη κουλτούρα στο δυτικό κοινό.

 

Τις ηθοποιούς Εμανουέλ Μπεάρ, ακτιβίστρια και μούσα των σύγχρονων γάλλων σκηνοθετών, τη Λίλι Τέιλορ, κεντρική μορφή του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, που θα δώσει masterclass για την ηθοποιία, και την Τζούλιετ Λούις του Ακρωτηρίου του φόβου και του Γεννημένοι δολοφόνοι, την οποία θα γνωρίσουμε και ως τραγουδίστρια στη συναυλία που θα δώσει για το κοινό του Φεστιβάλ.

 

Την πρεμιέρα του πρώτου θεματικού τμήματος του Διεθνούς Προγράμματος του Φεστιβάλ, Focus, με θέμα και τίτλο για φέτος «Εφηβικός Πόθος / Εφηβικός Πόνος», με ταινίες που περιγράφουν τις διαφορετικές πτυχές της εφηβείας, σκηνοθετημένες κατά κύριο λόγο από νέους και πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες.

 

Την πρεμιέρα του πρώτου θεματικού αφιερώματος του Ελληνικού Τμήματος με την προβολή αντιπροσωπευτικών ταινιών που αγγίζουν το θέμα της μετανάστευσης, της εμπειρίας του «ξένου τόπου», από το 1956 μέχρι σήμερα.

 

Τον Σταύρο Τσιώλη, με έργο που καλύπτει και συμπορεύεται με τη μεγάλη διαδρομή του ελληνικού κινηματογράφου, από τις εμπορικές επιτυχίες της δεκαετίας του ’60, στα χαμηλόφωνα δράματα του νέου ελληνικού κινηματογράφου και από εκεί στο ιδιάζον και απελευθερωτικό χιούμορ που φλερτάρει με το παράλογο, στις πιο πρόσφατες ταινίες του.

 

Τον Δήμο Θέο, εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού κινηματογράφου, με ένα έργο πάντα ανοιχτό στις ερμητικές αναγνώσεις, όπου η ιστορική διεργασία συναντά τον αρχετυπικό μύθο σε έναν κινηματογράφο ασυμβίβαστο.

 

Τις τιμητικές εκδηλώσεις στον Αλέξη Δαμιανό, τη Μαρία Πλυτά, τον Γιάννη Φαφούτη και τους έλληνες σεναριογράφους Βαγγέλη Γκούφα, Πάνο Κοντέλη, Γιάννη Τζιώτη και Λάκη Μιχαηλίδη.

 

Την πρώτη παρουσίαση της επανέκδοσης του βιβλίου της Αγλαΐας Μητροπούλου Ελληνικός κινηματογράφος – ενός βιβλίου με ιστορική αξία και ανανεωτική ματιά για τον ελληνικό κινηματογράφο.

 

Τις νέες μας εκδόσεις, δίγλωσσες στην πλειονότητά τους, για τον Βιμ Βέντερς, τον Γιαν Σβανκμάγερ, τον νέο κινηματογράφο από την Κίνα, τον βραζιλιάνικο κινηματογράφο, τον Τζεϊλάν, τον Δήμο Θέο, τον Σταύρο Τσιώλη και για τη Μετανάστευση.

 

Την πρεμιέρα του πρώτου διαγωνιστικού τμήματος του Ελληνικού Προγράμματος DigitalWave, με ψηφιακές ταινίες, που αρθρώνουν μια νέα γλώσσα, ψηλαφίζουν ένα νέο τρόπο παραγωγής, αναζητούν μία νέα προσέγγιση του κοινού.

 

Την πρωτοποριακή κολλεκτίβα Κουρτραζμέ, που με πυρήνα τη Γαλλία και μέλη σε όλο τον κόσμο έχει φτιάξει τη δική της ψηφιακή «κοινότητα», δίνοντας ένα άλλο νόημα στην έννοια της ανεξάρτητης ψηφιακής παραγωγής και διανομής.

 

Τα «Ακίνητα στιγμιότυπα από κινούμενες εικόνες», τη φωτογραφική έκθεση της Ντονάτα και του Βιμ Βέντερς. «Το μάτι της φαντασίας, το χέρι της φαντασίας» με το εικαστικό έργο του Γιαν Σβανκμάγερ και της Εύα Σβανκμαγιέροβα. Την «Πανοραμική Τουρκία», παγκόσμια πρεμιέρα της φωτογραφικής έκθεσης του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν. Την παγκόσμια κινηματογραφική πρεμιέρα της Eve Sussman με το εικαστικής δύναμης έργο «Η αρπαγή των Σαβίνων» και την έκθεση με τα έργα της. Την κινεζική εκδοχή της αστικής ζωής μέσα από την έκθεση της κινέζας Κάο Φέι, της οποίας η πιο πρόσφατη δουλειά παρουσιάζεται σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα.

 

Τα masterclasses με τους Βιμ Βέντερς, Βάλτερ Σάλλες, Κώστα Γαβρά, Τσεν Κάιγκε, Μόγκενς Ρούκοφ, Κριστίν Βασόν, Λίλι Τέιλορ, Φραντς Λούστικ.

 

Τις ανοιχτές συζητήσεις για τον ψηφιακό κινηματογράφο, τις εθνικές κινηματογραφίες της Βραζιλίας και της Κίνας, τις ταινιοθήκες και το μέλλον τους, τη χρηματοδότηση της κινηματογραφικής παραγωγής από την τηλεόραση, το στούντιο ΜOS Φιλμ της Μόσχας και τη σημερινή του εξέλιξη, τη μεταφορά της λογοτεχνίας στον κινηματογράφο και το μέλλον των κινηματογραφικών φεστιβάλ.

 

Τη δημιουργία, στη νέα –για το Φεστιβάλ- Αποθήκη 8, του Industry Center, της «ομπρέλας» για τις αναπτυξιακές δραστηριότητες του Φεστιβάλ, Agora, Crossroads και Balkan Fund, και χώρου φιλοξενίας καινοτόμων πρωτοβουλιών, ποικίλων δραστηριοτήτων, νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εδώ είναι το σημείο όπου η αγορά συναντιέται με την τέχνη, το όνειρο με την υλοποίηση, η ενημέρωση με τον διάλογο.

 

Συγκεκριμένα, φέτος εισάγουμε τις εξής καινοτομίες στο Industry Center:

 

Το Salonica Studio - Student Workshops, σε συνεργασία με το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τη νέα, εκπαιδευτική πρωτοβουλία του Φεστιβάλ για τους ειδικευόμενους στην παραγωγή φοιτητές κινηματογραφικών σχολών από τη Μεσόγειο, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη.

 

Το Balkan Works in Progress, ένα πρόγραμμα - συνεργασία της Αγοράς και του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια, η ευκαιρία για τους επαγγελματίες να ανακαλύψουν ταινίες από την περιφέρεια των Βαλκανίων πριν από την ολοκλήρωσή τους και να συμμετάσχουν σε αυτές ως συμπαραγωγοί.

 

Το 1ο Συνέδριο Ευρωπαϊκού Σεναρίου στο πλαίσιο του Balkan Fund, στο οποίο διερευνώνται η ταυτότητα και οι διαστάσεις της έννοιας του ευρωπαϊκού σεναρίου.

 

Επίσης συνεχίζουμε και ενισχύουμε τις βασικές μας αναπτυξιακές δράσεις, δηλαδή:

 

Την κινηματογραφική αγορά Agora, που φέτος προχωρά σε περισσότερες και πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες για περισσότερες ταινίες και περισσότερους προσκεκλημένους. Ας σημειώσουμε ότι πέρσι στην Αγορά της Θεσσαλονίκης, πουλήθηκαν ταινίες σε σημαντικές και «δύσκολες» περιοχές όπως η Αμερική.

 

Το φόρουμ συμπαραγωγής Crossroads, το οποίο μετά από έναν μόλις χρόνο λειτουργίας και τη θερμή υποδοχή της διεθνούς αγοράς, φέτος φιλοξενεί τα νέα σχέδια παραγωγής των καταξιωμένων σκηνοθετών ¶μος Γκιτάι και Ραούλ Ρουίζ, αλλά και πέντε σενάρια ελλήνων σκηνοθετών, που το εμπιστεύονται για την ολοκλήρωση του πακέτου συμπαραγωγής.

 

Το Balkan Fund, που υποδέχεται για τέταρτη φορά φέτος νέα σενάρια για ανάπτυξη από την περιοχή των Βαλκανίων, ύστερα από τη μεγάλη διεθνή επιτυχία της ταινίας Grbavica, που ξεκίνησε ως σενάριο την πρώτη χρονιά λειτουργίας του θεσμού, για να αποσπάσει στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου τη Χρυσή ¶ρκτο.

 

Επιπλέον καινοτομίες για φέτος αποτελούν:

 

Οι νέες συνεργασίες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το Φεστιβάλ του Τορόντο για το Crossroads και με το Φεστιβάλ του Βερολίνου για το ειδικό κινηματογραφικό αφιέρωμα στο φωτογραφικό πρακτορείο Magnum.

 

Το άνοιγμα του ίδιου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό: το αφιέρωμα στη μετανάστευση θα ταξιδεύσει στον Καναδά και τις ΗΠΑ και θα φιλοξενηθεί από πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως το Χάρβαρντ και το Στάνφορντ.

 

Τη θεσμοθέτηση νέων βραβείων: από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας, το βραβείο «Γυναίκες και ισότητα ευκαιριών» και από το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, το βραβείο «Καθημερινότητα: υπέρβαση ή συμφιλίωση», που προστίθενται στο Βραβείο «Ανθρώπινων αξιών» που θεσμοθέτησε από πέρυσι η Βουλή των Ελλήνων. Τα βραβεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Νόκια για το DigitalWave και οι υποτροφίες του EAVE για το Crossroads.

 

Αυτές ήταν μόνον λίγες στιγμές από τη φετινή μας διοργάνωση.

 

Ας έρθουμε, όμως, στο επίσημο πρόγραμμά μας.

 

Η επιλογή των ταινιών δεν στηρίχτηκε αποκλειστικά σε έναν θεματικό άξονα, αλλά στη φρεσκάδα του βλέμματος, που φανερώνει πως οι νέοι δημιουργοί όχι μόνο είναι εξοικειωμένοι με την κινηματογραφική γλώσσα, αλλά είναι και πρόθυμοι να πειραματιστούν με αυτήν. Οι ταινίες τους φανερώνουν πώς οι ίδιοι αντιλαμβάνονται την ανθρώπινη ύπαρξη στην καθημερινή της αναμέτρηση με τα κοινωνικά προβλήματα που την περικυκλώνουν. Το φετινό διαγωνιστικό πρόγραμμα, ίσως περισσότερο από άλλοτε, προσανατολίζεται στην περιπέτεια της αφήγησης. Πολλές ταινίες σκιαγραφούν πορτρέτα ανθρώπων ή ομάδων που ζουν την αποδόμηση των κοινωνιών και την έκπτωση των αξιών.

 

Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ, φέτος το Διαγωνιστικό Τμήμα περιλαμβάνει τόσο μεγάλο αριθμό ταινιών που κάνουν στη Θεσσαλονίκη την πρεμιέρα τους: Από τις 14 ταινίες, οι 4 αποτελούν παγκόσμια πρεμιέρα και οι 2 ευρωπαϊκή. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτό.

 

Αλλά κυρίως είμαστε χαρούμενοι που θα μοιραστούμε μαζί σας τις πρώτες κινηματογραφικές γραφές νέων δημιουργών από όλα τα σημεία του πλανήτη, νέων δημιουργών, ανάμεσα στους οποίους μπορεί να βρίσκονται οι μύθοι του αύριο. Σας καλούμε να τους ανακαλύψετε πρώτοι!

 

Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα

1.      DAY NIGHT DAY NIGHT, Julia Loktev (USA / Germany / France)

2.      DRAMA/MEX, Gerardo Naranjo-Gonzalez (México)

3.      RETRIEVAL, Slawomir Fabicki (Poland)

4.      THE POINT, Joshua Dorsey (Canada) Παγκόσμια πρεμιέρα

5.      RIDING UP FRONT, Markus Herling (Germany) Παγκόσμια πρεμιέρα

6.      FAMILY TIES, Tae-yong Kim (South Korea) Ευρωπαϊκή πρεμιέρα

7.      BLED NUMBER ONE (BACK HOME), Rabeh Ameur-Zaimeche (France / Algeria)

8.      SUELY IN THE SKY, Karim Ainouz (Brazil / France / Germany)

9.      TROUBLE MAKERS, CAO Baoping (China) Ευρωπαϊκή πρεμιέρα

10.  THICKER THAN WATER, Árni Ólafur Ásgeirsson (Iceland / Denmark / Germany)

11.  ROME RATHER THAN YOU, Tarik Teguia (Algeria / France / Germany)

12.  ON A FRIDAY AFTERNOON, Mona Zandi Haghighi (Iran) Παγκόσμια πρεμιέρα

13.  ΨΥΧΗ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ, Γιάννης Οικονομίδης (Ελλάδα)

14.  ΡΟΖ, Αλέξανδρος Βούλγαρης (Ελλάδα) Παγκόσμια πρεμιέρα

 

Εκτός Συναγωνισμού θα προβληθούν οι εξής τέσσερις ταινίες:

1. WINDOWS ON MONDAY, Ulrich Kohler (Germany)

2. KYTHERA, Peter Meszaros (Hungary)

3. KHADAK, Peter Bosens & Jessica Woodworth (Belgium / Germany / Netherlands)

4. MON COLONEL, Laurent Herbiet (σεναριογράφος και παραγωγός: Κώστας Γαβράς)

 

Για τη βράβευση των ταινιών του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι και υπερήφανοι που θα έχουμε κοντά μας ανθρώπους της έβδομης τέχνης, καθένας από τους οποίους έχει τη δική του ιστορία και αίγλη.

 

Πρόεδρος της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής είναι η Κριστίν Βασόν, παραγωγός και συγγραφέας βιβλίων για την παραγωγή, μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ηγετική και καταλυτική δύναμη του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά, έχει αναλάβει πάνω από τριάντα ταινίες τα τελευταία έντεκα χρόνια, οι περισσότερες από τις οποίες είχαν μεγάλη κριτική και εμπορική επιτυχία παγκοσμίως. Μεταξύ άλλων: το βραβευμένο με Όσκαρ για την ερμηνεία της Χίλαρι Σουάνκ Boys Don’t Cry (1999) της Κίμπερλι Πιρς, το Velvet Goldmine (1998) και το Ο παράδεισος είναι μακριά (2002) του Τοντ Χέινς, αλλά και τα Happiness (1998) του Τοντ Σόλοντζ, Kids (1995) του Λάρι Κλαρκ και I Shot Andy Warhol (1996) της Μέρι Χάρον.

 

Μέλη της κριτικής επιτροπής είναι:

 

  • ο Πιερ Ρισιέν (Γαλλία), σκηνοθέτης, διανομέας, κινηματογραφικός σύμβουλος. Ένας «ελάχιστα γνωστός, αλλά απίστευτα ισχυρός άνθρωπος του παγκόσμιου σινεμά». Ο άνθρωπος που ανακάλυψε νέα ταλέντα, ώθησε κινηματογραφικούς αστέρες, όπως ο Κλιντ Ίστγουντ, να κάνουν στροφή στην καριέρα τους και σύστησε για πρώτη φορά στο δυτικό κοινό το ασιατικό σινεμά.

 

  • η Κάτια Λουντ (Βραζιλία), σκηνοθέτις, σεναριογράφος, παραγωγός, συνσκηνοθέτης της πολυβραβευμένης Πόλης του Θεού, που ξεκίνησε την καριέρα της με πρωτοποριακά ντοκιμαντέρ για τη ζωή στις φαβέλες.

 

  • ο Ντιέγκο Γκαλάν (Ισπανία), κριτικός κινηματογράφου, σκηνοθέτης, πρώην διευθυντής και νυν σύμβουλος του Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

 

  • ο Μόγκενς Ρούκοβ (Δανία), σεναριογράφος, καθηγητής σεναριογραφίας και δραματουργίας, γνωστός και ως «ο γιατρός του Dogma». Ανάμεσα στα σενάρια του οι Ηλίθιοι του Λαρς φον Τρίερ, η Οικογενειακή Γιορτή του Τόμας Βίντεμπεργκ και όλες οι ταινίες του Περ Φλι.

 

  • η Σου Τζίνγκλέι (Κίνα), σκηνοθέτις, σεναριογράφος, ηθοποιός, η πιο δημοφιλής κινέζα δημιουργός της γενιάς της.

 

  • Και, τελευταίος, ο δικός μας Λευτερής Βογιατζής, θεατρικός σκηνοθέτης και ηθοποιός, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του τόπου μας, που έχει αποδείξει την αγάπη του για το ελληνικό σινεμά, πρωταγωνιστώντας σε σημαντικές δημιουργίες των τελευταίων χρόνων. Αλλά δεν χρειάζονται συστάσεις. Είναι χαρά μας που τον έχουμε στην κριτική επιτροπή, για να του θυμίσουμε κιόλας την κινηματογραφική του υπόσταση και να τον δελεάσουμε ξανά να παίξει για τη μεγάλη οθόνη.

 

Όλο το πρόγραμμά μας, όμως, δεν θα μπορούσε να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί, αν δεν είχαμε την αμέριστη συμπαράσταση και την υποστήριξη ενός πολύ διευρυμένου δικτύου συνεργασιών:

 

  • Πρώτα από όλα και κατ’ εξοχήν, με το Υπουργείο Πολιτισμού,
  • Με τα υπουργεία Μακεδονίας-Θράκης, Εξωτερικών, Τουριστικής Ανάπτυξης, Παιδείας, τη Γενική Γραμματεία Ισότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας, αλλά και με τη Βουλή των Ελλήνων.
  • Στις περιφερειακές μας εκδηλώσεις, εκτός από το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, με Δήμους και Νομαρχίες της Βόρειας Ελλάδας, και για όλη τη λειτουργία μας με τη Νομαρχία και τον Δήμο Θεσσαλονίκης – ιδιαίτερα δε με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού.
  • Στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα, με το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο στήριξε από την πρώτη στιγμή τις νέες μας προτάσεις.
  • Με το Υπουργείο Εξωτερικών για να ταξιδέψουν οι ταινίες μας στα πανεπιστήμια και τα μουσεία του εξωτερικού.
  • Στα αφιερώματά μας σε ξένους δημιουργούς, με τις πρεσβείες και τα προξενεία των χωρών τους.
  • Για τις εκθέσεις με τα μουσεία της Θεσσαλονίκης: το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μουσείο Φωτογραφίας, το Μουσείο Κινηματογράφου, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Τελλόγλειο Ίδρυμα, αλλά και με το Ίδρυμα Κωστόπουλου.
  • Με θεσμικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων, την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το SEE Cinema Network, το πρόγραμμα MEDIA της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Media Desk Hellas, το EAVE, το CNC, την UNIFRANCE, τα γερμανικά ταμεία, την Ευρωπαϊκή Ένωση Ταινιοθηκών, την Ευρωπαϊκή Ένωση Σεναριογράφων, το Ελληνικό Κέντρο Βιβλίου για συνέδρια, ημερίδες και συζητήσεις, καθώς και όλα τα σωματεία των ελλήνων επαγγελματιών που μετέχουν στη Γενική μας Συνέλευση, καθώς και όσα συνεργάστηκαν μαζί μας για τις επί μέρους εκδηλώσεις.
  • Για τις εκδόσεις, με εκδοτικούς οίκους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

 

Και βέβαια χωριστή μνεία σε αυτό το σημείο οφείλουμε στους χορηγούς μας. Ευχαριστούμε τους:

  • ΕΡΤ: Επίσημος χορηγός
  • Nokia: Μέγας χορηγός
  • Jameson: Χορηγός βραβείων κοινού
  • Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη: Χορηγός επικοινωνίας
  • ΟΠΑΠ
  • Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
  • Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών / Kerasma
  • Οργανισμό προβολής ελληνικού πολιτισμού
  • Δήμος Θεσσαλονίκης
  • Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης
  • Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
  • HELEXPO
  • MEDIA
  • Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων
  • Vodafone
  • Mercedes Benz
  • Aegean Airlines
  • Ακμή
  • Αύρα
  • Μπουτάρη
  • Galaxia
  • TV 5 Monde

 

Ωστόσο, πιστεύω ότι για να πετύχουμε τους στόχους μας, χρειάζεται μία σταθερή στήριξη από την πολιτεία, καθώς και η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων και χορηγιών, που θα βοηθήσουν ουσιαστικά τον ελληνικό κινηματογράφο. Το νομοσχέδιο για τις πολιτιστικές χορηγίες που προωθεί ο Υπουργός Πολιτισμού, Γιώργος Βουλγαράκης, καθώς και αυτό που ετοιμάζεται για τα φορολογικά κίνητρα, θα βοηθήσουν αποτελεσματικά προς αυτήν την κατεύθυνση.

 

Κλείνοντας θέλω να κάνω ειδική μνεία στο κοινό της πόλης της Θεσσαλονίκης που ανταποκρίθηκε πέρσι στην πρόσκλησή μας και γέμισε τις αίθουσες στη διάρκεια του Φεστιβάλ. Όχι μόνον στις προβολές, αλλά και σε κάθε άλλη εκδήλωση που παρουσιάσαμε: στις παράλληλες εκδηλώσεις, τα masterclasses, τις ανοιχτές συζητήσεις, τις εκθέσεις, τις συναυλίες. Την εξαιρετική αυτή επαφή με το κοινό, που μεταφράστηκε σε αύξηση των εισιτηρίων από την 45η στην 46η διοργάνωση κατά 38,4%, ελπίζουμε να ξαναζήσουμε και φέτος. Για το λόγο αυτό θέλω να ευχαριστήσω την πόλη της Θεσσαλονίκης και το κοινό της.

 

Τέλος, θέλω να αναφερθώ στους συνεργάτες μας για να τους ευχαριστήσω εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου. Το Φεστιβάλ είναι μία κατ’ εξοχήν συλλογική δουλειά. Ό,τι ακούσατε σήμερα και ό,τι θα παρακολουθήσετε στη Θεσσαλονίκη, είναι προϊόν της ομάδας του Φεστιβάλ. Είμαι χαρούμενη που τους έχω συνεργάτες. Είμαι περήφανη για τη δουλειά τους. Είναι μαζί μας και τους ευχαριστώ για άλλη μια φορά.

 

Πριν περάσουμε στις ερωτήσεις, υπενθυμίζω ότι όλο το υλικό για το Επίσημο Πρόγραμμα, τις «Μέρες Ανεξαρτησίας», τις «Ματιές στα Βαλκάνια», το Focus, το Ελληνικό Πρόγραμμα, καθώς και για τις εκδηλώσεις του Industry Center και για τις Εκθέσεις, βρίσκεται στο CD ROM που έχετε στα χέρια σας. Περιλαμβάνει λίστες ταινιών, αναλυτικά δελτία τύπου και φωτογραφίες, καθώς και pdf του καταλόγου.

 

Τέλος, σε ξεχωριστή συνέντευξη τύπου, μετά το Φεστιβάλ, θα παρουσιάσουμε το πρόγραμμά μας για την ετήσια δραστηριότητά μας.

 

Οι συνεργάτες μου και εγώ είμαστε στη διάθεσή σας για ερωτήσεις.

 

Δέσποινα Μουζάκη

Διευθύντρια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης