Ειδική προβολή: «Σκοτεινοί θάνατοι στην αρχαιότητα - Ολυμπιάδα: Δίψα για εξουσία» της Καλλιόπης Λεγάκη, σε παραγωγή COSMOTE TV

Την Κυριακή 9 Μαρτίου, στην κατάμεστη αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα το πρώτο από τα συνολικά δέκα επεισόδια της σειράς «Σκοτεινοί θάνατοι στην αρχαιότητα», σε παραγωγή COSMOTE TV και σκηνοθεσία της Καλλιόπης Λεγάκη. Μετά το τέλος της προβολής, ακολούθησε συζήτηση με την Καλλιόπη Λεγάκη, καθώς και τον αρχαιολόγο, παρουσιαστή και σεναριογράφο Θόδωρο Παπακώστα, τον γνωστό και αγαπημένο Archaeostoryteller, ο οποίος έχει ενεργό ρόλο στη σειρά. 

Τους θεατές και συντελεστές καλωσόρισε στην αίθουσα η Δήμητρα Νικολοπούλου, Επικεφαλής Επικοινωνίας του Φεστιβάλ. «Καλωσήρθατε στην καθιερωμένη προβολή της COSMOTE TV, μεγάλου χορηγού του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Είναι πάντα μεγάλη μας χαρά να υποδεχόμαστε αυτές τις προβολές, καθώς πίσω από αυτή τη συνεργασία κρύβονται κοινές αξίες και μια κοινή αγάπη για τον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, που πολλές φορές λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία για πολύ δημιουργικούς ανθρώπους, ορισμένοι από τους οποίους βρίσκονται εδώ ανάμεσά μας» ανέφερε σχετικά. 

Τον λόγο πήρε η Φαίη Τσιτσιπή, Υπεύθυνη Περιεχομένου στην COSMOTE TV, η οποία καλωσόρισε κοινό και συντελεστές και υπογράμμισε τη σημασία της συνεργασίας της COSMOTE TV με το Φεστιβάλ: «Ευχαριστώ και πάλι τους ανθρώπους του Φεστιβάλ για τη φιλοξενία για ακόμα μία χρονιά. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που είμαστε εδώ και σας στηρίζουμε, αλλά μας στηρίζετε και εσείς από την πλευρά σας. Η COSMOTE TV επενδύει και θα συνεχίσει να επενδύει στην παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου, ενισχύοντας και στηρίζοντας τους Έλληνες δημιουργούς, το ελληνικό ντοκιμαντέρ, τη μυθοπλασία και τον ελληνικό κινηματογράφο. Σε αυτό το πλαίσιο, σας καλωσορίζω σήμερα στην πρεμιέρα του πρώτου επεισοδίου της νέας μας σειράς ντοκιμαντέρ, που θα προβληθεί την επόμενη σεζόν αποκλειστικά στην COSMOTE TV. Είμαστε πολύ περήφανοι για τη σειρά αυτή, καθώς προσπαθήσαμε όλοι να παρουσιάσουμε κάτι διαφορετικό, ένα ντοκιμαντέρ με στοιχεία ερευνητικής δημοσιογραφίας. Ευχαριστώ την ομάδα του COSMOTE HISTORY, για την οποία είμαστε πολύ περήφανοι, τους αγαπημένους συνεργάτες που βρίσκονται εδώ, αλλά και όλους τους συνεργάτες που δούλεψαν για τη σειρά» δήλωσε η κ. Τσιτσιπή. 

Τον λόγο πήρε αμέσως μετά ο Θόδωρος Παπακώστας, ο οποίος ευχαρίστησε τους συνεργάτες του και τους θεατές. «Ανυπομονώ κι εγώ να δω το επεισόδιο μαζί σας και να νιώσω τι θα νιώσετε. Ελπίζω να σας αρέσει!«. Ευχαριστώντας το κοινό και τους συντελεστές, η κ. Λεγάκη ανέφερε: «Καλησπέρα σας, χαίρομαι που είστε μαζί μας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμότατα την ομάδα της COSMOTE TV, την ομάδα της Foss Productions και όλους όσοι συνεργάστηκαν για αυτή τη δουλειά γιατί πραγματικά ήταν ένα μεγάλο ταξίδι για να γίνουν τα επεισόδια». 

Μετά το τέλος της προβολής ακολούθησε συζήτηση με το κοινό. 

Σε ερώτηση στην κ. Λεγάκη για τα κίνητρα που οδήγησαν τόσο στη σύλληψη της ιδέας πίσω από τη σειρά όσο και στο να ασχοληθεί ειδικότερα με την προσωπικότητα της Ολυμπιάδας, η σκηνοθέτις απάντησε: «Οι ταινίες και οι σειρές είναι μια συλλογική δουλειά, και μόνο έτσι υπάρχουν και τα κατάλληλα αποτελέσματα. Η έμπνευση για αυτή τη σειρά γεννήθηκε μελετώντας κάποιες μεγάλες προσωπικότητες που το τέλος τους ήταν κάπως αδιευκρίνιστο και παράδοξο. Η ιδέα όμως έμεινε στο συρτάρι για κάποιο διάστημα. Μέσα από μια ευτυχή συγκυρία, η πρώτη επαφή έγινε με τον Θόδωρο Παπακώστα και έπειτα με τους ανθρώπους της Foss Productions, που δέχτηκαν με χαρά αυτή τη συνεργασία. Είναι μια δουλειά που πήρε χρόνο και η οποία αγγίζει πολλά πράγματα. Δουλέψαμε στα γυρίσματα, στην προετοιμασία, δουλεύουμε ακόμα ώστε να είμαστε έτοιμοι ως την ημέρα της προβολής» σημείωσε αρχικά. 

Αμέσως μετά, η κ. Λεγάκη εξήγησε τους λόγους για την επιλογή της Ολυμπιάδας ως κεντρικού προσώπου του επεισοδίου: «Διαλέξαμε την Ολυμπιάδα γιατί είναι μια προσωπικότητα της οποίας το τέλος δεν γνωρίζει πολύς κόσμος. Οι σκοτεινές της πλευρές ήταν δελεαστικές και προκλητικές. Η Ολυμπιάδα συγκεντρώνει πάρα πολλά χαρακτηριστικά. Απο τη μια, οι ικανότητες της στο πολεμικό και διπλωματικό πεδίο, όσο και να αμφισβητουνται, είναι σημαντικές. Από την άλλη, το έντονο πάθος που επεδείκνυε για κάποια πράγματα είναι συγκινητικό. Βλέπουμε μέσα από ποιες ραδιουργίες προσπαθούσε να προφυλάξει τον θρόνο για τον γιο της, τον Μέγα Αλέξανδρο. Η σχέση μητέρας και γιου, όπως και η σχέση με τον σύζυγο της, Φίλιππο, είναι δύο συναρπαστικά θέματα. Έπειτα, σκεφτήκαμε κάπως “πονηρά” ότι θα ήταν όμορφο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης να παρουσιάσουμε την ιστορία μιας γυναίκας από τη Μακεδονία». 

Αμέσως μετά, έσπευσε να προσθέσει: «Έχουμε μελετήσει διεξοδικά όλες τις προσωπικότητες που έχουμε επιλέξει για τα επεισόδια της σειράς. Πιστεύω πως είναι σημαντικό, ειδικά στην εποχή μας, να ρίξουμε φως τις γυναίκες, ειδικά όταν κατέχουν μια κομβική θέση σε έναν μηχανισμό εξουσίας, όπως η Ολυμπιάδα», υπογράμμισε η κ. Λεγάκη. Ο κ. Παπακώστας πήρε τον λόγο και σημείωσε σχετικά: «Η Ολυμπιάδα είχε ενδιαφέρον για μένα γιατί είχε πράγματι τραγικό θάνατο. Το δραματικό της τέλος είναι κάτι που με συγκλονίζει βαθιά. Η σειρά ντοκιμαντέρ αφορά και άλλες προσωπικότητες, όπως τον Παυσανία ή τον Φίλιππο, αλλά και κάποιες λιγότερο γνωστές».

Η κουβέντα συνεχίστηκε με ερωτήσεις σχετικά με τις τοποθεσίες των γυρισμάτων και τις επιλογές στην αφηγηματική γραμμή. Ο κ. Παπακώστας ανέφερε: «Δεν είχε νόημα να παρουσιάσουμε μια βιογραφία της Ολυμπιάδας συνολικά. Επιλέξαμε συνειδητά να επικεντρωθούμε στην ψυχολογία της, στο πώς οδηγήθηκε η ίδια στον θάνατό και πώς έπαιξε ρόλο ο χαρακτήρας της στα τραγικά αυτά γεγονότα». Η κ. Λεγάκη συμπλήρωσε: «Από την πρώτη στιγμή γνωρίζαμε ότι δεν έχει σημασία η απόλυτη ταύτιση των χώρων. Δεν χρειαζόταν δηλαδή να πάμε στη Σαμοθράκη για να μιλήσουμε για τα Καβείρια μυστήρια. Θέλαμε να βρούμε έναν άλλο τόπο, που θα έπαιζε τον ρόλο μιας “λοξής ματιάς” στα πράγματα, μιας ματιάς που φέρνει τα πράγματα στο σήμερα. Θέλαμε να απαγκιστρωθούμε από την προσκόλληση συγκεκριμένους τόπους και να μπούμε σε άλλα μονοπάτια, που θα ταξίδευαν τον θεατή με τον δικό τους τρόπο», σημείωσε. 

Στη συνέχεια, ο κ. Παπακώστας ευχαρίστησε τον Γιάννη Ξυδόπουλο, Αναπληρωτή Καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που συμμετείχε στα γυρίσματα και παρευρέθηκε στην προβολή. Σχετικά με τις διαφορετικές εκδοχές θανάτου, καθώς και με τις αλλαγές ονομάτων στις βασίλισσες της αρχαιότητας, ο κ. Ξυδόπουλος είπε αστειευόμενος: «Ακούσατε για διαφορετικές εκδοχές θανάτου γιατί πολύ απλά με τις αρχαίες πηγές δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος. Αν γνωρίζαμε ακριβώς τι έχει γίνει στην αρχαιότητα, εμείς θα είμασταν άνεργοι σήμερα» συμπλήρωσε χιουμοριστικά. 

«Η αλλαγή ονομάτων ήταν συνηθισμένη στις βασίλισσες. Ειδικά για το όνομα Ολυμπιάς, το 356 π.Χ. ήταν μια καθοριστική χρονιά για τη βασιλεία του Φιλίππου. Νίκησε τους Ιλλυριούς, νίκησε στην Ολυμπία και απέκτησε τον γιο του, τον Αλέξανδρο. Η αλλαγή ονόματος ήταν σχεδόν μια αναγκαστική διαδικασία. Φυσικά, εδώ έγκειται και η εξυπνάδα της Ολυμπιάδας. Το εκμεταλλεύτηκε έτσι ώστε να εδραιώσει τη θέση της τόσο ως μητέρας του διαδόχου Αλέξανδρου όσο και στη Μακεδονική αυλή. Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν Ηπειρώτισσα, άρα “ξένη” για τους Μακεδόνες» σημείωσε σχετικά ο κ. Ξυδόπουλος.

Αναφερόμενη στη σκιαγράφηση του χαρακτήρα της Ολυμπιάδας η Ντέπυ Ρίζου, κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια, σημείωσε: «Είμαι σίγουρη ότι αν η Ολυμπιάδα ήταν σήμερα μαζί μας, θα ήταν πρωθυπουργός. Όπως είπα όμως και στο ντοκιμαντέρ, εκείνη την εποχή, δυστυχώς, όλες αυτές οι ικανότητες της χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά για να επιβιώσει και να αναδειχθεί. Σε ένα περιβάλλον όπως αυτό που έζησε, η ίντριγκα ήταν η μόνη λύση για μια γυναίκα».

Στο τέλος της συζήτησης, η κ. Λεγάκη και ο κ. Παπακώστας ευχαρίστησαν το Φεστιβάλ, τους συνεργάτες που δεν μπορούσαν να παρευρεθούν καθώς και συνεργάτες που έδωσαν το «παρών» στην αίθουσα, όπως τον Στέλιο Κοτιώνη, Παραγωγό στη Foss Productions, την Γκρατσιέλλα Κανέλλου, Οργανώτρια Παραγωγής στη Foss Productions, την Άννα Νομικού, υπεύθυνη ανάπτυξης περιεχομένου στη Foss Productions, τη Μαρία Χαρμαντά, υπεύθυνη έρευνας, και τον Πέτρο Γκορίτσα, διευθυντή φωτογραφίας.