Μια ανθολογία του κινηματογραφικού έργου του Καναδού καλλιτέχνη, Michael Snow, παρουσιάζουν φέτος οι «Νέοι Ορίζοντες» στο πλαίσιο του 44ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για δέκα ταινίες του Snow που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στον χώρο του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο Λιμάνι. Ανάμεσά τους και η τελευταία δημιουργία του Snow, Corpus Callosum.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου που δόθηκε σήμερα, ο διευθυντής των Νέων Οριζόντων, Δημήτρης Εϊπίδης, αναφέρθηκε στο πολυσύνθετο ταλέντο του Snow, ο οποίος, εκτός από τον κινηματογράφο, ασχολείται και με άλλες μορφές τέχνης (γλυπτική, ζωγραφική, μουσική κ.α.): «Χαίρομαι που στο πλαίσιο του 44ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, οι Νέοι Ορίζοντες παρουσιάζουν φέτος τον Michael Snow, έναν άνθρωπο με περισσότερα από 40 χρόνια δουλειάς, που έχει δημιουργήσει ρεύμα και εξακολουθεί να δημιουργεί ρεύμα στο σύγχρονο avant garde». «Με τον Δημήτρη Εϊπίδη γνωρίζομαι από τη δεκαετία του 1970, όταν ζούσε στο Μόντρεαλ και ασχολιόταν με τη διανομή νέων, πειραματικών ταινιών», είπε ο Καναδός καλλιτέχνης, απευθυνόμενος στον κ. Εϊπίδη. «Έχει πάντως γούστο. ¶λλωστε, αυτό εξηγείται και από το γεγονός ότι επέλεξε να προβάλει το έργο μου», πρόσθεσε με αρκετή αίσθηση χιούμορ.
Δημιουργικότητα, όχι πειραματισμός
«Δεν μπορώ να επιλέξω κάποια τέχνη, μου αρέσουν όλες οι μορφές της, ιδίως την περίοδο που ασχολούμαι με αυτές», είπε o Michael Snow, αναφερόμενος στο γεγονός ότι την τελευταία 50ετία ασχολείται με όλες τις μορφές τέχνης. Όσο για τον παράγοντα «χρόνο» και κατά πόσο αυτός επηρεάζει τις ταινίες του, ο Καναδός καλλιτέχνης απάντησε: «Τα βασικά υλικά του κινηματογράφου είναι η διάρκεια και το φως. Ως κινηματογραφιστής δουλεύω, λοιπόν, με τον χρόνο. Στην προσωπική μου ζωή, μοιράζω τον χρόνο μεταξύ της δουλειάς μου και... απαντώντας σε e – mail…».
Όταν ρωτήθηκε, πάντως, για το μέλλον του πειραματικού κινηματογράφου, στον οποίο εντάσσονται οι ταινίες του, ο Michael Snow, εξήγησε ότι: «ο όρος πειραματισμός είναι πολύ επικίνδυνος, διότι υπονοεί ότι έγινε μια απόπειρα, αλλά αυτή δεν καρποφόρησε, δεν είχε αποτέλεσμα. Αυτό υπάρχει σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης, αλλά υπάρχει ένας τομέας και στον κινηματογράφο, που λέγεται πειραματικός και στον οποίο εντάσσονται οι ταινίες μου. Προσωπικά, δεν καταλαβαίνω προς τι ο χαρακτηρισμός. Πιστεύω ότι το πιο σημαντικό είναι η δημιουργικότητα και προτιμώ αυτόν τον όρο. Ένας νέος μπορεί να πάρει κάτι παλιό και να το συνεχίσει, προσθέτοντας κάτι νέο. Αυτό είναι δημιουργικότητα και όχι πειραματισμός».
Το μέλλον του ανεξάρτητου κινηματογράφου
Αναφερόμενος στο μέλλον του ανεξάρτητου κινηματογράφου, ο κ. Snow είπε: «Το μέλλον των ανεξάρτητων παραγωγών είναι ανοιχτό. Σήμερα, ο τρόπος να παράξει κανείς κινούμενη εικόνα είναι ευρέως διαδεδομένος, υπό την έννοια ότι χρειάζεται μόνο μια κάμερα. Βέβαια, αυτό που λέω έρχεται σε αντίθεση με τη δική μου εμπειρία, στην τελευταία μου ταινία, Corpus Callosum, στην οποία αντιμετώπισα πρόβλημα τόσο στη χρηματοδότησή της, όσο και στο τεχνικό της κομμάτι. Πιστεύω, όμως, ότι στο μέλλον θα είναι εύκολο να κάνει κάποιος μια ταινία. Θα πρέπει να δούμε, βέβαια, κατά πόσο το φωτοχημικό φιλμ θα συνεχίσει να υπάρχει. Στο μέλλον, ίσως περάσουμε σε μια πλήρως ψηφιακή εποχή».