Την Πέμπτη, 4 Ιουλίου στο Ελύμνιον στη Λίμνη, προβλήθηκαν οι ταινίες Underwonder, μια παραγωγή της Cosmote TV, σε σκηνοθεσία του Κώστα Καρύδα και η μικρού μήκους ταινία Nothing Holier than a Dolphin της Ισαβέλλας Μαργάρα, παρουσία των δύο δημιουργών, καθώς και η ταινία Οι μνήμες του νερού της Κάθριν Μπίγκελοου.
Πριν την ταινία, ο συνεργάτης προγράμματος Γιάννης Παλαβός καλωσόρισε το κοινό: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που για τρίτη χρονιά βρισκόμαστε ως Φεστιβάλ στη Βόρεια Εύβοια. Είναι η δική μας έμπρακτη προσπάθεια να συμβάλουμε στην ανασυγκρότηση αυτού του πολύπαθου τόπου, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021. Πάνω απ’ όλα, προσπαθούμε να μεταλαμπαδεύσουμε μια κάποια τεχνογνωσία για το πράσινο και βιώσιμο σινεμά, κοινωνώντας ταινίες περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος στους κατοίκους της Αιδηψού, της Αγίας Άννας και της Λίμνης».
«Θα ξεκινήσουμε με το ντοκιμαντέρ Underwonder σε παραγωγή της Cosmote TV, που είναι ο μεγάλος μας χορηγός με τον οποίο έχουμε μια πολυετή και στενή σχέση. Θα παρακολουθήσουμε το τέταρτο και τελευταίο επεισόδιο της σειράς που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Κώστας Καρύδας. Προβλήθηκε τον Μάιο με φοβερή επιτυχία, φτάνοντας στο νούμερο ένα στην πλατφόρμα της Cosmote TV», ανέφερε και καλωσόρισε τον σκηνοθέτη. Ο Κώστας Καρύδας ευχαρίστησε το κοινό για την παρουσία του και δήλωσε πως το Underwonder είναι «ένα ταξίδι μιας ομάδας δυτών που επισκέπτονται σπήλαια σε όλη την Ελλάδα». Ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ και στη συνέχεια Q&A με τον σκηνοθέτη.
Σε ερώτηση σχετική με το πώς γνωρίστηκε ο σκηνοθέτης με τους δύτες του ντοκιμαντέρ, απάντησε: «Αυτή η ομάδα δυτών κάνει πολύ καιρό καταδύσεις και όταν συναντηθήκαμε, εξέφρασαν την ανάγκη να επικοινωνήσουν όσα βλέπουν, για να μπορέσει και ο κόσμος να καταλάβει τι υπάρχει κάτω από τα πόδια του. Έτσι, ξεκινήσαμε να χτίζουμε τη δομή του ντοκιμαντέρ, να διαλέγουμε τα σπήλαια από τις χιλιάδες που υπάρχουν στην Ελλάδα και να κάνουμε τα ταξίδια», απάντησε.
«Οι συνεδριάσεις τους κρατούσαν μέχρι και επτά ώρες, υπήρχαν έντονες διαφωνίες και ο καθένας φυσικά είχε τον χαρακτήρα του», είπε ο σκηνοθέτης. «Εκεί κάτω στα σπήλαια, η οργάνωση είναι θέμα ζωής και θανάτου και, φυσικά, κάποια θέματα πρέπει να οργανωθούν μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια».
Σχετικά με την τεράστια επιτυχία της σειράς ντοκιμαντέρ, ανέφερε: «Πιστεύω πως έχει να κάνει με αυτούς τους αθέατους κόσμους. Κάναμε μεγάλη προσπάθεια να σας βάλουμε κι εσάς μέσα στο σπήλαιο, όχι απλώς να καταγράψουμε αυτήν την εμπειρία, αλλά να γίνετε κι εσείς μέρος αυτής της κατάδυσης». Τόνισε πως τα υποβρύχια πλάνα ήταν εξαιρετικά δύσκολα, καθώς τα τράβηξε όλα μία δύτρια της ομάδας και δεν είχαν κανέναν έλεγχο στην κινηματογράφηση κάτω από το νερό. Τέλος, είπε πως ο υποβρύχιος πλούτος της Ελλάδας ίσως τον παρακινήσει να συνεχίσει να ακολουθεί αυτήν την ενδιαφέρουσα ομάδα δυτών.
Μετά το Q&A, ακολούθησε παρουσίαση της ταινίας Nothing Holier than a Dolphin, παρουσία της σκηνοθέτιδος. Ο Γιάννης Παλαβός παρουσίασε την ταινία, σημειώνοντας ότι συμμετείχε το 2022 στο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Ταινιών του Κλερμόν-Φεράν –το σπουδαιότερο φεστιβάλ μικρού μήκους ταινιών στον κόσμο– από το οποίο έφυγε με το βραβείο κοινού.
Η δημιουργός Ισαβέλλα Μαργάρα ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για την πρόσκληση και ανέφερε πως η ταινία ξεκίνησε από ένα κάλεσμα περιβαλλοντικών οργανώσεων από’ όλη την Ευρώπη, που ήθελαν να χρηματοδοτήσουν ένα σενάριο σχετικό με την υπεραλίευση και το bycatch θαλάσσιων πλασμάτων (θαλάσσιες χελώνες, δελφίνια κ.ά.) που πιάνονται κατα λάθος στα δίχτυα των ψαράδων: «Ανακάλυψα πως το bycatch είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα στις θάλασσες. Αυτό που με συγκίνησε, όμως, και με έκανε να θέλω να γράψω ένα σενάριο γι’ αυτό το θέμα, ήταν το ότι διάβασα πως πολλά από αυτά τα ζώα, αν και τα επιστρέφουν στη θάλασσα, δεν επιβιώνουν λόγω του σοκ της αιχμαλωσίας. Αυτός ο πόνος και το σοκ της αιχμαλωσίας ήταν αυτό που με έκανε να θέλω να γράψω, και μάλιστα να βάλω έναν άνθρωπο στην κατάσταση του δελφινιού, ώστε να μπορούμε να μπούμε πιο εύκολα στη θέση τους», ανέφερε.
Η σκηνοθέτις μιλάει για την απώλεια με έναν πιο μεταφορικό τρόπο, βασιζόμενη σε δύο μύθους για να γράψει το σενάριο: «Ο ένας μύθος προέρχεται από το νησί της Σάμου. Εκεί, θεωρείται πως ολόκληρες περιοχές προήλθαν από ένα αγόρι που κατέφτασε στις ακτές καβαλώντας ένα δελφίνι – μια εικόνα πολύ διαδεδομένη στην ελληνική λαϊκή παράδοση. Ο δεύτερος μύθος προέρχεται από τον αρκτικό κύκλο, όπου μια πολική αρκούδα διασώζει έναν ψαρά, ο οποίος πνίγεται στη θάλασσα».
Τέλος, μιλώντας για τη δομή της ταινίας, η οποία είναι ουσιαστικά μια αναπαράσταση μιας προφορικής ιστορίας, ανέφερε πως αρχικά, είχε την ιδέα να κάνει γύρισμα με πραγματικά δελφίνια, αλλά δυστυχώς δεν υπήρχε το μπάτζετ: «Δεν ήθελα να περάσω σε ειδικά εφέ, οπότε έπρεπε να βρω έναν άλλον τρόπο να υπάρξει ένα δελφίνι στην οθόνη. Το στοιχείο της προφορικότητας με ενδιέφερε διότι η αφήγηση αποτελεί έναν θεμέλιο λίθο στην κοινωνία μας, ακόμη κι αν δεν είναι προφανές». Η ταινία ήταν μια απόπειρα σύνδεσης διαφορετικών κόσμων, του μύθου και της πραγματικότητας, αλλά και του θεάτρου και του σινεμά.
Μετά την παρουσίαση ακολούθησε η προβολή της ταινίας, ενώ αμέσως μετά προβλήθηκε η ταινία Οι μνήμες του νερού της Κάθριν Μπίγκελοου.