H ΘΑΛΑΣΣΑ ΜΕΣΑ ΜΟΥ / ΜΑR ADENTRO / THE SEA WITHIN
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ, 25 Φεβρουαρίου - 3 Μαρτίου
Ωρες προβολών: 18.00, 20.30, 23.00
Ισπανία-Γαλλία-Ιταλία, 2004 Σκηνοθεσία: Αlejandro Amenabar Σενάριο: Αlejandro Amenabar, Mateo Gil Παραγωγή: Fernando Bovaira, Αlejandro Amenabar Φωτογραφία: Javier Aguirresarobe Moντάζ: Αlejandro Amenabar Hχος: Ricardo Steinberg Moυσική: Αlejandro Amenabar Πρωταγωνιστούν: Javier Bardem, Belen Rueda, Lola Duenas, Mabel Rivera, Celso Bugallo 35mm, Εγχρωμο, 125’
Ο Ραμόν είναι τετραπληγικός, κλινήρης για τριάντα χρόνια. Μόνο του παράθυρο στον κόσμο είναι αυτό του δωματίου του, δίπλα στη θάλασσα. Ενα φοβερό ατύχημα του επέτρεψε να ζει χωρίς να κινείται. Μοναδική του επιθυμία είναι να τερματίσει αξιοπρεπώς τη ζωή του. Δύο γυναίκες θα αλλάξουν τον κόσμο και τις εμπειρίες του: η δικηγόρος Χούλια, που τον στηρίζει στον αγώνα του και η Ρόζα, μία χωριατοπούλα πεπεισμένη ότι αξίζει τον κόπο να ζεις. Ο Ραμόν δεν θέλει να αγαπά και έχει μια αμετακίνητη επιθυμία για θάνατο. Μοναδική τελευταία του επιθυμία είναι να κάνει ένα ταξίδι στη θάλασσα, εκεί όπου κάποτε άγγιξε τα όρια του θανάτου και πιστεύει πως αληθινή απόδειξη αγάπης για αυτόν είναι να τον βοηθήσει κάποιος να πραγματοποιήσει το ταξίδι που τόσο λαχταρά.
Ο Αlejandro Amenabar επανέρχεται με το θέμα του θανάτου, όπως και στην ταινία Οι άλλοι. Αυτήν τη φορά μας κάνει κοινωνούς σε ένα πραγματικό δράμα, μια εμπειρία πλήρη ιδεών και συναισθημάτων. Ένα ταξίδι σκληρό, μια ιστορία αγάπης, μιας περίπλοκης αγάπης, που μας τοποθετεί ενώπιον του διλήμματος: προσφέρει κάποιος τη βοήθειά του στον εκούσιο θάνατο ενός ανθρώπου ή όχι από σεβασμό και αγάπη για τη ζωή;
Η ταινία προβλήθηκε ως Ταινία Εναρξης στο 45ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τιμήθηκε με το Αργυρό Λιοντάρι και βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας και είναι η επίσημη πρόταση της Ισπανίας για Οσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ 2005.
Αlejandro Amenabar Ο Αlejandro Amenabar γεννήθηκε στο Σαντιάγο της Χιλής το 1972, λίγο καιρό πριν το πραξικόπημα του Πινοσέτ. Μεγάλωσε στη Μαδρίτη, όπου άρχισε σπουδές τις οποίες εγκατέλειψε σύντομα και άρχισε να γυρίζει ταινίες μικρού μήκους. Η πιο γνωστή ίσως ταινία μικρού μήκους του είναι το Himenóptero (1992), στην οποία σκηνοθέτησε, έκανε παραγωγή, έπαιξε, έγραψε το σενάριο και τη μουσική. Πρώτη του εμπορική επιτυχία ήταν το 1996 με το Thesis, μια ταινία που αναμφισβήτητα έδειξε ότι ένας σημαντικός νέος δημιουργός ερχόταν στην επιφάνεια. Αργότερα με τις ταινίες Ανοιξε τα μάτια (1997) και Οι άλλοι (2001) επιβεβαίωσε την άφιξή του στον κόσμο του κινηματογράφου. Σε όλες τις ταινίες του γράφει επίσης το σενάριο και τη μουσική. Φιλμογραφία 2004 Mar adentro 2001 The Others / Οι άλλοι 1997 Abre los ojos / Ανοιξε τα μάτια 1996 Tesis 1995 Luna 1991 Himenóptero (μικρού μήκους)
«Είναι ένα φιλμ πάνω στους ανθρώπους και το θάνατο. Είναι στοιχεία πάντοτε παρόντα στις ταινίες μου. Με ενδιαφέρουν οι άνθρωποι και αυτό που δίνει νόημα στη ανθρώπινη ύπαρξη: ο θάνατος. Το Mar adentro είναι πάνω και πρώτα από όλα ένα ταξίδι. Ενα ταξίδι προς τη ζωή και προς το θάνατο. Ο Javier Bardem έπρεπε να υπόκειται καθημερινά πολύωρο μέικ απ. Μια βαθύτερη ματιά στο πρόσωπό του, αποκαλύπτει τόσα πολλά για αυτήν την εικόνα: την πραγματική ουσία του ήρωα, ένα άνθρωπο γεμάτo κουράγιο, κάποιον που έχει τη δύναμη να αντιμετωπίσει τις αντιξοότητες δίχως ποτέ να χάνει το χαμόγελό του. Όπως λέει και ο ίδιος στο φιλμ: Οταν δεν υπάρχει διέξοδο, μαθαίνεις να κλαις με ένα χαμόγελο στα χείλη».
»Παρά το ότι σε όλο το φιλμ ο θάνατος είναι παρών, το αποτέλεσμα είναι φωτεινό, επειδή όλοι μας παρασυρθήκαμε από το χάρισμα και την φωτεινή προσωπικότητα του βασικού ήρωα. Η ερμηνεία του Javier εξέφρασε και όλη την αντίφαση του Ραμόν: ένας άνθρωπος τόσο γεμάτος από ζωή, που τα πηγαίνει τόσο καλά με τους ανθρώπους αλλά που ο ίδιος κυνηγάει τον ίδιο του τον θάνατο. Τον θάνατο που επανέρχεται διαρκώς στις ταινίες μου. Στο Οι Αλλοι είχαμε την οπτική μιας οικογένειας από την σκοτεινή πλευρά, από το θάνατο. Στο Mar adentro έχουμε την οπτική του θανάτου από την σκοπιά της ζωής». Αlejandro Amenabar
«Αυτό που με εντυπωσίασε στον χαρακτήρα του Ραμόν είναι η φυσικότητα με την οποία μιλούσε για τόσο μεγάλα θέματα, όπως η αγάπη, ο θάνατος, η ζωή, το σεξ. Μπορούσε να αποστασιοποιείται από τα πράγματα με τη σοφία κάποιου που στοχάζεται για αυτά 20 ή 30 χρόνια. Παράλληλα, είναι ένα πρόσωπο απλό και φωτεινό. Αυτός ο συνδυασμός διανόησης και απλότητας είναι πολύ ελκυστικός».
»Το Mar adentro είναι ένα φιλμ για την αγάπη και για το ότι πρέπει να μπορούμε να αφήνουμε στην άκρη αυτά που επιθυμούμε να αποκτήσουμε. Είναι η ιστορία κάποιου που ο μοναδικός του θεός είναι η συνείδησή του. Αυτό μπορεί να κάνει τον άνθρωπο πιο ελεύθερο και ανθρώπινο». Javier Bardem