O 17χρονος σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός, μουσικός, χορογράφος και μαθητής Λυκείου Πάμπλο Σότο Γκονζάλες και ο Μανώλης Μελισσουργός, καλλιτεχνικός διευθυντής της Κάμερα Ζιζάνιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, μίλησαν σε μαθητές για το πώς μπορείς να γράψεις, να σκηνοθετήσεις και να προωθήσεις μια ταινία.
Καλωσορίζοντάς τους ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης ανέφερε πως ο Γκονζάλες είναι ένας «πολύ δημιουργικός νεαρός, που έμαθε να φτιάχνει ταινίες μόνος του», συμπληρώνοντας πως μαζί με τον Μανώλη Μελισσουργό «θα σας εξηγήσουν πώς μπορείς να κάνεις μια ταινία μόνος σου και πώς να την προωθήσεις στο κοινό και, γιατί όχι, στα μεγάλα Φεστιβάλ».
Η πρώτη συμβουλή του Πάμπλο Σότο Γκονζάλες προς παιδιά και νέους ήταν η κομβική έννοια της ιδέας και της έμπνευσης και πώς όλα τα πρακτικά και τεχνικά ζητήματα μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα: «Πρέπει να βρούμε τον δικό μας τρόπο αφήγησης, να έχουμε ανοιχτά μάτια και αυτιά, να ακούμε μουσική και να βλέπουμε ταινίες. Ψάχνοντας, βλέποντας και ακούγοντας, σιγά σιγά δημιουργείται αυτό που ονομάζουμε έμπνευση». Τόνισε πως ο ίδιος παίρνει ιδέες από άλλες ταινίες και υπογράμμισε τη σημασία του πειραματισμού στον κινηματογράφο διότι μόνο με αυτόν βρίσκουμε τι θέλουμε να πούμε. Συμβούλεψε, επίσης, τους νέους δημιουργούς να πειραματίζονται πρωτίστως με τις μικρές αφηγήσεις πριν περάσουν στις μεγαλύτερες.
Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε ο κ. Μελισσουργός, αναφέροντας πως το Κάμερα Ζιζάνιο απευθύνεται σε παιδιά και νέους 4-20 ετών, έχοντας δημιουργήσει έναν πολύ καλό χώρο δικτύωσης, βασισμένο στην παιδαγωγική του Φρενέ, η οποία αντιμετωπίζει το παιδί ως έναν αυτόνομο δρώντα οργανισμό. «Δουλειά μας είναι να ενδυναμώσουμε το παιδί για να πει αυτό που θέλει. Το σινεμά είναι ένα παράθυρο στον κόσμο ούτως ή άλλως. Αυτό που προσπαθούμε εμείς είναι να ανοίγουμε αυτό το παράθυρο και προς τα μέσα, στην Ελλάδα και στο δικό μας κοινό, αλλά και προς τα έξω, με προβολές ταινιών και το πολυεθνικό εργαστήρι “mythos project”, μια πολύ έντονη και όμορφη εμπειρία», συμπλήρωσε σχετικά.
Σε ερώτηση του Μανώλη Μελισσουργού σχετικά με τη σημασία του εξοπλισμού, ανέφερε πως είναι «το τελευταίο πράγμα που τον αφορά». Σημαντική γι’ αυτόν είναι η αφήγηση που θα καταφέρει κάποιος να χτίσει με τα μέσα που διαθέτει. Τα πρώτα του βίντεο τα γύρισε με ένα παλιό λάπτοπ της μητέρας του. «Πλέον, είμαστε η γενιά που έχει ένα κινητό στο χέρι. Με ένα κινητό μπορείς να γυρίσεις και να μοντάρεις κανονικά», συμπλήρωσε σχετικά.
Στη συνέχεια, ανέφερε πως ο ίδιος χρησιμοποιεί storyboard, ένα εργαλείο που τον διευκολύνει πολύ στη διαδικασία της προετοιμασίας του γυρίσματος. Ενθάρρυνε, επίσης, τους νέους ανθρώπους να ζητούν βοήθεια από τους κοντινούς τους ανθρώπους, γιατί «αυτή είναι η μαγεία του κινηματογράφου, όταν όλοι μαζί δουλεύουμε για ένα αποτέλεσμα» και υπογράμμισε τη σημασία της εύρυθμης συνεργασίας με όλη τη δημιουργική ομάδα.
Στο θέμα του ύφους ενός δημιουργού, αναφέρθηκε στη σημασία των χρωμάτων και ιδιαίτερα της μουσικής, λέγοντας ότι αυτό είναι ένα από τα αγαπημένα του κομμάτια μιας ταινίας: «Ένας σκηνοθέτης έλεγε πως η διαφορά μεταξύ μιας ταινίας τρόμου και μιας κωμωδίας είναι η μουσική. Είναι μέρος της αφήγησης και, πολλές φορές, λειτουργεί ως αφήγηση από μόνη της». Ο ίδιος, λόγω του πατέρα του που είναι μουσικός, άκουγε συνέχεια μουσική μέσα στο σπίτι. Είπε ότι όραμά του είναι να κάνει ταινίες που να ανήκουν σε ένα είδος «ήσυχου σινεμά», στο οποίο δεν θα υπάρχουν καθόλου διάλογοι και η αφήγηση θα γίνεται μόνο μέσω της μουσικής, των βλεμμάτων και της δράσης. Ο Πάμπλο Σότο Γκονζάλες αναφέρθηκε αμέσως μετά στη μεγάλη αγάπη που τρέφει για την τέχνη του χορού και στην επιθυμία του να είναι κομμάτι των έργων του, εξηγώντας πως «για μένα, ως δημιουργό, είναι σημαντικό να έχουμε γνώσεις και πέρα από αυτό που θέλουμε να κάνουμε».
Μαζί με τον Μανώλη Μελισσουργό τόνισαν τη σημασία των Φεστιβάλ στη διαδικασία προώθησης μιας ταινίας αλλά και το πόσο πολύτιμη είναι η επαφή με άλλους ανθρώπους του χώρου: «Είναι ωραίο να ταξιδεύεις με την ταινία σου και να γνωρίζεις παιδιά από άλλες κουλτούρες», δήλωσε σχετικά. Ο κύριος Μελισσουργός αναφέρθηκε σε όλες τις δράσεις της Κάμερα Ζιζάνιο και απηύθυνε πρόσκληση προς όλους τους εκκολαπτόμενους νέους δημιουργούς να επικοινωνήσουν με τα Φεστιβάλ που ανοίγουν ένα παράθυρο στον κόσμο.
Ο Πάμπλο αναφέρθηκε, επίσης, στο πόσο υποστηρικτικοί ήταν οι γονείς του στην απόφασή του να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο, λέγοντας πως ήταν οι πρώτοι του θεατές, οι πρώτοι άνθρωποι που τον έκαναν να πιστέψει στον εαυτό του. Στη συνέχεια, σε σχέση με τις προσωπικές του ανασφάλειες, ανέφερε πως παλαιότερα είχε στο μυαλό του την αναγνώριση, αλλά αυτή είναι μια λανθασμένη σκέψη: «Πλέον, προσπαθώ να ευχαριστιέμαι εγώ με το αποτέλεσμα και κάπως να παρασέρνω τους θεατές με τον ενθουσιασμό που δημιουργώ».
Σε ερώτηση του ηθοποιού Φάνη Μουρατίδη σχετικά με την πηγή της έμπνευσής του, ανέφερε πως προέρχεται από φωτογραφίες, αστείες ταμπέλες στο δρόμο, αλλά κυρίως από τις βόλτες στο μπαλκόνι του, οι οποίες γεννάνε φοβερούς συνειρμούς στη σκέψη του. Στον πυρήνα της προσωπικής του εμπειρίας βρίσκεται το όραμά του για το «ήσυχο σινεμά» και τη δημιουργία μιας αφήγησης διαφορετικής, όπου θα πρωταγωνιστεί η μουσική.