25o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ// 2-12/3/2023
Agora Talks: Ένας θαυμαστός νέος εικονικός κόσμος
Στο πλαίσιο των Agora Talks της Αγοράς του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε η συζήτηση με θέμα «Ένας θαυμαστός νέος εικονικός κόσμος». Στην εκδήλωση που διεξήχθη στο MOMus - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, επαγγελματίες του ντοκιμαντέρ μοιράστηκαν πρακτικές συμβουλές και εμπειρίες με τους διαπιστευμένους του Φεστιβάλ. Ομιλητές ήταν οι Sten-Kristian Saluveer, Cannes Next, Maxime Montagne, sales agent, Wide, Γιολάντα Μαρκοπούλου, σκηνοθέτιδα και visual artist, ενώ τη συζήτηση συντόνισε o Δημήτρης Χαρίτος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Τη συζήτηση άνοιξε o Δημήτρης Χαρίτος. «Ένα θαυμαστό νέο σύμπαν σχηματίζεται και εμείς είμαστε οι εικονικοί του κάτοικοι. Σε αυτό το Agora Talk, δημιουργοί ταινιών VR, AR, XR και Immersive συναντώνται με επαγγελματίες του ντοκιμαντέρ, παραγωγούς, εκπροσώπους ξένων Φεστιβάλ και εταιρειών πωλήσεων, καθώς και ακαδημαϊκούς, και συζητούν για τις ανεξάντλητες δυνατότητες ενός εκπληκτικού κινηματογραφικού μέσου και τις άπειρες ευκαιρίες εφαρμογών που θα προκύψουν από την τάχιστη τεχνολογική εξέλιξη».
Τον λόγο πήρε ο υποψήφιος για Όσκαρ το 2017, Sten-Kristian Saluveer, ο οποίος συστήθηκε στο κοινό. «Ευχαριστώ το Φεστιβάλ για την πρόσκληση και τα υπέροχα φιλμ που βλέπω. Ασχολούμαι τα τελευταία 25 χρόνια με στρατηγικές καινοτομίας με έδρα την Εσθονία και την Ιαπωνία, είμαι παραγωγός οπτικοακουστικών μέσων και επιχειρηματίας περιεχομένου και τεχνολογίας, ιδρυτής της Storytek και επικεφαλής του NEXT στο Marché Du Film του Φεστιβάλ των Καννών. Είμαι επίσης συνεργάτης στο Exit Academy - ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα καθοδήγησης και παροχής συμβουλών που βοηθά τους παθιασμένους ιδρυτές startup να κατακτήσουν τις δεξιότητες για να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των εταιρειών τους προς επιτυχημένες εξόδους».
Το Φεστιβάλ ευχαρίστησε με τη σειρά του ο Maxime Montagne. «Χαίρομαι που θα μιλήσουμε για το VR. Τα τελευταία έξι χρόνια εργάζομαι ως sales agent για τη Wide. Ασχολούμαστε με το παραδοσιακό σινεμά, αλλά από το 2016 συνεργαζόμαστε με δημιουργούς και παραγωγούς που ενδιαφέρονται για το VR και θέλουν να βρουν εταιρείες διανομής για το έργο τους».
Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε η Γιολάντα Μαρκοπούλου: «Είμαι ενθουσιασμένη που βρίσκομαι εδώ ως νέα στο χώρο. Προέρχομαι κυρίως από τον κόσμο του θεάτρου και του performance». Η κ. Μαρκοπούλου παρουσίασε το βίντεο του White Dwarf, μίας διαδραστικής εγκατάστασης εικονικής πραγματικότητας, στο οποίο παρουσιάζεται με όρους εικονικής πραγματικότητας ένα κομμάτι της ιστορίας της πρώτης ατομικής βόμβας σε μια εμβυθιστική εμπειρία. Το White Dwarf είχε εγκαινιάσει το venue του All Around Cinema, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του νεοσύστατου τμήματος Immersive-All Around Cinema του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Χαρίτος συστήθηκε με τη σειρά του στο κοινό. «Είμαι καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και επίσης ο επικεφαλής του νέου τμήματος Ψηφιακές Τέχνες και Σινεμά, όπου φέτος θα έχουμε τους πρώτους μας απόφοιτους. Έχω σπουδάσει Αρχιτεκτονική και δούλεψα με διαδραστικά περιβάλλοντα».
Στην ερώτηση του Δημήτρη Χαρίτου για το πώς θα κάνουμε τους νέους κινηματογραφιστές να ενσωματωθούν σε αυτή την αγορά του VR, o Sten-Kristian Saluveer απάντησε: «Πρόκειται για την καλύτερη εποχή που διανύουμε για το VR. Εννοώ, ότι τους τελευταίους 18 μήνες υπάρχει μια έκρηξη στην τεχνολογία και στο συγκεκριμένο κομμάτι. Έχουμε εργαλεία όχι μόνο για την εικόνα, αλλά και τον ήχο. Και πλέον είναι διαθέσιμα σε όλους. Η τεχνολογία αυτή είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο κόσμο του σινεμά και του immersive world. Με τα μέσα που διαθέτει ο καθένας που έχει τις δεξιότητες, μπορεί να δημιουργήσει VR ταινίες από το σπίτι του. Οι πλατφόρμες συνεχώς αυξάνουν το κοινό τους, οπότε το μόνο που χρειαζόμαστε είναι να εκπαιδεύσουμε και τους δημιουργούς ώστε να φτιάχνουν καλύτερες ιστορίες. Υπάρχουν πολλά προγράμματα που έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για τους σκηνοθέτες με σκοπό να περάσουν στο κόσμο του VR. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες και δυνατότητες εκεί έξω».
Μιλώντας από την εμπειρία του, ο Maxime Montagne τόνισε: «Προωθούμε και πουλάμε περισσότερο VR υλικό τα τελευταία χρόνια. Όλο και πιο πολύ δημιουργοί το προτιμούν. Είναι ένα trend που συνεχώς αναπτύσσεται. Υπάρχει μια επανάσταση σε αυτόν τον τομέα και πλέον οι σκηνοθέτες έχουν εξοικειωθεί με το VR. Ωστόσο, επειδή διαφέρει από το παραδοσιακό σινεμά πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία με το storytelling και τη διαδραστικότητα».
Σύμφωνα με τη Γιολάντα Μαρκοπούλου «είναι εκπληκτικό το πως η ζωή φέρνει ευκαιρίες μπροστά σου. Ενδιαφερόμουν μόνο για τις ταινίες και δεν είχα σκεφτεί το VR. Όταν δημιουργήσαμε μια θεατρική παραγωγή για το Πλανητάριο να το μετατρέψουμε σε VR. Δεν το είχαμε επιχειρήσει ξανά. Εκείνο που κάναμε ήταν να αλλάξουμε την ιστορία. Πρέπει να πειραματιζόμαστε και να ψάχνουμε νέους τρόπους στο storytelling. Να εκπαιδευόμαστε και να αλληλοεπιδρούμε μεταξύ μας και να μοιραζόμαστε τις εμπειρίες μας. Η τεχνολογία είναι εκεί οπότε ας το εκμεταλλευτούμε με σκοπό να προσελκύσουμε ένα μεγαλύτερο κοινό».
Τι είδους storytelling μπορούμε να δημιουργήσουμε με το VR; Σύμφωνα με τον κ. Montagne: «Το VR συνδυάζει το σινεμά, το θέατρο, τη μουσική, τον χορό και είναι λίγο από όλα. Εξαρτάται από το κάθε πρότζεκτ τι θα χρησιμοποιήσει και γι’ αυτό κάθε εμπειρία είναι διαφορετική. Το ότι ενσωματώνει τόσα πολλά δημιουργεί τόσο πολλές καλλιτεχνικές δυνατότητες. Οι δημιουργοί προέρχονται από πολλά backgrounds και αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον με το VR, το ότι σου δίνει άπειρες ευκαιρίες για να δημιουργήσεις». «Το μυστικό είναι ότι έχεις πολλά εργαλεία να χρησιμοποιήσεις. Το κοινό δεν είναι ακόμη εκπαιδευμένο για αυτού του είδους τα πρότζεκτ. Ωστόσο, είναι πολύ ενθουσιασμένο όταν έρχεται να δει κάτι διαφορετικό», σημείωσε η κ. Μαρκοπούλου.
Όπως τόνισε ο κ. Χαρίτος: «Στην ουσία οι δημιουργοί πρέπει να ξεκινήσουν από την αρχή προκειμένου να φτιάξουν VR ταινίες. Πρόκειται για πιο ελεύθερες και λιγότερο δομημένες δουλειές, οι οποίες δεν περιορίζουν το συναίσθημα. Αφήνουν το κοινό να πάει όπου θέλει χωρίς ο δημιουργός να το καθοδηγεί σε ένα συγκεκριμένο μονοπάτι». Σύμφωνα με τον Maxime Montagne, οι χώροι προώθησης VR ταινιών είναι «σε events και φεστιβάλ, αλλά και σε γκαλερί και σε μουσεία. Όπως και online αγορές αφιερωμένες στο VR. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες και πολύ δυνατοί παίκτες που θέλουν να επενδύσουν στο VR». Στο κοινό βρισκόταν ο γάλλος δημοσιογράφος David Cage, ο οποίος προσέθεσε: «Υπάρχει πολλή δημιουργικότητα στο VR και είναι πολύ θετικό που τα φεστιβάλ ασχολούνται με την εικονική πραγματικότητα».