63ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ //
3-13/11/2022
Agora Think Tanks: Το μέλλον των ευρωπαϊκών Αγορών
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε την έναρξη μιας σειράς από Think Tanks για το μέλλον των κινηματογραφικών Αγορών, απευθύνοντας κάλεσμα στις ευρωπαϊκές Αγορές για συζήτηση και αναζήτηση λύσεων, προτάσεων και αλλαγών για την υποστήριξη της κινηματογραφικής κοινότητας. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, ενώ τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε ειδική εκδήλωση στο επερχόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, τον Μάιο του 2023.
Οι online καλεσμένοι ήταν οι Pascal Diot (Venice Film Bridge), Martina Bleis (Berlinale Co-Production Market), Hugo Rosak (Karlovy Vary Eastern Promises), Marcello Paolillo (Locarno Pro), Saoia Riba (San Sebastián Industry) και Inke Van Loocke (IFFR Pro). Οι κινηματογραφικές αγορές πρέπει να εξακολουθήσουν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο; Ποιες ενέργειες θα συνιστούσαν μια ουσιώδη αλλαγή; Η εκδήλωση της Αγοράς είχε ως στόχο να προσφέρει χρήσιμη στήριξη στις ευρωπαϊκές κινηματογραφικές Αγορές -ανεξαρτήτως μεγέθους και εμβέλειας- που είναι διατεθειμένες να θέσουν τα ερωτήματα αυτά και να αναζητήσουν απαντήσεις, καθώς και να παρακινήσει την ενεργό συμμετοχή στην ευρύτερη συζήτηση, να πυροδοτήσει ανάλογες θεματικές, αλλά και να ανταλλάξει απόψεις για τις επερχόμενες προκλήσεις.
Αρχικά, το AC Coppens, που συντόνισε τη συζήτηση, καλωσόρισε τους καλεσμένους -τόσο τους παρόντες όσο και εκείνους που είχαν συντονιστεί online- και το κοινό, δηλώνοντας πως το μέλλον των Αγορών είναι ένα επίμονο ερώτημα που εγείρει ανησυχία τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την πανδημία. Στη συνέχεια, έδωσε το λόγο στη Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό, η οποία μίλησε για τις προκλήσεις στο χώρο των film markets στην post-covid εποχή.
«Είμαστε όλοι επαγγελματίες στον κινηματογραφικό χώρο. Γνωρίζουμε τη βιομηχανία και την ιστορία της, αλλά και τις κατά καιρούς “επαναστάσεις”. Προσπαθήσαμε να εφαρμόσουμε νέες δραστηριότητες και να γίνουμε περισσότερο βιώσιμοι. Ξέρουμε από πού ερχόμαστε και τι κάνουμε. Εξαιτίας της πανδημίας, αναζητήσαμε νέους τρόπους προσαρμογής, επικοινωνήσαμε με συνεργάτες από απόσταση. Οι αλλαγές επιταχύνουν τη διαδικασία και η βιομηχανία αλλάζει γρήγορα. Θέλουμε να πάρουμε τον χρόνο να σκεφτούμε τα επόμενα βήματά μας, να γίνουμε πιο συστηματικοί στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε τα όποια προβλήματα. Θέλουμε, επίσης, να δουλέψουμε όλοι μαζί: ανήκουμε όλοι στο ίδιο “οικοσύστημα” και αν συνεργαστούμε θα μπορέσουμε να καθορίσουμε τη νέα ταυτότητα των film markets».
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Αγγελική Βέργου, επικεφαλής της Αγοράς, η οποία μίλησε για το υβριδικό φορμά των φεστιβάλ: «Αρκετοί συμμετέχοντες της Αγοράς και άλλων film markets αναρωτιούνται αν αξίζει να ξοδεύουν χρόνο ώστε να επισκέπτονται τις εκδηλώσεις των film markets. Γίνονται επιλεκτικοί στο πού θα πάνε και ποιες Aγορές θα επισκεφτούν. Το υβριδικό φορμά είναι πολύ βοηθητικό σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει και να συμμετάσχει online. Βοηθά Aγορές σαν τη δική μας, ή και μικρότερες, να μπορέσουν να προσφέρουν στον κόσμο κάτι που αξίζει τον κόπο και τον χρόνο τους, αλλά διπλασιάζει το κόστος και το εργατικό δυναμικό» .
Έπειτα, το AC Coppens σχολίασε πως εδώ και λίγο καιρό έχουμε επιστρέψει στη φυσική παρουσία στα φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να παρατηρείται έντονη κινητικότητα. Αμέσως μετά, σχολιάζοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι διανομείς, η Ελίζ Ζαλαντό ανέφερε: «Το κοινό συγκεντρώνεται σε λίγες και συγκεκριμένες ταινίες. Ως Αγορά, αδυνατούμε να λύσουμε όλα τα προβλήματα της βιομηχανίας. Το ερώτημα είναι πώς θα καταφέρουμε να συνεχίσουμε να εφευρίσκουμε εργαλεία για να ευημερούν οι ευρωπαϊκές ταινίες. Όλα γίνονται για την κινηματογραφική ποικιλομορφία: για το πώς θα συνεχίσουμε να είμαστε χρήσιμοι για τους διανομείς, τους παραγωγούς και τους υπόλοιπους επαγγελματίες του χώρου».
Στο σημείο αυτό, τον λόγο πήρε η Αγγελική Βέργου, η οποία στάθηκε στη σημασία του τοπικού χαρακτήρα της εκάστοτε Αγοράς, υπογραμμίζοντας πως οι Αγορές εκείνες που βρίσκονται σε περιοχές με χαμηλές δυνατότητες παραγωγής οπτικοακουστικού υλικού, οφείλουν να υποστηρίζουν τα τοπικά πρότζεκτ. Στη συνέχεια, η κ. Ζαλαντό μίλησε αναφορικά με την άνοδο του stream ing σε παγκόσμιο επίπεδο. «Όλες οι Αγορές έχουν την ίδια ερώτηση: υπάρχει δίψα για νέο περιεχόμενο. Οι εταιρίες παραγωγής φαίνεται να έχουν το ένα πόδι στην παραγωγή τηλεοπτικού περιεχομένου και το άλλο στην παραγωγή κινηματογραφικού περιεχομένου. Το ερώτημα είναι πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε χωρίς να αλλοιώσουμε τον πυρήνα της δυναμικής μας που είναι το σινεμά».
Στη συνέχεια, το AC Coppens πέρασε στο θέμα της βιωσιμότητας: «Η βιωσιμότητα, όχι μόνο η οικολογική αλλά και η κοινωνική, είναι σημαντικό και καίριο ζήτημα. Φυσικά, επειδή μιλάμε για επιχειρήσεις και χρήματα, μιλάμε και για οικονομική βιωσιμότητα. Πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα αυτό για μια Αγορά;» «Όλες οι Αγορές που κατορθώνουν να εναρμονιστούν με το πνεύμα της εποχής, έχουν αγκαλιάσει την οικολογική βιωσιμότητα», απάντησε η κυρία Βέργου. «Η βιωσιμότητα αυτή οδηγεί με τη σειρά της σε κοινωνική βιωσιμότητα και ποικιλομορφία. Αν έχεις μια Αγορά που συγκεντρώνει ποικιλία και προωθεί νέα ταλέντα, κατορθώνεις να παραμείνεις σχετικός σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο». Με αφορμή τα παραπάνω, το AC Coppens ανέφερε πως υπάρχει ένα σχετικό survey, το οποίο μπορούν να συμπληρώσουν οι επαγγελματίες της βιομηχανίας. Εκεί, οι επαγγελματίες μπορούν να μιλήσουν λεπτομερώς για τις αλλαγές που θα ήθελαν να γίνουν πραγματικότητα, αλλά και τα θέματα τα οποία θα ήθελαν να συζητηθούν στα ερχόμενα Think Tanks, τα αποτελέσματα των οποίων θα παρουσιαστούν στις Κάννες το 2023.
Έπειτα, οι online καλεσμένοι τοποθετήθηκαν σχετικά με τα ερχόμενα Think Tanks αλλά και τα προβλήματα που θεωρούν άξια επίλυσης. Ο Pascal Diot (Venice Film Bridge) μίλησε για την ανάγκη δημόσιας χρηματοδότησης των εκάστοτε film markets. Η Saoia Riba (San Sebastián Industry) αναφέρθηκε στη δυσκολία του να παρακολουθήσει την επισκεψιμότητα των υβριδικών εκδηλώσεων. Ο Marcello Paolillo (Locarno Pro) χώρισε τα film markets σε αυτά που στοχεύουν στη βιομηχανία και στο εμπορικό σκέλος και σε εκείνα που έχουν ως προσανατολισμό τη δικτύωση και τη σύναψη μακροχρόνιων σχέσεων, συμφωνώντας στο ότι η χρηματοδότηση είναι ζήτημα υψίστης σημασίας. Ο Hugo Rosak (Karlovy Vary Eastern Promises) υπογράμμισε την ανάγκη κατανόησης των διαφορετικών μεγεθών των εκάστοτε Αγορών, τοποθέτηση με την οποία συμφώνησε και η κ. Ζαλαντό, σχολιάζοντας πως «πρέπει να γνωρίζουμε ποιοι είμαστε και η κάθε Αγορά να λειτουργεί ανάλογα με το μέγεθός της». Τέλος, η Martina Bleis (Berlinale Co-Production Market) υπογράμμισε την ανάγκη θέσπισης ενός τελικού στόχου έως τις Κάννες του 2023.
Στο τέλος της συζήτησης, η κ. Βέργου σχολίασε τον ρόλο που διαδραμάτισε η πανδημία στην αλλαγή του τοπίου των film markets: «Εξαιτίας της πανδημίας, συγκεντρωθήκαμε από διαφορετικά film markets και συζητήσαμε για τα υβριδικά φορμά, για τις χρηματοδοτήσεις και άλλα θέματα. Όλα συμβαίνουν τόσο γρήγορα και είναι τόσο ρευστά. Ο πραγματικός λόγος που οργανώνουμε αυτό το Think Tank είναι πως θέλουμε να αναγκάσουμε τον εαυτό μας να σκεφτεί». Όπως ανέφερε καταληκτικά το AC Coppens: «Έγινε το πρώτο βήμα και το τελικό αποτέλεσμα θα παρουσιαστεί στις Κάννες, την ερχόμενη άνοιξη».