62ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ||
4-14/11/2021
Agora Talks Online: Χρηματοδοτικές ευκαιρίες από τα Ευρωπαϊκά Περιφερειακά Κινηματογραφικά Ταμεία
Στο πλαίσιο των Agora Talks του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου, διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Χρηματοδοτικές Ευκαιρίες από τα Ευρωπαϊκά Περιφερειακά Κινηματογραφικά Ταμεία, Lazio Roma Film Commission & Région Sud - Provence - Alpes - Côte D’ Azur».
Ομιλήτριες της παρουσίασης ήταν η Tina Bianchi, του τμήματος Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης Συμπαραγωγής της Lazio Roma Film Commission και η Charlotte Le Bos Schneegans, μάνατζερ του τμήματος Παραγωγής και Διάδοσης του ταμείου Région Sud Provence - Alpes - Côte D’ Azur, της Γαλλίας, ενώ τον συντονισμό της συζήτησης έκανε η υπεύθυνη του Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads και συντονίστρια της Αγοράς, Αγγελική Βέργου.
Αρχικά, τον λόγο πήρε η κ. Tina Bianchi, η οποία παρουσίασε τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προσφέρει η Lazio Roma Film Commission. Όπως εξήγησε δίνεται μεγάλη βαρύτητα στον τομέα της συμπαραγωγής. «Η συμπαραγωγή είναι κατ’ εξοχήν ευρωπαϊκό χαρακτηριστικό. Έχουμε ένα κονδύλιο αφιερωμένο στη συμπαραγωγή, το οποίο στοχεύει στην υποστήριξη των παραγωγών που δημιουργούν στο Λάτσιο σε συνεργασία με τη διεθνή βιομηχανία, αλλά και στη διεθνή προβολή των τοπικών τουριστικών προορισμών», είπε χαρακτηριστικά.
«Πρόκειται για ένα κονδύλιο 10 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο δίνεται όχι μόνο σε ταινίες μεγάλου μήκους, αλλά και σε ντοκιμαντέρ, ταινίες κινουμένων σχεδίων και τηλεοπτικές σειρές. Ο ελάχιστος προϋπολογισμός του πρότζεκτ πρέπει να είναι 1,5 εκατομμύριο ή 750 χιλιάδες ευρώ εάν πρόκειται για πρώτη ή δεύτερη ταινία ή 400 ευρώ/λεπτό εάν είναι ντοκιμαντέρ. Καλύπτει το 25% των εξόδων που πληρούν τις προϋποθέσεις ή το 35% σε παραγωγές με τουλάχιστον 20% μερίδιο συμπαραγωγής. Το ανώτατο όριο ανέρχεται στα 640.000 ευρώ», εξήγησε σχετικά.
Η κ. Bianchi αναφέρθηκε και στα βασικά κριτήρια αξιολόγησης των υποψήφιων προς χρηματοδότηση.«Αξιολογούμε σίγουρα την ποιότητα και την πρωτοτυπία του εγχειρήματος, την καλλιτεχνική πορεία των σημαντικών προσώπων του, όπως του σκηνοθέτη, του συγγραφέα, του σεναριογράφου και του παραγωγού, την οικονομική κάλυψη του κόστους παραγωγής. Λαμβάνουμε, επίσης, σοβαρά υπόψιν τη δυνατότητα του πρότζεκτ να προάγει την αναγνωρισιμότητα της περιοχής του Λάτσιο, όσον αφορά την ιστορία, την κουλτούρα, αλλά και τις τοπικές παραδόσεις. Αξιολογούμε και το πλάνο δαπανών στην περιοχή», επισήμανε. Στη συνέχεια, εξήγησε πως με το συγκεκριμένο κονδύλιο η Lazio Roma Film Commission έχει υποστηρίξει τη δημιουργία 130 συνολικά πρότζεκτ, πολλά από τα οποία φιλοξενήθηκαν σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ, όπως η ταινία Τρία πατώματα στο Φεστιβάλ Καννών του 2021, η οποία φιλοξενείται και στο πρόγραμμα του 62ου ΦΚΘ, καθώς και η ταινία Pinocchio στην Μπερλινάλε του 2020.
Η κ. Bianchi αναφέρθηκε όμως και σε ένα μικρότερο κονδύλιο που προσφέρει η Lazio Roma Film Commission, αξίας 9 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο χορηγείται μετά την ολοκλήρωση του καλλιτεχνικού εγχειρήματος. «Δίνεται σε πρότζεκτ που πραγματοποιήθηκαν εξ ολοκλήρου ή εν μέρει στην περιοχή του Λάτσιο, με ελάχιστο κόστος τις 30 χιλιάδες ευρώ, μετά την ολοκλήρωσή τους», υπογράμμισε. Σε σχετική ερώτηση για το αν υπάρχει η δυνατότητα αίτησης και στα δυο προγράμματα, η κ. Bianchi απάντησε θετικά.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης της κ. Bianchi, τον λόγο πήρε η κ. Charlotte Le Bos Schneegans, η οποία μίλησε για τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που προσφέρει το Κινηματογραφικό Ταμείο Région Sud - Provence - Alpes - Côte D’ Azur, της Γαλλίας. Όπως είπε στην αρχή της παρουσίασής της, το ταμείο εισήγαγε από το 2020 κάποια νέα μέτρα. «Αυξήσαμε τον προϋπολογισμό μας κατά 30%, εισάγαμε νέες φόρμες γραφής, δημιουργήσαμε ένα κονδύλιο έκτακτης ανάγκης μέσα στην πανδημία αξίας άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ για παραγωγούς, συγγραφείς και κινηματογράφους, ενώ καθιερώσαμε και νέες συνεργασίες με τοπικές εταιρείες παραγωγής. Τα περισσότερα κονδύλιά μας συγχρηματοδοτούνται από το CNC. Tο 2021 χρηματοδοτήσαμε 177 πρότζεκτ με πάνω από 7 εκατομμύρια ευρώ», επισήμανε.
Στη συνέχεια, η ίδια έδωσε κάποιες βασικές πληροφορίες όσον αφορά το χρηματοδοτικό πλάνο που προσφέρεται για τις ταινίες μεγάλου μήκους. «Έχουμε τρία διαφορετικά κονδύλια που αφορούν τη συγγραφή, στα οποία δίνουμε από 5 έως 7 χιλιάδες ευρώ. Έχουμε δύο κονδύλια για ανάπτυξη, με ανώτατο όριο τις 20 χιλιάδες ευρώ, αλλά και ένα κονδύλιο για post-production με ανώτατο όριο τις 300 χιλιάδες ευρώ και όρο το 160% του κονδυλίου να ξοδευτεί εντός της περιοχής. Πρέπει ο δικαιούχος ο παραγωγός ή συμπαραγωγός του πρότζεκτ να έχει άμεση σχέση με την περιοχή μας. Δεχόμαστε αιτήσεις τρεις φορές τον χρόνο», εξήγησε.
Ακολούθως, η κ. Schneegans παρουσίασε τα βασικά στοιχεία του -εξειδικευμένου στη διεθνή συμπαραγωγή- προγράμματός τους. «Είναι ένα ειδικό κονδύλιο που δημιουργήσαμε το 2018 για ανάπτυξη με διεθνή συμπαραγωγή. Δίνει επαυξημένη υποστήριξη με 5 χιλιάδες ευρώ και ελάχιστα τοπικά έξοδα αξίας 100% του κονδυλίου, αντί για 160% που ισχύει σε άλλα. Αξίζει να πω ότι το 60% των πρότζεκτ που κατατίθενται εντέλει χρηματοδοτούνται», σημείωσε.
Η κ. Schneegans παρουσίασε ενδεικτικά κάποιους τίτλους ταινιών που δημιουργήθηκαν με την υποστήριξη του προγράμματος, ανάμεσα στις οποίες είναι το ντοκιμαντέρ Little Palestine, η ταινία Μπενεντέτα που προβλήθηκε και στο πλαίσιο του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η γαλλοϊταλική συμπαραγωγή Una Promessa, αλλά και μια συμπαραγωγή με ελληνικό χρώμα, το Αdults in the Room του Κώστα Γαβρά. Ολοκληρώνοντας την παρουσίασή της η κ. Schneegans μίλησε για το κριτήριο επιλογής των πρότζεκτ. «Το πιο σημαντικό κριτήριό που εφαρμόζουμε είναι το καλλιτεχνικό. Εάν αυτό ικανοποιείται, μετά ασχολούμαστε με το οικονομικό κομμάτι. Προσπαθούμε να έχουμε ισορροπημένα πρότζεκτ με υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα», δήλωσε κλείνοντας την παρουσίασή της.