Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης «Πιερ Πάολο Παζολίνι: με τα όπλα της ποίησης»

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης?
«Πιερ Πάολο Παζολίνι: με τα όπλα της ποίησης»


?«Αν υπήρχε ένας ρεαλισμός του ονείρου και των ρυθμών του, αν μπορούσε κάποιος να διαπιστώσει και να διατυπώσει μια ονειρική ιστορία, που θα ξεχώριζε από τις συνηθισμένες ‘ιστορίες παρμένες από όνειρα’, αυτός θα ήταν ίσως ο Παζολίνι ως κινηματογραφιστής».

Χρήστος Βακαλόπουλος?



Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης συνεχίζει τη δραστηριότητά της παρουσιάζοντας ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του κινηματογράφου του κορυφαίου δημιουργού Πιερ Πάολο Παζολίνι, με τίτλο «Πιερ Πάολο Παζολίνι: με τα όπλα της ποίησης». Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 25 έως την Κυριακή 28 Απριλίου 2013 στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου - Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις ταινίες: Ακατόνε / Accattone (Ιταλία, 1961), Μάμα Ρόμα / Mamma Roma (Ιταλία, 1962), Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο / Il Vangelo secondo Matteo (Ιταλία - Γαλλία, 1964) και Χοιροστάσιο / Porcile (Ιταλία - Γαλλία, 1969).

Ο ίδιος ο Πιερ Πάολο Παζολίνι γράφει τον Φεβρουάριο του 1969 σε μια αυτοπαρουσίαση:
«Γεννήθηκα στη Μπολόνια. Είμαι σαράντα έξι χρόνων. Είμαι συγγραφέας-κινηματογραφιστής. Πρωτοεμφανίστηκα με μια ποιητική συλλογή, αφού είχα τελειώσει το Πανεπιστήμιο, στα είκοσί μου χρόνια. Υπήρξα φιλόλογος. Υπήρξα διευθυντής λογοτεχνικών περιοδικών. Έγραψα βιβλία, έκανα ταινίες και τώρα αρχίζω ένα καινούριο επάγγελμα. Το επάγγελμα του δημοσιογράφου: συνεργάζομαι με μια εβδομαδιαία εφημερίδα στην οποία κρατάω μια τακτική στήλη.
Πριν δεκαοκτώ χρόνια έφτασα στη Ρώμη, κι η κατάστασή μου μ’ ανάγκασε να ζήσω στις φτωχές συνοικίες της πρωτεύουσας. Τραυματισμένος από τη ζωή σ’ αυτά τα προάστια, έγραψα τα δύο πρώτα μου μυθιστορήματα πάνω σ’ αυτό το θέμα…
Το 1961 γύρισα την πρώτη μου ταινία το Ακατόνε με άγνωστους ηθοποιούς. Στην προβολή της ταινίας στη Ρώμη, φασίστες θεατές έριξαν στην οθόνη κλούβια αυγά και μελανοδοχεία. Γύρισα κατόπιν με την Άννα Μανιάνι και τον Φράνκο Τσίτι το Μάμα Ρόμα. Κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου η ταινία αντιπροσώπευε επίσημα την Ιταλία προσπάθησαν να την κατάσχουν κάνοντας αγωγή. [...] Αργότερα σκηνοθέτησα Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο που επιλέχτηκε να αντιπροσωπεύσει την Ιταλία στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπου και πήρε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής…
Δικάστηκα στη Βενετία.
Κινδύνεψα να πάω φυλακή για πολλούς μήνες.
Τελικά απαλλάχτηκα.
Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: τον Χριστό, τον Μαρξ και τον Φρόυντ. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα.
Αν διάλεξα να είμαι κινηματογραφιστής και όχι μόνο συγγραφέας, είναι επειδή προτίμησα αντί να εκφράζω την πραγματικότητα με σύμβολα, όπως είναι οι λέξεις, να εκφράζω μέσω του κινηματογράφου την πραγματικότητα με την πραγματικότητα».

Κατά τις ημέρες του αφιερώματος (25-28 Απριλίου 2013) η έκδοση «Pier Paolo Pasolini», που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1994 με αφορμή το αφιέρωμα «Pier Paolo Pasolini: …με τα όπλα της ποίησης», θα πωλείται με έκπτωση, από τα 12 ευρώ στα 6 ευρώ.

(Αποσπάσματα των κειμένων και στοιχεία αντλήθηκαν από την μονογραφία για τον Πιερ Πάολο Παζολίνι, που εκδόθηκε με την ευκαιρία του αναδρομικού αφιερώματος στο έργο του, το οποίο διοργανώθηκε από το ΦΚΘ και τα Μορφωτικά Ιταλικά Ινστιτούτα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τον Μάιο του 1994).


Οι εκδηλώσεις της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.