3η Εβδομάδα Ισπανικού Κινηματογράφου
«Σταυροδρόμια»
8 – 14 Δεκεμβρίου 2011, αίθουσα Παύλος Ζάννας
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητάς του και σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ισπανίας διοργανώνει την 3η Εβδομάδα Ισπανικού Κινηματογράφου με τίτλο «Σταυροδρόμια», που αποτελεί συνέχεια των προηγούμενων διοργανώσεων «Εικόνες ενός ευρωπαϊκού κινηματογράφου» (2009) και «Ο ισπανικός εμφύλιος στον κινηματογράφο» (2010). Η 3η Εβδομάδα Ισπανικού Κινηματογράφου θα πραγματοποιηθεί από τις 8 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2011 στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του Ολύμπιον (πλ. Αριστοτέλους 10, τηλ. 2310-378.400).
Η 3η Εβδομάδα Ισπανικού Κινηματογράφου περιλαμβάνει την προβολή επτά ταινιών μυθοπλασίας. Πρόκειται για τις ταινίες: Η μυστική ζωή των λέξεων / La vida secreta de las palabras της Ισαμπέλ Κοϊξέτ, Ζωή και χρώμα / Vida y color του Σαντιάγο Ταβερνέρο, Μάτα Χάρι / Mataharis της Ιθιάρ Μπογιαΐν, Επτά τραπέζια γαλλικού μπιλιάρδου / Siete mesas de billar frances της Γκράθια Κερεχέτα, Χαοτική Άννα / Caotica Ana του Χούλιο Μέντεμ, Camino του Χαβιέρ Φεσέρ και Επιστροφή στη Χανσάλα / Retorno a Hansala της Τσους Γκουτιέρεθ.
Παράλληλα, θα παρουσιαστεί και ένα αφιέρωμα στον σπουδαίο ισπανό σκηνοθέτη και σεναριογράφο Λουίς Γκαρθία Μπερλάνγκα / Luis Garcia Berlanga, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από τον θάνατό του. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν πέντε ταινίες του: Καλώς ορίσατε κ. Μάρσαλ, Πλάθιδο, Ο δήμιος, Εθνική κληρονομιά, Ο μικρός ταύρος.
Ημερήσιο εισιτήριο: 6 ευρώ
Οι ταινίες του αφιερώματος
Η μυστική ζωή των λέξεων / La vida secreta de las palabras
(Ισπανία, 2005)
Σκηνοθεσία-σενάριο: Isabel Coixet / Ισαμπέλ Κοϊξέτ. Φωτογραφία: Jean Claude Larrieu. Ηθοποιοί: Sarah Polley, Tim Robbins, Javier Camara.
Έγχρωμο, 115΄.
Μια γυναίκα που θέλει να αφήσει πίσω το παρελθόν της πιάνει δουλειά σε μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου για να φροντίσει έναν άνδρα που έχει τυφλωθεί προσωρινά. Εκεί θα γνωρίσει έναν Ισπανό μάγειρα. Με φόντο το πέλαγος, ξεκινάει μεταξύ τους μια ιδιαίτερη σχέση, στην οποία η σιωπή είναι τόσο σημαντική όσο και οι λέξεις.
Η ταινία απέσπασε τέσσερα Γκόγια, βραβείο «Fotograma de Plata» καλύτερης ισπανικής ταινίας 2006 και βραβείο σκηνοθεσίας Σαντ Ζόρδι 2006.
Ζωή και χρώμα / Vida y color
(Ισπανία, 2005)
Σκηνοθεσία-σενάριο: Santiago Tabernero / Σαντιάγο Ταβερνέρο. Φωτογραφία: Jose Luis Alcaine. Ηθοποιοί: Junio Valverde, Miguel Angel Silvestre, Carmen Machi. Έγχρωμο, 90΄.
Μαδρίτη, 1975. Ο Φέδε, ένα δεκατετράχρονο αγόρι, ζει στη γειτονιά «Τα νησιά». Εκεί, με το ξύπνημα της εφηβείας του, αρχίζει να γνωρίζει τις ιστορίες και τα μυστικά των αδελφών του, των φίλων του, του δημοκρατικού παππού του και των γειτόνων του.
Η ταινία τιμήθηκε, μεταξύ άλλων, με το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Βαγιαδολίδ και το βραβείο καλύτερης ιβηρο-αμερικανικής ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μαϊάμι το 2006.
Μάτα Χάρι / Mataharis
(Ισπανία, 2007)
Σκηνοθεσία: Iciar Bollain / Ιθιάρ Μπογιαΐν. Σενάριο: Iciar Bollain, Tatiana Rodriguez. Φωτογραφία: Kiko de la Rica. Ηθοποιοί: Najwa Nimri, Tristan Ulloa, Maria Vazquez. Έγχρωμο, 103΄.
Η Ινές, η Εύα και η Κάρμεν, ιδιωτικές ντετέκτιβ στη Μαδρίτη, πραγματοποιούν έρευνα σε μια πολυεθνική εταιρεία. Ωστόσο, παρόλη την ικανότητά τους να διεισδύουν στις ιδιωτικές ζωές τρίτων, δυσκολεύονται να έρθουν αντιμέτωπες με την προσωπική τους ζωή.
Επτά τραπέζια γαλλικού μπιλιάρδου / Siete mesas de billar frances
(Ισπανία, 2007)
Σκηνοθεσία: Gracia Querejeta / Γκράθια Κερεχέτα. Σενάριο: Gracia Querejeta, David Planell. Φωτογραφία: Angel Iguacel. Ηθοποιοί: Maribel Verdu, Blanca Portillo, Jesus Castejon. Έγχρωμο, 116΄.
Όταν ο πατέρας της, Λέο, αρρωσταίνει ξαφνικά, η Άνχελα αποφασίζει να ταξιδέψει στην πόλη με τον γιο της, Γίγιε. Εκεί γνωρίζει την Τσάρο, ερωμένη του Λέο, και αναλαμβάνει μαζί της να σώσει την οικογενειακή επιχείρηση, μια αίθουσα τυχερών παιχνιδιών με επτά τραπέζια μπιλιάρδου.
Η ταινία απέσπασε Αργυρό Κοχύλι Καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν και δύο βραβεία Γκόγια.
Χαοτική Άννα / Caotica Ana
(Ισπανία, 2007)
Σκηνοθεσία-σενάριο: Julio Medem / Χούλιο Μέντεμ. Φωτογραφία: Mario Montero. Ηθοποιοί: Manuela Velles, Charlotte Rampling. Έγχρωμο, 118΄.
Η Άννα, παθιασμένη με τη ζωή και τη ζωγραφική, ταξιδεύει στη Μαδρίτη για να ολοκληρώσει τις σπουδές της. Εκεί διατρέχει, σαν σε αντίστροφη μέτρηση, τα τέσσερα τελευταία χρόνια της ζωής της, «βλέποντας» την ύπαρξή της σαν τη συνέχεια άλλων ζωών νεαρών γυναικών που βρήκαν τραγικό θάνατο. Σε αυτό το πνευματικό και πραγματικό ταξίδι, η Άννα μας μυεί στις εμπειρίες, τη μνήμη και το χάος της.
Camino
(Ισπανία, 2008)
Σκηνοθεσία-σενάριο: Javier Fesser / Χαβιέρ Φεσέρ. Φωτογραφία: Alex Catalan. Ηθοποιοί: Nerea Camacho, Carme Elias, Mariano Venancio. Έγχρωμο, 138΄.
Η Καμίνο είναι ένα εντεκάχρονο θρησκευόμενο κορίτσι που γνωρίζει, παρά τη νεαρή της ηλικία, τον έρωτα και το θάνατο. Η ταινία βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Αλέξια Γκονθάλεθ Μπάρος, της μικρότερης κόρης μιας οικογένειας του «Opus Dei» (θρησκευτική καθολική οργάνωση), η οποία πέθανε το 1985 σε ηλικία 14 ετών.
Η ταινία τιμήθηκε με έξι βραβεία Γκόγια, καθώς και με το βραβείο Σαντ Ζόρδι καλύτερης ισπανικής ταινίας.
Επιστροφή στη Χανσάλα / Retorno a Hansala
(Ισπανία, 2008)
Σκηνοθεσία: Chus Gutierrez / Τσους Γκουτιέρεθ. Σενάριο: Chus Gutierrez, Juan Carlos Rubio. Φωτογραφία: Kiko de la Rica. Ηθοποιοί: Jose Luis Garcia Perez, Farah Hamed, Adam Bounnouacha. Έγχρωμο, 95΄.
Έντεκα νεαροί από το χωριό Χανσάλα του Μαρόκου πεθαίνουν προσπαθώντας να φτάσουν στην Ισπανία με μια σχεδία. Η Λέιλα, αδελφή ενός από τους άτυχους νεαρούς, και ο Μαρτίν, ιδιοκτήτης γραφείου κηδειών, προσπαθούν να μεταφέρουν την σορό του νεκρού νέου στο Μαρόκο.
Η ταινία βραβεύτηκε με ειδικό βραβείο της Επιτροπής του Σεμίνθι - Semana Internacional de Cine de Valladolid 2008, και το πρώτο βραβείο και το ειδικό βραβείο κριτικής του Φεστιβάλ του Καΐρου 2009.
Αφιέρωμα στον Luis Garcia Berlanga
Καλώς ορίσατε κ. Μάρσαλ / Bienvenido Mr. Marshall (1952)
Οι κάτοικοι του Βιγιάρ ντελ Ρίο, ενός χωριού της Καστίλλης, περιμένουν την άφιξη της επιτροπής του Σχεδίου Μάρσαλ και διοργανώνουν μια λαμπρή γιορτή για την υποδοχή της στο χωριό, η οποία συμπίπτει με την επίσκεψη μιας διάσημης λαϊκής τραγουδίστριας. Φορούν τα καλά τους, συνθέτουν ένα τραγούδι προς τιμή της επιτροπής και, πριν το συνειδητοποιήσουν, καταλήγουν να φτιάξουν ένα νέο χωριό από χαρτόνι, εμπνευσμένο από την Ανδαλουσία. Η ταινία παρωδεί την αγροτική ζωή της μεταπολεμικής Ισπανίας και συγκαταλέγεται μεταξύ των αριστουργημάτων του ισπανικού κινηματογράφου. Παρά τη σατιρική κριτική της στον αποκλεισμό της Ισπανίας από το σχέδιο Μάρσαλ, είχε λάβει την έγκριση της φρανκικής λογοκρισίας, κομμένη ωστόσο κατά περίπου 20/.
Πλάθιδο / Placido (1961)
Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, κάποιες κυρίες επινοούν τη χριστουγεννιάτικη εκστρατεία «δειπνήστε με έναν φτωχό», έτσι ώστε κι αυτοί που έχουν ανάγκη να απολαύσουν για ένα βράδυ την ζεστασιά και την αγάπη που στερούνται.
Ο Πλάθιδο έχει προσληφθεί για να συμμετάσχει με το μοτοσακό του στην πρωτοχρονιάτικη γιορτή, ωστόσο μια αναποδιά τον εμποδίζει να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στις προετοιμασίες του: την παραμονή της πρωτοχρονιάς λήγει το πρώτο γραμμάτιο για το μοτοσακό του, που αποτελεί το μοναδικό βιοποριστικό μέσο γι’ αυτόν.
Ο δήμιος / El verdugo (1963)
Ο Χοσέ Λουίς, υπάλληλος γραφείου κηδειών, σχεδιάζει να μεταναστεύσει στη Γερμανία, για να γίνει μηχανικός αυτοκινήτων. Η φιλενάδα του η Κάρμεν, είναι κόρη του Αμαδέο, ενός δήμιου. Όταν ο Αμαδέο τους πιάνει στα πράσα, τους υποχρεώνει να παντρευτούν. Επειδή οι νιόπαντροι έχουν οικονομικές δυσκολίες, ο Αμαδέο που κοντεύει να πάρει σύνταξη, πείθει τον Χοσέ Λουίς να διεκδικήσει τη θέση που θα αφήσει κενή κι έτσι να αποκτήσει το δικαίωμα να πάρει και σπίτι. Κάτω από τις πιέσεις της οικογένειας, ο Χοσέ Λουίς δέχεται την πρόταση του πεθερού του, πεπεισμένος ωστόσο ότι αποκλείεται να ασκήσει ένα τόσο επαίσχυντο επάγγελμα.
Εθνική κληρονομιά / Patrimonio Nacional (1981)
Η Μοναρχία επιστρέφει. Το ίδιο και οι Λεγκινέτσε. Πρόκειται για την συνέχεια των περιπετειών των Λεγκινέτσε - οι οποίες ξεκίνησαν με Το εθνικό τουφέκι- , μετά το τέλος του καθεστώτος του Φράνκο. Ο μαρκήσιος ντε Λεγκινέτσε επιστρέφει στο αρχοντικό του στη Μαδρίτη, διακόπτοντας 30 χρόνια αυτοεξορίας στο αγρόκτημά του. Σκοπεύει να πλησιάσει τον βασιλιά και να ξαναζήσει όπως παλιά στην πολυτέλεια, σαν ευγενής αυλικός. Ωστόσο, όλες του οι προσπάθειες για να φτάσει στο παλάτι όχι μόνον αποτυγχάνουν παταγωδώς, αλλά προκαλούν γελοίες καταστάσεις μεταξύ των συγγενών του γερομαρκήσιου, ο οποίος καταλήγει να ανακηρύξει εαυτόν εθνική κληρονομιά που μπορεί να εκτεθεί σε ιάπωνες τουρίστες έναντι εισιτηρίου υπέρ της «συντήρησής του».
Ο μικρός ταύρος / La vaquilla (1985)
Στο μέτωπο του ισπανικού εμφύλιου, τα μεγάφωνα του εθνικού στρατού αναγγέλλουν μια γιορτή σε κάποιο κοντινό χωριό, όπου θα γίνει μια ταυρομαχία. Μερικοί στρατιώτες του δημοκρατικού στρατού αποφασίζουν να παρεισφρήσουν στο εχθρικό έδαφος για να κλέψουν τον ταύρο, σε μια προσπάθεια να βρουν τροφή και να μην αφήσουν τον εχθρό να κάνει τη γιορτή.