ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
Η ΖΩΗ ΣΤΟΥΣ ΒΡΑΧΟΥΣ – ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΡΑΧΙΒ – CHARISMA X- IANNIS XENAKIS – Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΥΡΙΖΕΙ ΣΤΗ «ΣΚΟΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ» - ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ ΣΤΟ ΕΒΕΡΕΣΤ
Η πρώτη συνέντευξη Τύπου Ελλήνων δημιουργών, πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης 17 Μαρτίου, με συμμετέχοντες τους σκηνοθέτες Αλίντα Δημητρίου (Η ζωή στους βράχους), Τάκη Τουλιάτο (Ταξίδι στη Ραχίβ), Έφη Ξηρού (Charisma x – Iannis Xenakis), Νίκο Λυγγούρη (Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος γυρίζει τη «Σκόνη του χρόνου») και Παύλο Τσιαντό (Από τον Όλυμπο στο Έβερεστ).
Η ζωή στους βράχους της Αλίντας Δημητρίου, που αποτελεί την συνέχεια της ταινίας της Πουλιά στο βάλτο, παρακολουθεί τη ζωή 33 γυναικών μετά την υπογραφή της συμφωνίας της Βάρκιζας: Κάποιες οδηγήθηκαν στο Δημοκρατικό Στρατό για να σωθούν, ενώ άλλες συνελήφθησαν, φυλακίστηκαν, καταδικάστηκαν σε ισόβια, εξορίστηκαν, εκτελέστηκαν. «Εγώ πλέον βάζω τη λέξη εμφύλιος σε εισαγωγικά. Πρέπει να δούμε από ποιους έγινε αυτός ο πόλεμος, μεταξύ ποιών και για ποιο λόγο» είπε χαρακτηριστικά η δημιουργός και συμπλήρωσε: «Αυτό που ήθελα, ήταν να δώσω φωνή σε ανθρώπους που αγνόησε η ιστορία. Η αφορμή δόθηκε σε ένα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στην Καλαμάτα, όπου παρακολούθησα μια συγκλονιστική ταινία για την επανάσταση των γαριφάλων στην Πορτογαλία. Κάθε τι πολιτικό με ενδιαφέρει. Όταν είδα την ταινία σκέφτηκα γιατί να μην κάνουμε κι εμείς κάτι τέτοιο; Απευθύνθηκα σε κάποιον πολύ επώνυμο που είχε φυλακιστεί και βασανιστεί εκείνη την περίοδο. Όμως αυτός είχε φτιάξει το μύθου του εαυτού του και κάτι τέτοιο δεν με ενδιέφερε. Εγώ ήμουν πάντα με τους ξυπόλητους. Όταν βρήκα μία από αυτές τις γυναίκες, τις βρήκα όλες». Όπως αποκάλυψε τέλος η δημιουργός, έχει ήδη ξεκινήσει τα γυρίσματα της επόμενης ταινίας της, με θέμα τις γυναίκες στη δικτατορία.
Η ταινία Ταξίδι στη Ραχίβ του Τάκη Τουλιάτου ξεκίνησε από ένα ρεπορτάζ σε γερμανικό περιοδικό, με τίτλο «Τα θετά παιδιά της Ευρώπης». «Πάντα είχα συμπάθεια για κάθε τι θετό. Ταξίδεψα στα Ουκρανικά Καρπάθια, όπου ζουν ένα εκατομμύριο κάτοικοι από σαράντα εθνικές ομάδες, καθεμία με τη δική της γλώσσα και το δικό της Θεό. Κι όμως στη Ραχίβ οι άνθρωποι δεν συγκρούονται ούτε για την εθνικότητα, ούτε για τη θρησκεία. Οι άνθρωποι αυτοί είχαν την ‘τύχη’ να υποστούν όλα τα δεινά του 20ου αιώνα και έμαθαν να αντιμετωπίζουν τις τραυματικές εμπειρίες όχι κλαψουρίζοντας αλλά με χιούμορ που σπάει κόκαλα», διευκρίνησε ο Τ. Τουλιάτος. Τι διαφοροποιεί τους «δυτικούς» από τους κατοίκους της Ραχίβ; Ο κ. Τουλιάτος απάντησε αφηγούμενος ένα περιστατικό: «Ένας δημοσιογράφος συναντά έναν βοσκό στη Ραχίβ και τον ρωτά γιατί έχει δοθεί στους κατοίκους της περιοχής ο τίτλος «τα θετά παιδιά της Ευρώπης». Και ο βοσκός απάντησε ότι ‘τα θετά παιδιά μπορεί να μην έχουν τόσα δικαιώματα αλλά έχουν και λιγότερα καθήκοντα. Τα καθήκοντα είναι που κάνουν τη ζωή δύσκολη’».
«Γνώρισα τον Ξενάκη το 1975 στην Ιταλία, όταν παρουσίαζε ένα πρότζεκτ για τις πόλεις της ουτοπίας. Τον ξανασυνάντησα στα γυρίσματα που έκανε ο Δ. Βερνίκος με θέμα τη ζωή του» είπε η σκηνοθέτις Έφη Ξηρού, προσθέτοντας ότι η ταινία της «Charisma x – Iannis Xenakis» είναι αποτέλεσμα μιας πορείας 30 ετών. Η ταινία αναφέρεται στη ζωή και το έργο του συνθέτη Ιάννη Ξενάκη, του αρχιτέκτονα του ήχου, το έργο του οποίου συμφιλιώνει την Τέχνη με την Επιστήμη και κάνει τη μουσική να συμμετέχει ξανά στα γεγονότα του κόσμου. «Το σπουδαίο έργο του Ξενάκη είναι γνωστό στην Ευρώπη, κι όμως στην Ελλάδα παραμένει άγνωστο. Ήταν ένας άνθρωπος που του άρεσαν οι προκλήσεις, κι αυτό φαίνεται από την πολιτική του ιδεολογία, τη μουσική του, τη στάση του απέναντι στο περιβάλλον», σημείωσε η Έφη Ξηρού.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Νίκος Λυγγούρης είχε κάνει για την γερμανική τηλεόραση ένα πορτρέτο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, παρότι δεν είχε βρεθεί ποτέ μέχρι τότε στα γυρίσματα κάποιας από τις ταινίες του. Το 2008 η γερμανική τηλεόραση του ζήτησε να κάνει ξανά μια ταινία για τον Αγγελόπουλο. «Δεν θέλησα να κάνω την αγιογραφία του, αλλά να παρουσιάσω το πορτρέτο ενός καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια της δουλειάς του», είπε ο δημιουργός για το ντοκιμαντέρ του Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος γυρίζει τη ‘Σκόνη του χρόνου’. Μιλώντας για τα μελλοντικά του σχέδια, ο σκηνοθέτης αποκάλυψε ότι σχεδιάζει μια ταινία μυθοπλασίας με χαμηλό προϋπολογισμό.
Στην ταινία του Από τον Όλυμπο στο Έβερεστ ο Παύλος Τσιαντός καταγράφει την πορεία μιας ομάδας ελλήνων ορειβατών στην ψηλότερη κορυφή του κόσμου. Ορειβάτης ή σκηνοθέτης; Ο Παύλος Τσιάντος δηλώνει το πρώτο, με βάση την εμπειρία του, καθώς η σκηνοθεσία προέκυψε αργότερα. «Στη συγκεκριμένη ταινία συναντήθηκαν οι δύο μου αγάπες», λέει χαρακτηριστικά. Στη διάρκεια των γυρισμάτων και σε υψόμετρο 7.000 μέτρων, έζησε συγκλονιστικές εμπειρίες, ανάμεσά τους και τον τραγικό θάνατο ενός φίλου του ορειβάτη. «Δεν θα μπορούσα να τραβάω με την κάμερα το νεκρό φίλο μου, έτσι την έστρεψα σε μένα. Ήθελα να δείξω στους υπόλοιπους της αποστολής ότι δεν τον εγκατέλειψα».