10ο ΦΝΘ - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ: ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ - ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΑΝΕΖΗΣ

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εργαστήρι: Επικίνδυνες αποστολές
Σωτήρης Δανέζης



"Επικίνδυνες Αποστολές" ήταν ο τίτλος του εργαστηρίου που παρουσίασε ο ντοκιμαντερίστας και δημοσιογράφος Σωτήρης Δανέζης, την Τετάρτη 12 Μαρτίου, το πρωί στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στην Αποθήκη 1 στο Λιμάνι, στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Στη διάρκεια του εργαστηρίου ο δημοσιογράφος εξήγησε στο κοινό τι σημαίνει να γυρίζει κανείς ντοκιμαντέρ σε εμπόλεμη ζώνη, ποιές δυσκολίες αντιμετωπίζει ο δημιουργός και ποιές επιλογές πρέπει να κάνει. Επίσης έκανε λόγο για τις τεχνικές που διευκολύνουν το γύρισμα σε αντίξοες συνθήκες, για την ηθική του ντοκιμαντέρ, αλλά και για το πώς φωτίζεται η αλήθεια πίσω απο τα γεγονότα.

Μιλώντας για τον Σωτήρη Δανέζη, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης είπε χαρακτηριστικά: «Συγχαίρω τον Σωτήρη Δανέζη για την εκπληκτική δουλειά που κάνει, είναι ένας κορυφαίος δημοσιογράφος που διακινδυνεύει και γυρίζει ανά τον κόσμο για να μας φέρει αυτές τις φρικτές εικόνες που μας κάνουν καλό να τις βλέπουμε για να μπορούμε και να αντιδρούμε».

Ο Σωτήρης Δανέζης, σχολιάζοντας τους κινδύνους που αντιμετωπίζει με τους συνεργάτες του κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της «Εμπόλεμης Ζώνης», τόνισε: «Ο κίνδυνος είναι παράγοντας της δουλειάς μας αλλά δεν είναι από τους πιο σημαντικούς. Συνήθως δεν μας πυροβολούν μόλις μας βλέπουν... Η αλήθεια είναι ότι έχουμε το χρόνο και την άνεση να κάνουμε τις λήψεις και τις συνεντεύξεις που επιθυμούμε. Η παραγωγή της «Εμπόλεμης ζώνης» δεν είναι σίγουρα συνώνυμο του κινδύνου. Είναι ωστόσο ένα σωρό άλλα πράγματα όπως το να μην υπακούς σε κανένα κανόνα και να προσπαθείς όσο σου το επιτρέπουν οι συνθήκες να κάνεις καλύτερα τη δουλειά σου. Είναι να εμφανίζεσαι σε περιοχές που δεν θα περίμενε ποτέ κανείς να εμφανιστείς, να ζητάς περισσότερα από την εικόνα, να διαπραγματεύεσαι με επικίνδυνους αντάρτες, να σκέφτεσαι πως θα παραπλανήσεις απολυταρχικά καθεστώτα και να ξεμπροστιάσεις το φασισμό τους, να μιλάς με τα γραφεία τύπου των πολυεθνικών εταιριών γνωρίζοντας οτι δεν χαίρονται ιδιαίτερα για τη γνωριμία. Εμπόλεμη ζώνη σημαίνει να συνηθίσεις να δουλεύεις από νωρίς το πρωι μέχρι αργά το βράδυ, να μετράς το κάθε πλάνο και να δουλεύεις τη δομή και το σενάριο συνεχώς μεσα στο μυαλό σου, να είσαι ανοιχτός στο απρόοπτο, αυτό που εμείς λέμε "αλατοπίπερο", να καταγράφεις την πραγματικότητα κάτω απο μια συγκεκριμένη οπτική, τη δική σου οπτική, να τεκμηριώνεις την άποψή σου, να μη φοβάσαι να την εκφράσεις, να δουλεύεις με τον σκηνοθέτη, τον εικονολήπτη, τον μοντέρ, τον συνθέτη της μουσικής, τους ερευνητές, όλοι μαζί, σαν να είστε ένας άνθρωπος. Κι αν κάποια στιγμή μέσα σε όλη αυτή τη διαδικασία βρεθείς στα δύσκολα, αυτό που πρέπει να ακούσεις είναι το ένστικτό σου και όχι η ματαιοδοξία σου. Εμπόλεμη ζώνη σημαίνει να γνωρίζεις ενδιαφέροντες ανθρώπους από κοντά, να εισβάλλεις για ένα μικρό διάστημα στη ζωή τους, να κάνεις πολλούς φίλους και άλλους τόσους εχθρούς, να παθιάζεσαι για να πεις μια ιστορία».

Ο Σωτήρης Δανέζης δεν παρέλειψε επίσης να τονίσει ότι στη διάρκεια των πέντε χρόνων παρουσίας της "Εμπόλεμη Ζώνης" στη τηλεόραση, προβλήθηκαν περισσότερα απο 40 επεισόδια μέσα απο τα οποία όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Προσπαθήσαμε να ρίξουμε φως στις αθέατες πλευρές του κόσμου με αποστολές στα 4 σημεία του ορίζοντα, διασχύσαμε παράνομα τα σύνορα ουκ ολίγων χωρών, συναντήσαμε ανθρώπους που δεν ήταν πάντα φιλικοί με τα τηλεοπτικά συνεργεία, προκαλέσαμε την αντίδραση ορισμένων κυβερνήσεων και πρεσβειών στην Αθήνα. Αυτό που μας απασχολούσε και μας απασχολεί είναι να περάσουμε το μήνυμα γι αυτά που θέλουμε να πούμε , και να είναι εμφανές και ξεκάθαρο».

Στη διάρκεια του εργαστηρίου, προβλήθηκαν και αντιπροσωπευτικά αποσπάσματα της «Εμπόλεμης ζώνης», από τη Σομαλία, τη Δυτική Σαχάρα, τη Βιρμανία, την Κολομβία, την Αλάσκα και το Αφγανιστάν, τα οποία στη συνέχεια σχολίασε ο Σωτήρης Δανέζης, εξηγώντας στο κοινό όλα εκείνα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση ενός τέτοιου είδους ντοκιμαντέρ. Μίλησε ακόμη για την σημασία των fixers, των ανθρώπων "κλειδιά", όπως χαρακτηριστικά είπε, οι οποίοι εξασφαλίζουν την ασφαλή μετακίνηση του τηλεοπτικού συνεργείου στις περιοχές του κόσμου όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα, αλλά και για τους αποκαλούμενους minders, τους ανθρώπους του κράτους οι οποίοι σε «προσέχουν» σε κάθε τέτοια αποστολή.

Σε ότι αφορά τις εξαιρετικά δύσκολες στιγμές της τηλεοπτικής καταγραφής βίαιων εκτελέσεων, ο Σωτήρης Δανέζης υπογράμμισε ότι δεν είναι καθόλου εύκολο για κανέναν από το συνεργείο, ότι πρόκειται για συγκλονιστικές στιγμές κατά τη διάρκεια των οποίων στην ψυχή όλης της ομάδας επικρατεί το χάος και συναισθηματική διάλυση.

Τέλος, ο Σωτήρης Δανέζης επεσήμανε ότι «στόχος και βασική παράμετρος της εκπομπής είναι να δώσουμε την ευκαιρία στον τηλεθεατή να ενημερωθεί και να προβληματιστεί για πράγματα που συμβαίνουν κάπου αλλού στον κόσμο».

Το αφιέρωμα στον Σωτήρη Δανέζη πραγματοποιείται με την υποστήριξη:



Το πρόγραμμα των ημερίδων–masterclasses– εργαστηρίων
πραγματοποιείται με την υποστήριξη: