Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

Η ισπανική ταινία Το αόρατο χέρι του Νταβίδ Μακιάν, μία αλληγορία για την εργασιακή επισφάλεια στις σύγχρονες κοινωνίες, τις πιεστικές συνθήκες και τις σχέσεις ανταγωνισμού στο εργασιακό περιβάλλον, προβλήθηκε  τη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2017, στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα, στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η ταινία εντάσσεται στο αφιέρωμα «Αόρατα χέρια» του 58ου ΦΚΘ, δανείζοντας μάλιστα τον τίτλο της σε αυτό. Το αφιέρωμα προσεγγίζει το φαινόμενο της ανεργίας μέσα από διαφορετικές οπτικές, παρουσιάζοντας πέντε ταινίες που προβάλλονται σε πρεμιέρα στην Ελλάδα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό (απαιτείται η έκδοση μηδενικού εισιτηρίου) 

Η ταινία Το αόρατο χέρι εκτυλίσσεται σε μια αποθήκη σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Εκεί, έντεκα εργαζόμενοι από διαφορετικούς τομείς εκτελούν διάφορα καθήκοντα: ένας χτίστης χτίζει έναν τοίχο κι αργότερα τον κατεδαφίζει, ένα κορίτσι τοποθετεί εξαρτήματα σε μια γραμμή συναρμολόγησης χωρίς να γνωρίζει τι ακριβώς κατασκευάζει, ένα αγόρι  μετακινεί κουτιά από ένα μέρος σε άλλο, ένας μηχανικός επισκευάζει ένα αυτοκίνητο. Στο μεταξύ ένα ακροατήριο παρακολουθεί στο σκοτάδι όλη αυτή τη διαδικασία. Πρόκειται για έργο τέχνης, πραγματικότητα ή ένα ψυχολογικό πείραμα; 

Την προβολή ακολούθησε διαδικασία ερωτήσεων και απαντήσεων, κατά την οποία ο Ισπανός σκηνοθέτης συνομίλησε με τους θεατές.

Σχετικά με την πηγή της έμπνευσής του, ο Νταβίδ Μακιάν εξήγησε ότι η ταινία βασίστηκε στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα Isaac Rosa. «Όλα όσα εκτυλίσσονται  στο φιλμ δεν είναι καθαρή μυθοπλασία», διευκρίνισε. «Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία με γεγονότα που συνέβησαν στη ζωή μου όσο και στις ζωές πολλών γνωστών μου ανθρώπων. Κι έτσι συνδύασα τα γεγονότα αυτά με το μυθιστόρημα για να φτάσω στο τελικό σενάριο».

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του ισπανού σκηνοθέτη, ο οποίος είχε γυρίσει στο παρελθόν αρκετές ταινίες μικρού μήκους. Αποτέλεσε ένα συνεταιριστικό και αυτοδιαχειριζόμενο πρότζεκτ, που επιδίωξε να βρει εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με το παραδοσιακό μοντέλο παραγωγής. «Δημιουργήσαμε μία κοοπερατίβα, μία συνεργατική παραγωγή», εξήγησε ο Νταβίδ Μακιάν και πρόσθεσε: «Δεν είχαμε πόρους για να κάνουμε τα γυρίσματα που να προέρχονται από την τηλεόραση ή από διαφημίσεις. Μοιράστηκα τις πιο σημαντικές επιλογές και αποφάσεις με τουλάχιστον 50 άτομα, ηθοποιούς και τεχνικούς του συνεργείου. Γυρίσαμε το φιλμ με ελάχιστα χρήματα. Ήδη έχει προβληθεί στην Ισπανία, σε φεστιβάλ όπως αυτό της Σεβίλλης και γνώρισε θετική ανταπόκριση. Εδώ στη Θεσσαλονίκη, εκπρόσωποι εργαζομένων στο Λιμάνι μου ζήτησαν να προβάλουν την ταινία στο συνδικάτο τους. Ο κόσμος δείχνει ενδιαφέρον, συνδέεται με την ταινία».

Σε ερώτηση θεατή για το αν η ταινία είναι απαισιόδοξη σε σχέση με τη δυνατότητα των εργαζόμενων να αντιδράσουν στους πιεστικούς όρους εργασίας, ο σκηνοθέτης απάντησε: «Τα προβλήματα προκύπτουν όταν οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να συνεργαστούν μεταξύ τους και να πάρουν αποφάσεις από κοινού. Ίσως λόγω της ανεργίας γενικότερα να φοβόμαστε να αντιδράσουμε, αναγκαζόμαστε να κάνουμε δουλειές που δεν θέλουμε, διστάζουμε να πούμε όχι. Εντέλει πιστεύω ότι αυτή η ταινία πάει πακέτο με την πραγματική ζωή. Είμαστε οργισμένοι, ανικανοποίητοι, αλλά πρέπει να δουλέψουμε. Δυστυχώς ο κόσμος υπό συνθήκες πίεσης και φόβου κάνει λάθη, ψηφίζει για παράδειγμα Τραμπ και Λεπέν, όπως λάθη κάνει και το κοινό που παρακολουθεί τους εργαζόμενους στην ταινία».

Αναφερόμενος στον τίτλο της ταινίας, ο Νταβίδ Μακιάν εξήγησε ότι είναι αλληγορικός κι έχει διπλό νόημα: «Από τη μια καταδεικνύει την απουσία λόγου που έφερε τους ανθρώπους σε αυτό το περιβάλλον εργασίας κι από την άλλη οι εργαζόμενοι καταλήγουν να γίνονται αόρατοι οι ίδιοι, χάνουν την αξιοπρέπειά τους, δεν χαίρουν εκτίμησης στην κοινωνία». 

Σε ερώτηση για το αν η ταινία έχει φεμινιστικά στοιχεία, καθώς η απόπειρα των εργαζόμενων να αντιδράσουν ξεκινά από τις γυναίκες της ομάδας, ο ισπανός σκηνοθέτης είπε ότι πράγματι ήθελε να δώσει ένα φεμινιστικό τόνο. «Παρόμοιες πράξεις εξέγερσης σε άλλα φιλμ γίνονται από άντρες. Εμείς θέλαμε να διαφοροποιηθούμε», εξήγησε. 

Όλοι οι χώροι προβολής του αφιερώματος «Αόρατα Χέρια» είναι προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία.

Το αφιέρωμα «Αόρατα χέρια» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν:

Το κινηματογραφικό αφιέρωμα «Αόρατα χέρια» πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 60 χρόνια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Πρόκειται για τη δεύτερη φορά που το συγκεκριμένο πρόγραμμα ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί αφιέρωμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η επιφάνεια των πραγμάτων της Νάνσυς Μπινιαδάκη

«Για τα κορίτσια που μεγάλωσαν στην τσιμεντένια Αθήνα του 1980, που ονειρεύονταν υπόγεια αρχαία ποτάμια και ερωτεύονταν σκοτεινούς ήρωες, για εκείνα έγινε αυτή η ταινία».


Ιερόσυλοι
της Μάρσας Μακρή

«Στο δικό μου “σινεμά” η κινηματογραφική θεατρικότητα υπογραμμίζεται από μουσική εικαστικότητα κι υψηλό βάθος πεδίων, σε συνεχή αναζήτηση μια νέας (;) υπερβατικής αφήγησης».


Grain του Σεμίχ Καπλάνογλου

«Οι άνθρωποι συνεχίζουμε να χτίζουμε νέα και απαραβίαστα σύνορα. Τα κατασκευάζουμε στο όνομα της ασφάλειας παρότι, χωρίς ίσως να το συνειδητοποιούμε, αυτό που κάνουμε είναι να χτίζουμε φυλακές για εμάς του ίδιους».   


Καθοδήγηση ζωής Α.Ε. της Ruth Mader

«Η ελευθερία του ανθρώπου πνέει τα λοίσθια, σε ένα πλαίσιο που περιλαμβάνει κάθετι συνηθισμένο και θεωρούμενο ως φυσιολογικό στην εποχή μας».


To αόρατο χέρι του David Macian

«"Arbeit macht frei" είχαν πει παλιά οι Ναζί και σήμερα πολλοί άνθρωποι μοιάζουν να το πιστεύουν...».


Τσάρλεστον
του Andrei Cretulescu

«Εκείνη η λεπτή γραμμή που χωρίζει δράμα και γέλιο είναι ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσεις την αγάπη και το πένθος. Να γελάς και να κλαις, να κλαις και να γελάς, όπως είπε και ο Λέοναρντ Κοέν».

 

 

Τρίτη 7/11/2017, διάφοροι χώροι του Φεστιβάλ

Το σινεμά συναντά το θέατρο και αντίστροφα, μέσα από πέντε αναπάντεχες θεατρικές παρεμβάσεις από ηθοποιούς του ΚΘΒΕ που θα πραγματοποιηθούν στους χώρους του Φεστιβάλ (13:00 Αποθήκη Γ’ & χώροι της Αγοράς, 15:00 Γυάλινο Βοχ πλ. Αριστοτέλους, 17:45 φουαγιέ Ολύμπιον, 19:00 Αποθήκη Γ’ και 22:20 Αποθήκη Δ΄- εξωτ. χώροι).

 

Τη σκηνοθετική επιμέλεια του δρώμενου υπογράφει ο Χρήστος Παπαδημητρίου και συμμετέχουν οι Χρήστος Παπαδημητρίου, Θάνος Φερετζέλης, Μομώ Βλάχου, Δημήτρης Μορφακίδης, Χρύσα Τουμανίδου, Ορέστης Χαλκιάς, Αίγλη Κατσίκη και στο ακορντεόν ο Περικλής Σιούντας. Ενδυματολογική-εικαστική επιμέλεια: Μαρία Καβαλιώτη.

Συνέντευξη Τύπου του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Αβρανά πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2017, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, με αφορμή την προβολή της νέας ταινίας του Love me Not στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τον λόγο πήρε αρχικά ο διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος καλωσόρισε θερμά τον Αλέξανδρο Αβρανά, σημειώνοντας πως η προβολή του Love me Not στο Ολύμπιον το βράδυ του Σαββάτου πυροδότησε μία έκρηξη συναισθημάτων και συζητήσεων από τους θεατές.

Περισσότερα...

Το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει να μοιράζεται ακόμη περισσότερο τη δύναμη του σινεμά και επεκτείνεται στα ανατολικά και δυτικά της Θεσσαλονίκης, προσκαλώντας το κοινό να απολαύσει μια επιλογή ταινιών από το φετινό πρόγραμμά του, σε συνεργασία με τους Δήμους Καλαμαριάς και Παύλου Μελά.

Πρόκειται για τη δράση Film in Town, που ξεκίνησε στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον περασμένο Μάρτιο, και επιστρέφει φέτος στο 58ο ΦΚΘ: Στον Δήμο Καλαμαριάς οι προβολές θα πραγματοποιηθούν από τη Δευτέρα 6 ως την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017 στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη». Στον Δήμο Παύλου Μελά, οι ταινίες θα φιλοξενηθούν από τη Τρίτη 7 έως και την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017 στο Δημοτικό Θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης». 

Η είσοδος στις προβολές είναι ελεύθερη (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας).

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜA ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Δήμος Καλαμαριάς

Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη» (Μεταμορφώσεως 7-9)

Δευτέρα 6 Νοεμβρίου

20:00 Έγκλειστοι / The Enclosure του Αρμάν Γκατί

Τρίτη 7 Νοεμβρίου

20:00 Ο δίγαμος / The Bigamist της Άιντα Λουπίνο

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου

20:00 Ο εικοστός αιώνας μου / My 20th Century της Ίλντικο Ενιέντι

22:00 Δεν είμαι μάγισσα / I am not a Witch της Ρουνγκάνο Νιόνι

 

Δήμος Παύλου Μελά

Δημοτικό Θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» (Λαγκαδά 221)

Τρίτη 7 Νοεμβρίου

20:00 Ο δολοφόνος της λεωφόρου / Τhe Hitch-hicker της Άιντα Λουπίνο

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου

20:00 Ο επαγγελματίας / The Professional του Ντούσαν Κοβάσεβιτς

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου

20:00 Οικογένεια ξανά / Family Again και Άσε τους άλλους ν’ ασχολούνται με την αγάπη / Let the Others Deal with Love του Ρούμπεν Έστλουντ

Παρασκευή 10 Νοεμβρίου

20:00 Ποτέ μη φοβηθείς / Never Fear της Άιντα Λουπίνο

 

 

Οι 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έγιναν το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης με τίτλο «Το Ρίζωμα: 14 ταινίες, 14 ιδέες, 14 ρίζες της ψυχής», τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο, 4 Νοεμβρίου 2017, στην Πρώην Αποθήκη Στρατού (Προβλήτα 1, Λιμάνι Θεσ/κης). Η έκθεση αποτελεί διοργάνωση του ΦΚΘ και υποστηρίζεται από την 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, τον ΟΛΘ και τη Samsung.

Με την αφορμή τη φετινή επιλογή των ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος με πυξίδα «Το ρίζωμα» της γαλλίδας φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ, ένα από τα πιο εμβληματικά βιβλία του 20ου αιώνα, το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 14 νέους έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του τμήματος και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν.

Παίρνοντας πρώτος το λόγο στην εκδήλωση, ο διευθυντής του ΦΚΘ και επιμελητής της έκθεσης Ορέστης Ανδρεαδάκης, την χαρακτήρισε πυρήνα του φετινού Φεστιβάλ. «Είναι ένα πείραμα που προσπαθούμε να κάνουμε φέτος, για να δούμε τον κινηματογράφο αλλιώς. Όταν ξεκινήσαμε να επιλέγουμε τις ταινίες του Διαγωνιστικού τμήματος μαζί με τον υπεύθυνο προγράμματος Γιώργο Κρασσακόπουλο, σκεφτήκαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό· να επιλέξουμε, όχι μόνο με βάση το προσωπικό μας γούστο, το πόσες φορές έχει προβληθεί το φιλμ ή αν θα κάνει πρεμιέρα ή όχι, αλλά να πάρουμε για πυξίδα μας ένα βιβλίο: ένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά έργα του 20ου αιώνα, Το ρίζωμα της Σιμόν Βέιλ.      Έπειτα, αναθέσαμε σε 14 έλληνες εικαστικούς να σχολιάσουν ο καθένας από μία ταινία, προσπαθώντας κάθε φορά να βρούμε έναν καλλιτέχνη που θα του ταίριαζε ή θα τον προκαλούσε το συγκεκριμένο φιλμ». Ο κ. Ανδρεαδάκης στάθηκε στο θέμα της καλλιτεχνικής πρόκλησης, επισημαίνοντας ότι αυτό τελικά δημιούργησε έναν γόνιμο και δημιουργικό διάλογο μεταξύ της ταινίας και του δημιουργού κάθε έργου.

Περιγράφοντας τη δομή της έκθεσης, ο ίδιος σημείωσε ότι δίπλα σε κάθε έργο υπάρχει μια οθόνη όπου παίζονται αποσπάσματα ή το τρέιλερ κάθε ταινίας. Πρόσθεσε επίσης ότι ο ίδιος και οι συνεργάτες του είχαν σκεφτεί να οργανώσουν την έκθεση σε έναν μεγαλύτερο χώρο, αλλά τελικά επέλεξαν μια μικρότερη αίθουσα, αυτή της πρώην Αποθήκης Στρατού, γιατί όπως εξήγησε «οι ρίζες που αποτελούν τις ταινίες διαπλέκονται. Η μία ταινία μαζί με το έργο της, συνδιαλέγεται με την άλλη. Μια συνομιλία που θα συνεχίζεται όλες τις ημέρες του 58ου Φεστιβάλ».

Κλείνοντας, ο κ. Ανδρεαδάκης τόνισε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής ταινιών αλλά και διαλόγου με εικαστικά δημιουργήματα επιχειρείται για πρώτη φορά, ζητώντας από τους καλεσμένους και το κοινό να μοιραστούν τις επιδοκιμαστικές ή ακόμη και τις αποδοκιμαστικές απόψεις τους. Ο ίδιος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όλους τους παρόντες στην εκδήλωση καλλιτέχνες, τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης που παραχώρησε την αίθουσα, την 6η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, τη διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρία Τσαντσάνογλου, τη διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα, την εταιρία Samsung η οποία παραχώρησε τις 14 οθόνες και τη NEDA film που ανέλαβε την παραγωγή και πιο συγκεκριμένα τις Αμάντα Λιβάνου και Ισαβέλλα Αλωπούδη, καθώς και τον Θάνο Σταυρόπουλο, γενικό συντονιστή της έκθεσης και συνεργάτη του Φεστιβάλ.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι: Π. Βλασσοπούλου, Λ. Γιαννακόπουλος, Ν. Ευσταθιάδη, Μ. Κριαρά, Χρ. Κουμανιάκη, Μ. Μαυροπούλου, Ρ. Μπέλλου, Κ. Νικολάου, Γ. Παπαφίγκος, Β. Σελιμάς, Στ. Στρούζα, A. Στρατάκης, Μ. Τσάγκαρη και Δ. Φραγκάκης.

Η έκθεση θα συνεχιστεί ως την Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.