Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

Μια ομάδα επιστημόνων με το όνομα Science Reactors μοιράζεται με το κοινό την αγάπη της για την επιστήμη με τον πιο απλό, κατανοητό και διασκεδαστικό τρόπο: το stand-up comedy, στο ντοκιμαντέρ Science Reactors: Επικοινωνώντας την επιστήμη αλλιώς της Λίλας Μώκου. Το ντοκιμαντέρ προβάλλεται στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του αφιερώματος «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος», το οποίο πραγματοποιείται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, παρουσιάζοντας 5 ντοκιμαντέρ που κάνουν την ελληνική πρεμιέρα τους στο φετινό επετειακό φεστιβάλ.

Το αφιέρωμα υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ Science Reactors: Επικοινωνώντας την επιστήμη αλλιώς πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 4 Μαρτίου 2018 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ έπειτα ακολούθησε συζήτηση των συντελεστών με τους θεατές.  

Μπορεί η επιστήμη να γίνει απλή και κατανοητή για το ευρύ κοινό; Μπορούμε να απενοχοποιήσουμε τη «σοβαρότητά» της; Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η ομάδα των Science Reactors που πρωταγωνιστούν στην ταινία. Η ομάδα απαρτίζεται από επιστήμονες από διαφορετικά πεδία – φυσική, αστροφυσική, χημεία, βιολογία, μαθηματικά. Πριν από το ξεκίνημα της προβολής, το κοινό πήρε μια μικρή γεύση από το «Stand up Science» της ομάδας, όπως το ονομάζουν οι ίδιοι, οι οποίοι παρουσίασαν με κωμικό και απλό τρόπο γιατί υπάρχουν δυο ομάδες ανθρώπων, οι συνεπείς και οι αργοπορημένοι, γιατί μας ξυπνάει ο καφές και γιατί τα βακτήρια θεωρούνται οι πρόγονοι μας.

Στη συζήτηση που ακολούθησε την προβολή του φιλμ, η ιδρύτρια της ομάδας Ελένη Γραμματικοπούλου, υπογράμμισε πως «έχουμε μπει στην διαδικασία πέρα από το θέατρο και το stand up να ασχοληθούμε και με άλλες τέχνες, όπως ο χορός. Είμαστε μια ομάδα δίχως χορηγούς, μόνο με αγάπη για την επιστήμη. Δείχνουμε την ευχάριστη πλευρά της και θέλουμε να χαρίζουμε γέλιο μέσα από απλά κείμενα. Δεν γίνεται καμία έκπτωση στην επιστημονική αλήθεια. Είμαστε πιστοί στην επιστημονική γνώση και ευχαριστούμε την ΕΡΤ που μας βοήθησε να γυρίσουμε αυτό το ντοκιμαντέρ». Όπως εξήγησε η ίδια, «δεν έχουμε την δυνατότητα να πηγαίνουμε σε σχολεία, αλλά όταν παρακολουθούν παιδιά τις παραστάσεις μας πάντα ενθουσιάζονται και επιθυμούν τέτοιους καθηγητές για το σχολείο τους».

 

Ένα «παράθυρο» με θέα τον κόσμο του εκρηκτικού καλλιτέχνη Ζαν Μισέλ Μπασκιά, αλλά και την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του '70 και τις αρχές του '80, άνοιξε η «ιέρεια» του ανεξάρτητου σινεμά Σάρα Ντράιβερ, στο πλαίσιο της συζήτησης «De(re)constructing Legends» που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 3 Μαρτίου 2018, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του επετειακού 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Περισσότερα...

Μια ξεχωριστή βραδιά που ταξίδεψε τους θεατές στα πέρατα του διαστήματος έλαβε χώρα το Σάββατο 3 Μαρτίου 2018 στην κατάμεστη αίθουσα Ολύμπιον, στο πλαίσιο του επετειακού 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ «Το απώτατο σημείο της ανθρωπότητας / The Farthest» της Έμερ Ρέινολντς, το οποίο αφηγείται τις συναρπαστικές ιστορίες των ανθρώπων και των συμβάντων πίσω από την ιστορική αποστολή του διάσημου διαστημόπλοιου Voyager, ακολούθησε συζήτηση με τον διακεκριμένο διαστημικό επιστήμονα Δρ. Σταμάτη Κριμιζή.

Περισσότερα...

Με άφθονο χιούμορ και γεμάτα τρυφερότητα και ευαισθησία κινηματογραφικά καρέ άνοιξε την Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018 η αυλαία του επετειακού 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον, παρουσία πολιτικών προσώπων, καλλιτεχνών και σημαντικών εκπροσώπων του οπτικοακουστικού χώρου.

Παρουσιαστές της βραδιάς οι έμπειροι stand up κωμικοί Ανδρέας Πασπάτης και Ήρα Κατσούδα, οι οποίοι με κέφι και πειραχτική διάθεση κράτησαν ζωντανό το ενδιαφέρον του κοινού – άλλωστε όπως δήλωσαν ξεκάθαρα οι ίδιοι γι’ αυτό επιστρατεύτηκαν από τους διοργανωτές – και αστειεύτηκαν με ομιλητές και θεατές.

Περισσότερα...

Που βρίσκεται το Voyager; Μάθετε τα πάντα για το διάσημο διαπλανητικό διαστημόπλοιο το Σάββατο 3 Μαρτίου, στις 20:00, στο Ολύμπιον, στην ειδική προβολή του ντοκιμαντέρ Το απώτατο σημείο της ανθρωπότητας της Έμερ Ρέινολντς. Μετά την προβολή, θα συζητήσουμε με τον πολυβραβευμένο διαστημικό επιστήμονα και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών Δρ. Σταμάτη Κριμιζή, σημαντικό στέλεχος της NASA, ο οποίος έχει συμμετάσχει σε αποστολές προς όλους τους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Μάκης Προβατάς. Η ταινία θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 26 Απριλίου 2018 από την εταιρεία διανομής Filmtrade.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΖΩΝΤΑΝΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Φέτος στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, σας προσκαλούμε να ανακαλύψετε το έργο των ανατρεπτικών καλλιτεχνών Βερενά Παραβέλ και Λουσιάν Καστέν Τέιλορ που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο σύνολό του μέσα από το εν λόγω αφιέρωμα της διοργάνωσης, ως μέρος της ενότητας >>Film Forward. Οι δυο καλλιτέχνες θα δώσουν το παρών στη Θεσσαλονίκη.   

Ως κινηματογραφιστές, η Βερενά Παραβέλ και ο Λουσιάν Καστέν Τέιλορ συνεργάζονται στο Εργαστήριο Αισθητηριακής Εθνογραφίας. Σκοπός του έργου τους είναι να συνδυάσουν το στοιχείο της άρνησης στην τέχνη με μια εθνογραφική προσκόλληση στη ροή της ζωής. Οι ταινίες και τα βίντεό τους έχουν προβληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, ενώ τα έργα τους βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή του ΜOMA (Νέα Υόρκη) και του Βρετανικού Μουσείου. Έχουν συμμετάσχει σε εκθέσεις στο ΜΟΜΑ, το Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης του Λονδίνου, το Μουσείο Γουίτνι, το Κέντρο Πομπιντού, στην Kunsthalle Bερολίνου, τη Whitechapel Gallery και στο PS1, ενώ γύρω από δουλειά τους διοργανώθηκαν συνέδρια στο Σμιθσόνειο Ινστιτούτο, στο Μουσείο Quai Branly και στο Βρετανικό Μουσείο.

Η ταινία τους Λεβιάθαν, που προβλήθηκε στις αίθουσες το 2013, τιμήθηκε με το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Λοκάρνο και έχει αποσπάσει συνολικά 21 βραβεία.

Σας παρουσιάζουμε τις ταινίες των Βερενά Παραβέλ και Λουσιάν Καστέν Τέιλορ που θα προβληθούν στο 20ό ΦΝΘ:

 

Φιλμογραφία 

2009    Γλυκό χορτάρι / Sweetgrass

2009    Ξένα μέλη / Foreign Parts

2012    Λεβιάθαν / Leviathan

2015    Ω, ανθρωπότητα / Ah, Humanity!  

2017    Λόγια του ονείρου / Somniloquies

2017    Κανίβαλος / Caniba

 

Γλυκό χορτάρι / Sweetgrass
(ΗΠΑ, 2009)

Σκηνοθεσία: Λουσιάν Καστέν Τέιλορ, Ιλίσα Μπάρμπας / Lucien Castaing-Taylor, Ilisa Barbash. Έγχρωμο, 101΄.

Μια ελεγεία χωρίς συναισθηματισμούς για τη Δύση, που παρακολουθεί τους τελευταίους σύγχρονους καουμπόηδες καθώς αυτοί οδηγούν τα κοπάδια των προβάτων στα βουνά της Μοντάνας. Μια εκπληκτικά όμορφη, πλην αιχμηρή ταινία, που αποκαλύπτει έναν κόσμο όπου η φύση κι ο πολιτισμός, τα ζώα και οι άνθρωποι, η ευαισθησία και η βία αλληλοδιαπλέκονται με αναπάντεχο τρόπο.

 

Ξένα μέλη / Foreign Parts
(ΗΠΑ, 2010)

Σκηνοθεσία: Βερενά Παραβέλ, Τζ. Π. Σνιαντέτσκι / Véréna Paravel, J.P. Sniadecki, Έγχρωμο, 80΄

Κάπου στο Κουίνς της Νέας Υόρκης, σε μια βιομηχανική ζώνη που πρόκειται να κατεδαφιστεί και προσφέρεται για αστική ανάπλαση, ανακαλύπτουμε μια παράξενη κοινότητα που ζει από το εμπόριο ανακύκλωσης υλικών από τις μάντρες και τους σκουπιδότοπους. Ο τελευταίος κάτοικος αυτού του μέρους τριγυρίζει στους δρόμους έξαλλος σαν βασιλιάς Ληρ που έχασε τον δρόμο του. Δύο εραστές ψάχνουν για τροφή και ασφάλεια για να βγάλουν τον χειμώνα. Η άστεγη «βασίλισσα» της μάντρας αποδρά στις ονειροφαντασίες της. Η ταινία συλλαμβάνει τα φαντάσματα μιας αστικής οικολογίας που τείνει προς εξαφάνιση.

 

Λεβιάθαν / Leviathan
(ΗΠΑ - Γαλλία - Ηνωμένο Βασίλειο, 2012)

Σκηνοθεσία: Βερενά Παραβέλ, Λουσιάν Καστέν Τέιλορ / Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, Έγχρωμο, 87’

Στ’ ανοιχτά της ακτής του Νιου Μπέντφορντ της Μασαχουσέτης –της αλλοτινής πρωτεύουσας της φαλαινοθηρίας που ενέπνευσε το Μόμπι Ντικ του Μελβίλ– ένα τεράστιο αλιευτικό σαλπάρει για ένα ταξίδι εβδομάδων διασχίζοντας τα σκοτεινά, μαύρα νερά. Ένα ριζοσπαστικό πορτρέτο της σύγχρονης εμπορικής αλιευτικής βιομηχανίας, που καταβυθίζει τον θεατή σε μια ζωηρή, σχεδόν καλειδοσκοπική αναπαράσταση της αρχέγονης πάλης ανάμεσα στον άνθρωπο και στα κύματα της θάλασσας.

 

Ω, ανθρωπότητα! / Ah Humanity!
(Γαλλία - ΗΠΑ - Ιαπωνία, 2015)

Σκηνοθεσία: Λουσιάν Καστέν Τέιλορ, Βερενά Παραβέλ, Ερνστ Καρέλ / Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel, Ernst Karel, Έγχρωμο, 24΄

Ένας στοχασμός για την εύθραυστη και αλλοπαρμένη ανθρωπότητα κατά την Ανθρωπόκαινο, τη γεωλογική περίοδο της απόλυτης κυριαρχίας του ανθρώπινου είδους στον πλανήτη Γη. Έχοντας ως αφετηρία την καταστροφή της Φουκουσίμα, οι εικόνες που προβάλλονται (τα θέματα των οποίων βρίσκονται ταυτόχρονα κοντά και μακριά στον φακό, καθώς τραβήχτηκαν με κινητό μέσα από ένα φορητό τηλεσκόπιο) παρουσιάζουν τη νεωτερικότητα σαν ένα τοπίο Αποκάλυψης. Παράλληλα, φανερώνουν το πόσο επιρρεπείς είμαστε στην ιστορική λήθη και στις μεγαλεπήβολες ιδέες μας για το μέλλον.

 

Λόγια του ονείρου / Somniloquies
(Γαλλία - ΗΠΑ, 2017)

Σκηνοθεσία: Βερενά Παραβέλ, Λουσιάν Καστέν Τέιλορ / Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor. Έγχρωμο, 74΄ 

Μια ρευστή κάμερα ταξιδεύει στις καμπύλες γυμνών σωμάτων που κοιμούνται γαλήνια. Στην μπάντα του ήχου, ακούμε θραύσματα από τις ενύπνιες περιπέτειες του Ντιόν ΜακΓκρέγκορ, ενός παραγνωρισμένου αμερικανού στιχουργού της δεκαετίας του ‘60. Κάθε βράδυ, ο συγκάτοικός του ηχογραφούσε το παραμιλητό του, καταγράφοντας την πιο γνήσια συνθήκη ελευθερίας του ανθρώπου – όταν η νόηση αφήνεται ανεξέλεγκτη και το υποσυνείδητο παίρνει τα ηνία... Μια αισθητηριακή χαρτογράφηση όλου του φάσματος των συναισθημάτων μας, ακόμα κι αυτών που δεν γνωρίζουμε ακόμα.

 

Κανίβαλος / Caniba
(Γαλλία, 2017)

Σκηνοθεσία: Λουσιάν Καστέν Τέιλορ, Βερενά Παραβέλ / Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel. Έγχρωμο, 95'

Μια νωπογραφία για τη σάρκα και την επιθυμία, που στοχάζεται πάνω στην ανησυχαστική σημασία του κανιβαλισμού για την ανθρώπινη ύπαρξη. Μέσα από τη γνωριμία μας με τον ιάπωνα κανίβαλο Ισέι Σαγκάουα και την εξερεύνηση της μυστηριώδους σχέσης του με τον αδελφό του, διαπιστώνουμε πως ο κανιβαλισμός είναι ίσως πολύ πιο κοντά στην ανθρώπινη κατάσταση απ’ ό,τι θέλουμε να πιστεύουμε.