Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

59ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 1-11/11/2018

 

Προβολή ταινίας Παρισινή εκπαίδευση του Ζαν Πολ Σιβεράκ

 

Σε μια sold out προβολή, οι θεατές απόλαυσαν την Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2018 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, την ταινία Παρισινή εκπαίδευση / A Paris Education του Ζαν Πολ Σιβεράκ. Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του αφιερώματος «Μαθήματα Ζωής» του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και περιλαμβάνει ταινίες που, με κοινό άξονα την εκπαίδευση, παραδίδουν πολύτιμα και οικουμενικά μαθήματα ζωής με τρόπο όχι διδακτικό, αλλά απόλυτα ουσιαστικό. 

Ο σκηνοθέτης προλόγισε την ταινία του λέγοντας: «Το φιλμ μιλά για τη ζωή των φοιτητών κινηματογράφου, όχι όμως μόνο γι’ αυτό. Εστιάζει και στις δύσκολες επιλογές που μπορεί κάποιος να κάνει στα νεανικά του χρόνια, λίγο πριν τα είκοσι. Όταν ήμουν φοιτητής στο Παρίσι τη δεκαετία του ‘80, δεν υπήρχαν ίντερνετ και DVD. Βλέπαμε ταινίες σε τραγικές κόπιες. Έβλεπα ακόμα και ιαπωνικές ταινίες χωρίς υπότιτλους. Αν ωστόσο μια ταινία ήταν να μου αρέσει, μου άρεσε υπό οποιεσδήποτε συνθήκες».

Μετά την προβολή της ταινίας, ακολούθησε q&a με το κοινό. Αρχικά, ο Ζαν Πολ Σιβεράκ εξήγησε γιατί προτίμησε να γυρίσει την ταινία του ασπρόμαυρη: «Το φιλμ είναι ασπρόμαυρο γιατί ήθελα να μοιάζει με μυθιστόρημα. Επίσης, διότι χωρίζεται σε κεφάλαια, αλλά κυρίως επειδή η νεότητα ανήκει πάντα στο παρελθόν. Όπως και την υγεία μας, έτσι και την νεότητα τη θυμόμαστε μόνο όταν την χάσουμε. Επιπλέον, το ασπρόμαυρο κάνει την ταινία πιο συναισθηματική. Χρησιμοποιώ επίσης δύο φορές μέσα στην ταινία ένα πολύ γνωστό παιδικό τραγούδι, το “Frère Jacques”, ως εισαγωγή των αναμνήσεων του ήρωα. Σηματοδοτεί για τον κεντρικό χαρακτήρα του φιλμ πως το παρελθόν του θα επανέλθει γλυκά στην ζωή του. Επίσης, δανείζομαι και αποσπάσματα από το έργο του ποιητή και πεζογράφου Ζεράρ ντε Νερβάλ γιατί οι ήρωες μου είναι αδύναμοι και διαθέτουν πολλές ευαισθησίες».

Όσο για το αν ταυτίζεται ο ίδιος με τους ήρωες του, ο Ζαν Πολ Σιβεράκ είπε: «Βρίσκομαι σε όλα τα πρόσωπα της ταινίας μου. Ήμουν και εγώ κάποτε φοιτητής κινηματογράφου. Για μένα το σινεμά είναι υπαρξιακό ζήτημα, οπότε είμαι με ένα τρόπο μέσα σε όλες τις ταινίες μου» ανέφερε. Ο ίδιος έδωσε και μια συμβουλή για τους νέους κινηματογραφιστές: «Θα τους έλεγα να είναι συνεπείς με αυτό που πιστεύουν. Αυτό που με συγκλονίζει πάντα σε μια ταινία είναι όταν κάποιος μου μιλά άμεσα για τις δικές του εμπειρίες στη ζωή. Αν οι νέοι σκηνοθέτες ενδιαφέρονται να κάνουν σινεμά όχι για την ψυχαγωγία και την λάμψη, όπως οι ήρωες της ταινίες μου, πρέπει να βρουν τον τρόπο να μιλήσουν γι' αυτά που έχουν μέσα τους».

Το αφιέρωμα «Μαθήματα ζωής» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν:

 Είναι η τρίτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» χρηματοδοτεί αφιέρωμα.

Οι 15 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έγιναν το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης με τίτλο «Caritas Romana: 15 Πράξεις Αφοσίωσης», τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι). Η έκθεση είναι διοργάνωση του ΦΚΘ σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, καθώς και των καταστημάτων ΠΛΑΙΣΙΟ. 

Περισσότερα...

«Οι ταινίες μου κουβαλούν μια πολύ έντονη προσωπική χροιά, αποκρυσταλλώνουν τη δική μου αντίληψη για την τωρινή εποχή, αλλά και για τα πεπραγμένα του παρελθόντος. Προσπαθώ να αποτυπώσω στην οθόνη εμπειρίες και σκέψεις που ξεφεύγουν από τα όρια του προκαθορισμένου και να βυθίσω τον θεατή σε μια κατάσταση που θα του αφήνει χώρο να ξεδιπλώσει τη φαντασία του και θα γεννά σκέψεις μέσα του, οι οποίες θα διαρκέσουν και δεν θα είναι εφήμερες».

Περισσότερα...

«Κάνω ταινίες για να μάθω τον εαυτό μου. Δεν θεωρώ πως είμαι και τόσο καλός σκηνοθέτης. Μοιάζω με τον Σίσυφο. Προσπαθώ να φτάσω μια φορά στην κορυφή και μετά ξεκινάω πάλι από την αρχή. Ωστόσο, κάθε ταινία είναι και μια ευκαιρία να διερευνήσω την κινηματογραφική γλώσσα».

Περισσότερα...

«Αν έχεις συνηθίσει να σε οδηγούν στις ταινίες, να σε παίρνουν από το χέρι και να σου λένε πώς να αισθανθείς, τότε μπορεί να νιώσεις αποπροσανατολισμένος στις ταινίες μου. Μπορεί να μην καταλάβεις το νόημα μιας σκηνής και να χρειαστεί να κοιτάξεις αλλού για να το βρεις. Το μόνο μέρος βέβαια που μπορείς να κοιτάξεις είναι μέσα σου. Νομίζω ότι βοηθάει να νιώσεις την ταινία μου μέσα σου, να την αντιληφθείς προσωπικά, πιο εσωτερικά» 

Περισσότερα...

59ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 1-11/11/2018

 

Εγκαίνια έκθεσης «#CedefopPhotoAward: Οι νέοι στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση» 

Στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018, στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι), τα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης «#CedefopPhotoAward: Οι νέοι στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση», παρουσία της Γενικής Διευθύντριας του ΦΚΘ, Ελίζ Ζαλαντό.

Η έκθεση διοργανώνεται από το Cedefop, το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (www.cedefop.europa.eu), το οποίο έχει την έδρα του στη Θεσσαλονίκη, σε επιμέλεια του Cedefop και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η έκθεση παρουσιάζει τα φωτογραφικά έργα που κέρδισαν το πρώτο, το δεύτερο και το τρίτο βραβείο, καθώς και τα επιλαχόντα του διαγωνισμού #CedefopPhotoAward 2018 με θέμα «Νέοι στην εκπαίδευση και την κατάρτιση», ο οποίος διοργανώθηκε από το Cedefop. Στο διαγωνισμό, ομάδες νεαρών σπουδαστών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης από την Ευρώπη, κλήθηκαν να αποτυπώσουν τις αντίστοιχες εμπειρίες τους υπό τη μορφή φωτογραφικών ιστοριών.

Στο ξεκίνημα της εκδήλωσης, το λόγο πήρε η αναπληρώτρια διευθύντρια του διοικητικού συμβουλίου του Cedefop Mara Brugia, η οποία εξέφρασε τις θερμές τις ευχαριστίες στη Γενική Διευθύντρια του ΦΚΘ, αλλά και στην Άννα Μηλώση, υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του Φεστιβάλ. Η κα Brugia τόνισε επίσης ότι φέτος είναι η τρίτη χρονιά που δίνονται τα βραβεία Cedefop και υπογράμμισε: «Μία εκ των νικητριών ομάδων, αυτή της Λιθουανίας, ήταν παρούσα και στην τελετή έναρξης του 59ου Φεστιβάλ και θα παρακολουθήσει ταινίες ολόκληρο το σαββατοκύριακο». Αφού ευχαρίστησε επίσης το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το οποίο φιλοξενεί την έκθεση, η ίδια δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η βράβευση «είναι ένας ακόμη τρόπος να αντιληφθούμε την χρησιμότητα της δουλειάς μας στην πράξη», καθώς έτσι τα στελέχη του Cedefop έρχονται σε επαφή με τους νέους ανθρώπους για τους οποίους εργάζονται.

Η κα Brugia υποστήριξε ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση φιγουράρουν σε πολύ υψηλές θέσεις στην ευρωπαϊκή πολιτική. Σύμφωνα με έρευνα που διοργάνωσε το Cedefop, όχι μόνο οι θεσμοί, αλλά και οι ίδιοι οι Ευρωπαίοι πολίτες αναγνωρίζουν την αξία της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης σε ποσοστό 90%. «Όσοι αποφασίζουν να σπουδάσουν κάτι σχετικό με το αντικείμενο της κατάρτισης και εκπαίδευσης, εκτιμώνται ιδιαίτερα από τους εργοδότες τους» συνέχισε, τονίζοντας επίσης και τον σημαντικό ρόλο που έχει η εκπαίδευση και κατάρτιση στην ίδια την κοινωνία. «Στο Cedefop προσπαθούμε να αλλάξουμε την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση πρέπει να αποτελέσει μια δεύτερη επιλογή σε σχέση με άλλες επαγγελματικές επιλογές» κατέληξε η ίδια.

Στο διαγωνισμό #CedefopPhotoAward 2018 συμμετείχαν πάνω από 100 ομάδες με περισσότερα από 300 μέλη και περίπου 80 σχολές από 18 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι φωτο-ιστορίες που απεικονίζουν τις εμπειρίες των ομάδων αυτών στην κατάρτιση και εκπαίδευση μπορούν να ιδωθούν ως έξοχα παραδείγματα καινοτομίας, δημιουργικότητας, επικοινωνίας και ομαδικής δουλειάς. Οι τρεις ομάδες που επιλέχθηκαν ως νικήτριες προέρχονται από την Ιταλία, την Ουγγαρία και τη Λιθουανία, με τις δύο πρώτες να έχουν προσκληθεί στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κατάρτισης που θα πραγματοποιηθεί στη Βιέννη την επόμενη εβδομάδα. 

Στη συνέχεια της εκδήλωσης, το λόγο πήρε η Γενική Διευθύντρια του ΦΚΘ Ελίζ Ζαλαντό. Αφού καλωσόρισε την ομάδα του Cedefop και τους νικητές του διαγωνισμού, η κα Ζαλαντό στάθηκε στο γεγονός ότι οι εν λόγω φωτογραφίες δημιουργήθηκαν συλλογικά, από ομάδες νέων ανθρώπων από διάφορα μέρη της Ευρώπης, «δίνοντας ταυτόχρονα σε όλους εμάς τη δυνατότητα να θαυμάσουμε τα έργα τους στη Θεσσαλονίκη και στο Φεστιβάλ, επωφελούμενοι παράλληλα και οι ίδιοι από την παρουσία τους στον κινηματογραφικό θεσμό της πόλης», όπως υπογράμμισε. Η ίδια πρόσθεσε: «Το Φεστιβάλ είναι ένας θεσμός που εκτιμά και προάγει την εκπαίδευση, καθώς διαθέτουμε προγράμματα κινηματογραφικής εκπαίδευσης για μικρά παιδιά, επιχειρώντας να καταρτίσουμε την νέα γενιά των σινεφίλ και όχι μόνο. Επιπλέον, παρέχουμε κατάρτιση και σε επαγγελματίες του χώρου, όπως π.χ. τους διανομείς» επισήμανε. Ολοκληρώνοντας, η κα Ζαλαντό αναφέρθηκε και στον θεματικό τίτλο της έκθεσης «Πες μας την ιστορία σου», λέγοντας ότι αυτό ακριβώς είναι που κάνει και το σινεμά: αφηγείται ιστορίες, ενώνοντας έτσι τη φωτογραφία με την κινούμενη εικόνα.

Αφού απονεμήθηκαν τα βραβεία, το λόγο πήραν οι νικητές, οι οποίοι ευχαρίστησαν την επιτροπή αλλά και το Φεστιβάλ για την πρόσκληση, δίνοντας παράλληλα έμφαση στο ομαδικό πνεύμα που όρισε τη δουλειά τους, την αυτοπεποίθηση που απέκτησαν μέσα από το διαγωνισμό, αλλά και τις δυνατές φιλικές σχέσεις που αναπτύχθηκαν, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους καθηγητές τους. Μάλιστα, ένας από αυτούς χαρακτήρισε την Ελλάδα ως μια από τις ομορφότερες χώρες που έχει επισκεφτεί και ευχαρίστησε το Φεστιβάλ που του έδωσε τη δυνατότητα να βρίσκεται εδώ και να τραβήξει ενδιαφέρουσες φωτογραφίες.

Στο τέλος της εκδήλωσης, ο Gerd Oskar Bausewein, υπεύθυνος επικοινωνίας του Cedefop, μοίρασε δώρα και ενημερωτικά έντυπα σε νικητές και κοινό.