Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

59ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 1-11/11/2018

 

Συζήτηση: Η παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη

 

Το Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018, στην Αποθήκη Γ’, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα την παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό.

 

Αρχικά, τον λόγο πήρε η κ. Ζαλαντό, η οποία καλωσόρισε όλους τους παρευρισκόμενους, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα πως η συγκεκριμένη συζήτηση θα αποτελέσει εφαλτήριο για μια πιο σφαιρική και εποπτική προσέγγιση γύρω από το ζήτημα των παιδικών ταινιών.

 

Στη συνέχεια, μίλησε η Ελένη Χανδρινού, επικεφαλής της μελέτης που διεξήγαγε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τους τελευταίους μήνες, σχετικά με την παραγωγή παιδικών ταινιών στη νοτιοανατολική Ευρώπη, η οποία και στάθηκε αφορμή για τη συγκεκριμένη συζήτηση. Η κ. Χανδρινού εξήρε τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας του φεστιβάλ, τονίζοντας πως πρέπει επιτέλους να δοθεί έμφαση στους ανήλικους θεατές, καθώς αυτοί είναι που θα αποτελέσουν το μελλοντικό κοινό των κινηματογραφικών ταινιών. «Τα στοιχεία που θα σας παρουσιάσουμε αφορούν πρωτίστως τις ταινίες που απευθύνονται σε κοινό ηλικίας μεταξύ 6 και 12 ετών. Το ζήτημα, πάντως, της ταξινόμησης κάθε ταινίας στο κατάλληλο ηλικιακό γκρουπ είναι εξαιρετικά σημαντικό», σημείωσε. Αμέσως μετά, και προτού παρουσιάσει στο κοινό μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία, η ίδια αναφέρθηκε στις χώρες που περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη μελέτη, οι οποίες ήταν οι εξής: Αλβανία, Βοσνία, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Ελλάδα, Κόσοβο, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Ρουμανία, Σερβία και Σλοβενία.

 

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά μιας παιδικής ταινίας;

 

Ποια είναι τα στατιστικά στοιχεία όσον αφορά την παραγωγή παιδικών ταινιών στις χώρες που περιλαμβάνονται στη μελέτη;

 

Από ποιες πηγές προέρχεται η χρηματοδότηση των παιδικών ταινιών;

 

Για ποιο λόγο οι νεαροί σκηνοθέτες και παραγωγοί δεν στρέφονται στην παιδική ταινία;

 

Ποια είναι η πολιτική επί του ζητήματος τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε πανευρωπαϊκή κλίμακα;

 

Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας Παντελής Παντελόγλου, ο οποίος μίλησε στο κοινό για τις δραστηριότητες και τις πρωτοβουλίες της διοργάνωσης αυτής. «Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα νέο κοινό για το μέλλον και να προσφέρουμε στο παιδικό κοινό ταινίες ποιοτικού περιεχομένου. Τον προσεχή Δεκέμβρη θα διεξαχθεί το 21ο Φεστιβάλ Ολυμπίας, το οποίο θα περιλαμβάνει δύο νέες δράσεις: το pitching forum που έχει ως σκοπό να φέρει σε επαφή όλους τους επαγγελματίες του χώρου, έχοντας την παιδική ταινία ως κοινό άξονα, καθώς και η θέσπιση βραβείου ύψους 2.000 ευρώ, το οποίο θα δοθεί σε μια μικρού μήκους ταινία, διάρκειας μέχρι 20 λεπτών. Στόχος μας είναι να καταδείξουμε πως η παιδική ταινία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα διακριτό και δυναμικό είδος κινηματογραφικής δημιουργίας, το οποίο διαθέτει εν δυνάμει ένα πολυπληθές και πολύ συμμετοχικό κοινό. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ μας, πέρα από το pitching forum, θα πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις και διαλέξεις, στο πλαίσιο της επίτευξης του στόχου της δημιουργίας ενός διεθνούς δικτύου που θα προωθεί την παιδική ταινία”, ανέφερε.

 

Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε η κα. Sannette Naeyé, διευθυντής επί μια εικοσαετία στο Cinekids Film Festival της Ολλανδίας, η οποία δήλωσε αρχικά πως όλοι οι επαγγελματίες του χώρου θα πρέπει να απαγκιστρωθούν από την παρωχημένη αντίληψη πως η παιδική ταινία είναι ένα απλό. Αμέσως μετά, παρέθεσε μια πλειάδα από πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τη διάρθρωση και τη δομή της παιδικής ταινίας. «Πρέπει να αναλογιστούμε πως τα παιδιά περνούν πλέον ασύλληπτα μεγάλο κομμάτι του χρόνου τους σε online πλατφόρμες, πολύ περισσότερο χρόνο μάλιστα από αυτόν που δαπανούν στο σχολείο. Οι λόγοι που εξηγούν αυτό το φαινόμενο έγκεινται στη ανάγκη τους για διασκέδαση, για ανακούφιση από το άγχος και για συνεχή επαφή με τα δρώμενα και τα τεκταινόμενα. Οι παραγωγοί πρέπει να στραφούν στη λύση των συμπαραγωγών, στις πηγές χρηματοδότησης, στις ανταποδοτικές συνεργασίες σε εξειδικευμένους τομείς της κινηματογραφικής παραγωγής», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

 

Ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας για μια παιδική ταινία;

 

Πιο συγκεκριμένα, ποια θα πρέπει να είναι τα γνωρίσματα ενός σεναρίου μιας παιδικής ταινίας;

 

Πώς κατηγοριοποιούνται ηλικιακά τα παιδιά;

 

Στο τελευταίο σκέλος αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης, τον λόγο πήρε ο σέρβος παραγωγός Milan Stojanović, ιδρυτής της ΜΚΟ “FilmKultura”, η οποία στοχεύει στη μελέτη του κοινού ηλικίας 5-14 ετών. «Αφορμή για τη δημιουργία αυτού του φορέα υπήρξε η αποτυχία της ταινίας Barbarians πριν από λίγα χρόνια, η οποία απευθυνόταν σε κοινό 17-19 ετών, αλλά απέτυχε παταγωδώς να κινήσει το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο ηλικιακό γκρουπ. Προβληματιστήκαμε τόσο έντονα από αυτή την αποτυχία αποφασίσαμε να εμπλακούμε σε μία σειρά δράσεων ώστε να πείσουμε το νεανικό κοινό να στραφεί και σε κάτι διαφορετικό πέρα από blockbusters, animation και ταινίες τρόμου», ανέφερε σχετικά. Ακολούθως, ο κ. Stojanović μίλησε για το νέο εγχείρημά του, την ταινία How I Learned to Fly, το οποίο βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της παιδικής συγγραφέα Jasminka Petrović και το οποίο παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις όσον αφορά το μάρκετινγκ και την προώθηση, καθώς πρόκειται για μια σέρβικη ταινία, από σέρβο σκηνοθέτη και βασισμένη σε σέρβικο βιβλίο, η οποία όμως θα γυριστεί εξ ολοκλήρου στην Κροατία και στην κροατική γλώσσα. «Στη Σερβία, δεν υπάρχει θεσπισμένη χρηματοδότηση για τις παιδικές ταινίες σε κανέναν από τους δύο φορείς χρηματοδότησης κινηματογραφικών ταινιών, το εθνικό κέντρο κινηματογράφους της Σερβίας και τη δημοτική αρχή του Βελιγραδίου. Οι μόνες ευοίωνες προοπτικές για μια παιδική ταινία είναι η πιθανότητας μιας σταδιοδρομίας σε διεθνή φεστιβάλ ή κάποιο ιδιαίτερο γνώρισμα που θα έχει απήχηση στο ντόπιο κοινό. Θα πρέπει όλοι μας να παλέψουμε ώστε σε αυτούς τους δύο άξονες να προστεθεί και ένας τρίτος, αυτός του ποιοτικού περιεχομένου», ανέφερε, ολοκληρώνοντας την εισήγησή του.

 

«Τόσο εγώ όσο και ο Χοακίν Κοσίνια μεγαλώσαμε στα χρόνια της δικτατορίας του Πινοσέτ. Μην φαντάζεστε ότι βιώσαμε κάτι πολύ δραματικό, είχαμε σχετικά ευχάριστα παιδικά χρόνια. Η ατμόσφαιρα ωστόσο ήταν πολύ σκοτεινή και καταπιεστική στη χώρα μου. Ζούσαμε μέσα σε κλειστούς χώρους, μέσα στα σπίτια μας, γι’ αυτό και ίσως οι ταινίες μας είναι τόσο κλειστοφοβικές. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας δεν είχαμε καθόλου δημόσιο χώρο και αυτό μας επηρέασε πολύ. Ίσως γι’ αυτό αποφασίσαμε σε μια από τις ταινίες μας να φέρουμε πίσω στη ζωή τον Χάιμε Γκουζμάν, έναν από τους πρωτεργάτες της δικτατορίας, για να μας ζητήσει συγγνώμη και να διορθώσει τα κακώς κείμενά του»

Περισσότερα...

H Αγορά, το αναπτυξιακό κομμάτι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απένειμε τα βραβεία της την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018, στην Αποθήκη Γ’, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Περισσότερα...

«Είμαι άρρωστος με το σινεμά, βλέπω κατά μέσο όρο τρεις ταινίες την ημέρα. Όταν λοιπόν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης και ο αντιπρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ Αχιλλέας Κυριακίδης μου μίλησαν για την Αγορά και το πώς θα μπορούσε να τονωθεί περαιτέρω το ήδη πολύ σημαντικό έργο της έτσι ώστε να γίνει πιο γνωστό στο ευρύ κοινό, δέχτηκα αμέσως. Από μια τέτοια διαδικασία άλλωστε ξεκίνησαν τόσες και τόσες ταινίες και σκηνοθέτες, μεταξύ των οποίων και ο Γιώργος Λάνθιμος που το 2008 είχε παρουσιάσει στα Works in Progress της Αγοράς ένα απόσπασμα από την ταινία του Κυνόδοντας. Η Αγορά είναι το πιο δημιουργικό τμήμα του Φεστιβάλ, το οποίο ωστόσο δεν γνωρίζει ο κόσμος» ανέφερε ο Φοίβος Δεληβοριάς.

Περισσότερα...

Το μεγάλο αφιέρωμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο ελληνικό queer σινεμά, έδωσε την αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο «Το ελληνικό queer σινεμά: μια προφορική ιστορία», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018, στην Αποθήκη Γ’ στο λιμάνι. Στη συζήτηση συμμετείχαν οι σκηνοθέτες Ίρις Ζαχμανίδη, Τάκης Σπετσιώτης, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Πάνος Χ. Κούτρας, Άγγελος Φραντζής, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Χάρης Παπαδόπουλος και Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, ταινίες που προβάλλονται στο αφιέρωμα του Φεστιβάλ.

Περισσότερα...

59ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ || 1-11/11/2018

Έναρξη Works in Progress της Αγοράς

Η αυλαία του τμήματος Works in Progress το οποίο εντάσσεται στην Αγορά του ΦΚΘ, άνοιξε την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018 στο Ολύμπιον, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την παρουσίαση των 12 ταινιών που συμμετέχουν φέτος στην ενότητα.

Το τμήμα Agora Works in Progress δίνει τη δυνατότητα σε επιλεγμένους sales agents, διανομείς και προγραμματιστές φεστιβάλ από όλο τον κόσμο να είναι οι πρώτοι που θα ανακαλύψουν ταινίες μεγάλου μήκους από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, σ’ ένα στάδιο αμέσως πριν την ολοκλήρωση τους.

Στην αρχή της εκδήλωσης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης καλωσόρισε θερμά όλους τους παρευρισκόμενους, ευχόμενος παράλληλα καλή τύχη σε όλους τους συμμετέχοντες.

Αμέσως μετά, τη σκυτάλη πήρε η επικεφαλής του τμήματος της Αγοράς Γιάννα Σαρρή, η οποία αρχικά αναφέρθηκε στους θεσμικούς και οικονομικούς στυλοβάτες του τμήματος Works in Progress: το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Creative Europe του MEDIA, καθώς και το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Αμέσως μετά, η ίδια ευχαρίστησε τους χορηγούς των βραβείων που απονέμονται στο τμήμα:

α) Το ευρωπαϊκό ταμείο χρηματοδότησης κινηματογραφικών συμπαραγωγών Eurimages που απονέμει το βραβείο Lab Project Award αξίας έως και 50.000 ευρώ σε μια ταινία πρωτοποριακού χαρακτήρα η οποία συμμετέχει στο Works in Progress

β) την εταιρεία Graal, από τις σημαντικότερες εταιρείες post-production στην Ελλάδα, η οποία προσφέρει βραβείο με υπηρεσίες post-production σε μια ταινία του Works in Progress

γ) την ελληνική εταιρία MuSou που προσφέρει τη δυνατότητα σύνθεσης και παραγωγής πρωτότυπης μουσικής, βοήθεια στην ανεύρεση και διασφάλιση μουσικών δικαιωμάτων εμπορικής μουσικής καθώς και υπηρεσίες δημιουργίας και επεξεργασίας ήχου.

Στη συνέχεια, η Γιάννα Σαρρή ευχαρίστησε επίσης τη φετινή κριτική επιτροπή του Works in Progress, η οποία αποτελείται από τους Lorenzo Esposito (Ιταλία - Cinéma du Réel), Σοφία Εξάρχου (Ελλάδα - σκηνοθέτιδα), Valeska Neu (Γερμανία - Films Boutique) και Tamara Tatishvili (Γεωργία - Eurimages).

Αμέσως μετά, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των 12 ταινιών που συμμετέχουν στο τμήμα, μέσα από κλιπς αλλά και σύντομες εισαγωγές από τους παραγωγούς και σκηνοθέτες που βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη. 

Οι ταινίες του φετινού τμήματος Agora Works in Progress είναι οι εξής:

  1. ALASKA, Σκηνοθεσία: Alain Raoust, Παραγωγή: Tom Dercourt – Cinema Defacto, Συμπαραγωγή: Terratreme Filmes, Γαλλία-Πορτογαλία
  2. THE CANDIDATE,Σκηνοθεσία: Ercan Kesal, Παραγωγή: Kerem Catay, Yamac Okur, Suzan Guverte – Ay Yapım, Poyraz Film, Τουρκία
  3. THE CONSPICUOUS PARTS, Σκηνοθεσία: Assaf Gruber, Παραγωγή: Assaf Gruber, Συμπαραγωγή: Filmblades, Talking Projects, Κύπρος-Βέλγιο-Γερμανία-Γαλλία
  4. COOK FK KILL, Σκηνοθεσία: Mira Fornay, Παραγωγή: Viktor Schwartz - Cineart Tv Prague, Συμπαραγωγή: MIRAFOX, Τσεχία-Σλοβακία
  5. FREEDOM LANDSCAPES, Σκηνοθεσία: Marta Popivoda, Παραγωγή: Dragana Jovovic - Theory at Work, Συμπαραγωγή: Marta Popivoda, Σερβία-Γερμανία
  6. IN THE STRANGE PURSUIT OF LAURA DURAND,Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπαβέλλας, Παραγωγή: Τζίνα Πετροπούλου – Vox Documentaries, Συμπαραγωγή: Alatas Films, 2|35,  Cekta, Fantasia Audiovisual Ltd, Novi Film, Ελλάδα-Σερβία-Βοσνία & Ερζεγοβίνη
  7. THE KING OF THE FOREST, Σκηνοθεσία: Szabolcs Tolnai, Παραγωγή: Szabolcs Tolnai – Atalanta Doo, Συμπαραγωγή: Kép-Árnyék Bt, Σερβία-Ουγγαρία
  8. OROSLAN, Σκηνοθεσία: Matjaž Ivanišin, Παραγωγή: MihaČernec – Staragara, Συμπαραγωγή: i/o post, Σλοβενία-Τσεχία
  9. PAPICHA, Σκηνοθεσία: Mounia Meddour, Παραγωγή: Patrick André - High Sea Παραγωγή, Συμπαραγωγή: The Ink Connection, Γαλλία-Αλγερία
  10. SQIZO, Σκηνοθεσία: Duccio Fabbri, Παραγωγή: Laura Romano – FilmAffair, Συμπαραγωγή: Les Films d’Ici, Ιταλία-Γαλλία-ΗΠΑ
  11. UNDERGROWN, Σκηνοθεσία: Marta Ribeiro, Παραγωγή: Joana Peralta – VIDEOLOTION, Πορτογαλία
  12. A SIMPLE MAN, Σκηνοθεσία: Τάσος Γερακίνης, Παραγωγή: Νίκος Μουστάκας – Bad Crowd, Συμπαραγωγή: Arizona Παραγωγήs, Ελλάδα-Γαλλία (Out of Competition)