Μουσείο Κινηματογράφου

Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της πλούσιας παιδαγωγικής του δράσης προσφέρει μια ποικιλία εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη σχολική χρονιά 2023 – 2024.

Οι μουσειοπαιδαγωγοί μας υποδέχονται μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με πλήθος εικαστικών, κιναισθητικών, θεατρικών και άλλων δραστηριοτήτων, τους συστήνουν στη μαγεία της κινούμενης εικόνας και τους ταξιδεύουν στα πρώτα βήματα της κινηματογραφικής τέχνης.

Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ποικιλόμορφες δράσεις κινηματογραφικής παιδείας που τούς προσφέρουν τη δυνατότητα, να εξοικειωθούν με την κινηματογραφική ανάγνωση, να έρθουν σε επαφή με κορυφαίες δημιουργίες της ελληνικής φιλμογραφίας και κυρίως να αντικρύσουν ό,τι τους περιβάλλει μέσα από τα μυστικά της κινηματογραφικής αφήγησης.

  • educational-museum-1
  • educational-museum-3
  • educational-museum-4
 

Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων, στο σύνολο τους, είναι απόλυτα εναρμονισμένος με τη σχολική ύλη δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να διερευνήσουν τα εκάστοτε γνωστικά αντικείμενα μέσα από την έβδομη τέχνη και μετατρέποντας τη μάθηση σε μια πρωτότυπη αισθητική εμπειρία.

Tο τμήμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι στη διάθεσή σας καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 9.00 έως 13.00 για πληροφορίες και οργάνωση σχολικών επισκέψεων. Ειδικότερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα κλείνονται κατόπιν συνεννόησης στο τηλ.2310 378570.

Η διάρκεια των προγραμμάτων ποικίλλει από 60 - 75 λεπτά και κάθε ομάδα μαθητών πρέπει να συνοδεύεται από έναν τουλάχιστον υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Στο χώρο του μουσείου μπορούν να φιλοξενηθούν έως 2 ομάδες (20 ατόμων) ταυτόχρονα και το κόστος είναι 2 ευρώ το άτομο.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ

 

Νηπιαγωγείο, Α’ & Β’ Δημοτικού

Ένα μαγευτικό παραμύθι για τον κόσμο των εικόνων, πλημμυρισμένο από εκπλήξεις κίνηση και χρώματα!

Ετοιμαστείτε! Ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε τα κόλπα που τα μάτια ξεγελούν, στις ζωγραφιές να χαρίσουμε ζωή, στο σώμα να δώσουμε ρυθμό και ιστορίες με την κάμερα να φτιάξουμε μοναδικές! Στο τέλος... θα βάλουμε 3d γυαλιά και όλα θα φαίνονται διπλά.

 

Γ’ έως Στ’ Δημοτικού

Μια βιωματική δράση που συμπαρασύρει τους μικρούς μας μαθητές στα μαγευτικά μονοπάτια της κινούμενης εικόνας.

 Η μηχανή του χρόνου εφοδιάστηκε με καύσιμα, οι επιβάτες είναι στη θέση τους, όλα έτοιμα για απογείωση! Ώρα να μεταφερθούμε σε χρόνια μακρινά και τη βαλίτσα να γεμίσουμε με παιχνίδια εντυπωσιακά (πραξινοσκόπια, ζωοτρόπια, θαυματοτρόπια).

 Αν και το ταξίδι μας τελειώνει, η περιπέτεια δεν σταματά!  Ένα κινηματογραφικό συνεργείο πρέπει να στηθεί και μια ταινία στην πράσινη οθόνη να προβληθεί.

Γρίφους θα πρέπει να λύσουμε πολλούς: Τι σημαίνει close up; Πως να στήσουμε το σκηνικό; Είναι απαραίτητη η μουσική; Είναι καλό το μακιγιάζ; Σε ποια θέση να βάλουμε την κάμερα για ένα πλάνο γενικό; κ.α.

Για το τέλος, μια τρισδιάστατη έκπληξη για σας!

 Ένα παιχνίδι κρίσης, ανακάλυψης και έμπνευσης που εξοικειώνει τους μαθητές μας με τους συντελεστές μιας ταινίας.

Μια διάσημη κινηματογραφική ομάδα καταφθάνει στο στούντιο. ‘Εχει στη διάθεση της μόνο 1 ώρα ώσπου να ξεκινήσει γύρισμα της επομένη παραγωγής! Ούπς! Τι συμβαίνει; Κάμερες, τρίποδας, μακιγιάζ, όλα έχουν εξαφανιστεί!

Ένα μυστήριο ξεδιπλώνεται, θα καταφέρουμε να το λύσουμε; 

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Με μια βιωματική πορεία οι μαθητές γνωρίζουν τα πειράματα και τους προδρόμους που οδήγησαν στη δημιουργία της πρώτης κινηματογραφικής μηχανής. Με ένα παιχνίδι ρόλων αφουγκράζονται τα μυστικά του κινηματογραφικού λόγου (εικονογράφηση του σεναρίου, είδη πλάνων, γωνίες λήψης κ.α) και μέσα στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα “green screen” δημιουργούν την δική τους ταινία μικρού μήκους.

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιχειρεί να αξιοποιήσει τον κινηματογράφο ως ενισχυτικό διδακτικό εργαλείο της Λογοτεχνίας.  Οι μαθητές μέσα από την  «παράλληλη ανάγνωση» ενός λο­γοτεχνικού κειμένου και της κινηματο­γραφημένης του μεταφοράς, ανακαλύπτουν τις διαφορετικές αφηγηματικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να ειπωθεί μια ιστορία. Ενδεικτικά κείμενα, για την υλοποίηση της δράσης είναι τα παρακάτω:

Το πρόγραμμα αυτό απαιτεί άμεση συνεργασία και συνδιαμόρφωση με τον εκπαιδευτικό.

 

Ένα πρόγραμμα που μεταχειρίζεται τον κινηματογράφο ως πεδίο ιστορικής έρευνας. Με εφαλτήριο ένα συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός της σχολικής ύλης, οι μαθητές παρακολουθούν κινηματογραφικά αποσπάσματα και συγκρίνουν τις διαφορετικές οπτικές προβολής του ίδιου γεγονότος. Στη συνέχεια, μεταμορφώνονται σε κινηματογραφικό συνεργείο και αποτυπώνουν το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός.

Η ενδοσχολική βία παρουσιάζεται μέσα από επιλεγμένες κινηματογραφικές σκηνές δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές μας να αναζητήσουν από κοινού τις αιτίες τις αφορμές, να προβληματιστούν και κυρίως να συναισθανθούν. Έπειτα, καλούνται να  δημιουργήσουν ομαδικά και να αποδώσουν κινηματογραφικά τις ιδέες και τις σκέψεις που προέκυψαν στη διάρκεια της συζήτησης. 

Επιστρατεύοντας κινηματογραφικά πλάνα αξιόλογων δημιουργών, οι μαθητές πραγματεύονται το επίκαιρο και διαχρονικό θέμα της διαφορετικότητας.  Έπειτα, ορμώμενοι από τις κινηματογραφικές αφηγήσεις έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ομαδικά και να εκφραστούν κινηματογραφικά ενάντια στις κοινωνικές διακρίσεις. 

Μια εκπαιδευτική δράση εστιασμένη στην προσφυγική κρίση. Οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν τον τρόπο που ο κινηματογραφικός φακός αποτυπώνει, καταγράφει και τεκμηριώνει τις σκέψεις όσων εγκαταλείπουν βίαια την πατρίδα τους.  Μέσα από μια σειρά κινηματογραφικών αποσπασμάτων και βιωματικών δράσεων οι μαθητές εξοικειώνονται με έννοιες όπως η αλληλεγγύη, η αλληλοβοήθεια, η ενσυναίσθηση κ.α.

 

ΛΥΚΕΙΟ

Οι μαθητές αξιοποιώντας τα μηχανήματα - παλαιότερα και σύγχρονα - που βρίσκονται στους χώρους του μουσείου, ανακαλύπτουν τους σκαπανείς του κινηματογράφου και τις τεχνολογικές εξελίξεις που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια των χρόνων. Στο στούντιο προσεγγίζουν την γλώσσα του κινηματογράφου και εξοικειώνονται με τις βασικές κινηματογραφικές έννοιες όπως το κάδρο, οι γωνίες λήψης κτλ.

Οι μαθητές προσεγγίζουν μέσα από σκηνές του ελληνικού και του παγκόσμιου κινηματογράφου τη σχέση των δυο φύλων και τον τρόπο που αυτή παρουσιάζεται στο πέρασμα των χρόνων. Στη συνέχεια, προσκαλούνται μέσα από ομαδική έρευνα να εμβαθύνουν πάνω σε αυτά που βλέπουν, να συσχετίσουν το κινηματογραφικό με το πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της εποχής, να δομήσουν επιχειρήματα και να βρουν τον τρόπο με τον οποίο θα τα υποστηρίξουν.

Το πρόγραμμα προτείνουμε να συσχετιστεί με το μάθημα της Έκφρασης/Έκθεσης ή της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιχειρεί να αξιοποιήσει τον κινηματογράφο ως ενισχυτικό διδακτικό εργαλείο της Λογοτεχνίας. Ο στόχος μας είναι η «παράλληλη ανάγνωση» ενός λο­γοτεχνικού κειμένου και της μετέπειτα κινηματο­γραφημένης του απόδοσης με σκοπό να αντιληφθούν οι μαθητές πόσες διαφορετικές αφηγηματικές τεχνικές χρησιμοποιούνται για να ειπωθεί μια ιστορία.

Το πρόγραμμα αυτό απαιτεί άμεση συνεργασία και συνδιαμόρφωση με τον εκπαιδευτικό. 

 Η ενδοσχολική βία ξεδιπλώνεται μέσα από επιλεγμένα κινηματογραφικά αποσπάσματα δίνοντας την αφορμή στους μαθητές μας να αναζητήσουν  τις αιτίες ή/και τις αφορμές, να εκφράσουν ανησυχίες και προβληματισμούς και κυρίως να συναισθανθούν. Έπειτα, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ομαδικά και να αποδώσουν κινηματογραφικά τη δική τους εκδοχή για το συγκεκριμένο θέμα.

Επιστρατεύοντας κινηματογραφικά πλάνα αξιόλογων δημιουργών, οι μαθητές πραγματεύονται το επίκαιρο και διαχρονικό θέμα της διαφορετικότητας.  Έπειτα, ορμώμενοι από τις κινηματογραφικές αφηγήσεις έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ομαδικά και να εκφραστούν κινηματογραφικά ενάντια στις κοινωνικές διακρίσεις. 

Μια εκπαιδευτική δράση εστιασμένη στην προσφυγική κρίση. Οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν τον τρόπο που ο κινηματογραφικός φακός αποτυπώνει, καταγράφει και τεκμηριώνει τις σκέψεις όσων εγκαταλείπουν βίαια την πατρίδα τους.  Μέσα από μια σειρά κινηματογραφικών αποσπασμάτων και βιωματικών δράσεων οι μαθητές εξοικειώνονται με έννοιες όπως η αλληλεγγύη και η αλληλοβοήθεια.

 

Μουσειοσκευή: Η Σινε-βαλίτσα συνεχίζει τα ταξίδια της προς όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, μεταφέροντας στα παιδιά τα μοναδικά μυστικά της έβδομης τέχνης μέσα από πρωτότυπα οπτικά τεχνάσματα και πολλές άλλες εκπλήξεις.

 

 

 

Ο σχεδιασμός και η επιστημονική επιμέλεια των προγραμμάτων πραγματοποιούνται από τη Μουσειοπαιδαγωγό του Μ.Κ.Θ. , Ειρήνη Δελιδάκη.


Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (Μουσείου)