Με αφορμή την προβολή των τριών ταινιών που διαγωνίζονται φέτος για το Βραβείο LUX, που απονέμει κάθε χρόνο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017, στην Αποθήκη Γ΄, στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Οι τρεις υποψήφιες ταινίες για το βραβείο LUX που παρουσιάζονται στη φετινή διοργάνωση είναι οι εξής: 120 χτύποι το λεπτό του Ρομπέν Καμπιγιό (Γαλλία), που κυκλοφόρησε ήδη στις ελληνικές αίθουσες, Το αίμα των Σάμι της Αμάντα Κερνέλ (Σουηδία-Δανία-Νορβηγία), το οποίο τιμήθηκε στο περσινό 57ο ΦΚΘ με το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής των Ελλήνων, και Γουέστερν της Βαλέσκα Γκρίζενμπαχ (Γερμανία-Βουλγαρία-Ηνωμένο Βασίλειο) που προβάλλεται σε πρεμιέρα στο φετινό φεστιβάλ. Η απονομή του βραβείου LUX θα γίνει την προσεχή Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο Στρασβούργο.
Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβε ο Γιώργος Κρασσακόπουλος, υπεύθυνος προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και μέλος της επιτροπής επιλογής των υποψήφιων ταινιών για το βραβείο LUX, ο οποίος καλωσόρισε στο πάνελ της συνέντευξης Τύπου τον Λεωνίδα Αντωνακόπουλο, επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα.
Ο Γιώργος Κρασσακόπουλος υπογράμμισε αρχικά πως είναι η έκτη χρονιά που το Φεστιβάλ φιλοξενεί τις τρεις φιναλίστ ταινίες του βραβείου LUX, ενός θεσμού που κλείνει 11 χρόνια ζωής. Στη συνέχεια, ο κ. Αντωνακόπουλος, αναφέρθηκε στη συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε αυτή την προσπάθεια διάδοσης και μεταλαμπάδευσης του ποιοτικού ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Ο ίδιος προσέθεσε πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επωμίζεται το κόστος του υποτιτλισμού των τριών φιναλίστ ταινιών και στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσφέροντας τη δυνατότητα στους κατοίκους της κάθε χώρας της ΕΕ να παρακολουθήσουν τις συγκεκριμένες ταινίες στη γλώσσα τους. «Ο θεσμός αυτός ξεπερνά τα στενά καλλιτεχνικά όρια και καθρεφτίζει την πολυπολιτισμικότητα, που αποτελεί το αληθινό υπόστρωμα της Ευρώπης και της ΕΕ. Όλες οι ταινίες που διαγωνίζονται, και όχι μόνο αυτές που εισέρχονται στην τελική τριάδα, αντικατοπτρίζουν τις ευρωπαϊκές αξίες, όπως αυτές αποτυπώνονται στις έννοιες της αλληλεγγύης, της ανεκτικότητας, της ελευθερίας της έκφρασης και της προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως θεματοφύλακας αυτών των αξιών», συμπλήρωσε ο κ. Αντωνακόπουλος.
Αμέσως μετά, ο κ. Κρασσακόπουλος εξήγησε τη διαδικασία επιλογής των φιναλίστ ταινιών, κατά την οποία μία επιτροπή 21 ατόμων από διάφορους τομείς του κινηματογράφου -παραγωγοί, προγραμματιστές, κριτικοί, σκηνοθέτες- επιλέγουν από μια μεγάλη λίστα τις ταινίες, καταλήγουν αρχικά σε δέκα εξ αυτών, και έπειτα σε τρεις, οι οποίες διεκδικούν και το Βραβείο LUX. Η τελική επιλογή, πάντως, δεν προκύπτει από την αρχική επιτροπή, αλλά από την ψήφο των Ευρωβουλευτών, οι οποίοι παρακολουθούν τις τρεις αυτές ταινίες και λειτουργούν ως οι τελικοί κριτές. «Προσπαθούμε να βρούμε μία χρυσή τομή ανάμεσα στο περιεχόμενο και στην καλλιτεχνική αξία, ούτως ώστε κάθε ταινία που επιλέγεται αφενός να καταπιάνεται με ένα θέμα που απασχολεί την Ευρώπη του σήμερα, αφετέρου να ανταποκρίνεται σε υψηλά καλλιτεχνικά στάνταρ», προσέθεσε σχετικά.
Με τη σειρά του, στη συνέχεια ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος επισήμανε: «Η σχέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τον κινηματογράφο αποτελεί πλέον μία διαδικασία πλήρως ενσωματωμένη στο οργανωτικό ημερολόγιο της ΕΕ. Η απήχηση του θεσμού των βραβείων LUX εντός του Κοινοβουλίου είναι, χρόνο με τον χρόνο, όλο και πιο θερμή, και η συμμετοχή των Ευρωβουλευτών είναι ολοένα πιο αθρόα. Οφείλω, επίσης, να πω ότι το έργο που παράγει η Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως άλλωστε και το πρόγραμμα Creative Europe, το οποίο εκπονεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στα άμεσα πλάνα μας είναι η ανάπτυξη συνεργασιών με ακόμη περισσότερους φορείς, ώστε να υπάρξουν περισσότερες πλατφόρμες διάδρασης και διασποράς του ποιοτικού κινηματογράφου και στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ», κατέληξε σχετικά.