(νοσταλγία)

(nostalgia)

Παίζοντας με αμείωτο κέφι με μια δομική αρχή του κινηματογραφικού μέσου (τον συγχρονισμό εικόνας και ήχου), αλλά και με μια βασική του ιδιότητα (να λειτουργεί ως μηχανή αναπαραγωγής φαντασμάτων), ο πολυμαθέστερος των εκπροσώπων της νεοϋορκέζικης αβάν γκαρντ της δεκαετίας του ’70 αφιερώνει το πρώτο μέρος του κύκλου Hapax Legomena στη νοσταλγία. Τη βάζει όμως σε παρένθεση και διερωτάται ανοιχτά: Μπορούμε άραγε να νοσταλγήσουμε το παρόν; Μέσα από μια αλληλουχία 13 πλάνων, στο καθένα εκ των οποίων μια φωτογραφία του Χόλις Φράμπτον από την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης καίγεται μυσταγωγικά στη θράκα ενώ ο αφηγητής ήδη περιγράφει το επόμενο ενσταντανέ, αυτός ο κλασικιστής ποιητής, φωτογράφος, ζωγράφος, γλύπτης, κριτικός και κινηματογραφιστής που καθόρισε το σινεμά διερευνά τα όρια της αναπαράστασης, καταργώντας και ανασταίνοντας την ιδιότητα της εικόνας να αναφέρεται στην πραγματικότητα.
Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Χόλις Φράμπτον
Αφήγηση: Michael Snow
Φορμάτ: 16mm
Χρώμα: A/M
Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
Έτος Παραγωγής: 1973
Διάρκεια: 36'
Επικοινωνία: The Film-Makers’ Cooperative

Χόλις Φράμπτον

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Χόλις Φράμπτον (1936-1984) έμεινε στην ιστορία για την ευρυμάθεια και το ανήσυχο πνεύμα που αποτύπωνε στις ταινίες του, από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 ως και τον θάνατό του το 1984. Εκτός από σημαντικός πειραματιστής του κινηματογραφικού μέσου ήταν επίσης καταξιωμένος φωτογράφος και συγγραφέας, ενώ τη δεκαετία του 1970 συνεισέφερε σημαντικά στο αναπτυσσόμενο πεδίο της επιστήμης των υπολογιστών. Θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους του λεγόμενου δομισμού, ενός επιδραστικού ύφους πειραματικής κινηματογράφησης που επιστρατεύει τα δομικά στοιχεία της κινηματογραφικής γλώσσας για τη δημιουργία έργων που διερευνούν την κινηματογραφική φόρμα – κάτι που συνεπάγεται την απουσία του παραδοσιακού αφηγηματικού περιεχομένου. Μαζί με τον Μάικλ Σνόου και τον Σταν Μπράκατζ είναι μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες που αναδύθηκαν από τη νεοϋορκέζικη κοινότητα της κινηματογραφικής αβάν-γκαρντ της δεκαετίας του 1960.

Φιλμογραφία

1966 Information (μμ)
1968 Maxwell’s Demon (μμ)
1969 Prince Ruperts Drops (μμ)
1972 Public Domain (μμ)
1973 (nostalgia) (μμ)
1974 Summer Solstice (μμ)
1975 Pas de Trois (μμ)
1979 Gloria! (μμ)