Mothlight

Mothlight

Το καλοκαίρι του 1963, ενώ ο Σταν Μπράκατζ γύριζε το επικό Dog Star Man φτιάχνοντας τη δική του κοσμολογία, μάζευε μανιωδώς σκόρπια απομεινάρια από νυχτοπεταλούδες, ξερόκλαδα, σπόρους, φύλλα χλόης και άλλα δείγματα οργανικής ύλης. Τα κρατούσε σαν φυλαχτά, τοποθετώντας τα με ευλάβεια ανάμεσα σε κομμάτια από Mylar 16 χιλιοστών – τις «καθαρές» πολυεστερικές λωρίδες που χρησιμοποιούνταν στο μοντάζ. Όταν όμως ο καλλιτέχνης εξάντλησε το στοκ του και ξέμεινε από φιλμ, αποφάσισε να δουλέψει με τις πρώτες ύλες της πραγματικότητας και να «αναστήσει» την προσωπική του νεκρή φύση, θέτοντας σε κίνηση τα μικροσκοπικά κολάζ του μπροστά στο φως. Πότε σαν μετάφραση της ιεροτελεστίας της κινηματογραφικής θέασης (με τα όντα που έλκονται και χορεύουν μπροστά από τη μηχανή προβολής), άλλοτε σαν μεταφορά για την εύθραυστη (και αδιαμεσολάβητα ταπεινή) φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και πάντοτε σαν ένα παιχνίδι για το «μάτι που πρέπει να ξέρει πως κάθε αντικείμενο αυτού του κόσμου υπόκειται σε μια περιπέτεια της αντίληψης», με τα λόγια του ίδιου του Μπράκατζ, το εργόχειρο με τον αρχικό τίτλο Νεκρή άνοιξη αντικρίζει και νικάει τον θάνατο σε κάθε καρέ, 24 φορές το δευτερόλεπτο.
Πρόγραμμα Προβολών

Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες.


Σκηνοθεσία: Σταν Μπράκατζ
Φορμάτ: 16mm
Χρώμα: Έγχρωμο
Χώρα Παραγωγής: ΗΠΑ
Έτος Παραγωγής: 1963
Διάρκεια: 4'
Επικοινωνία: The Film-Makers' Cooperative

Σταν Μπράκατζ

Λειτουργώντας εκτός των καθιερωμένων συμβάσεων στον κινηματογράφο, ο άκρως παραγωγικός και οραματιστής Αμερικανός σκηνοθέτης Σταν Μπράκατζ (1933-2003) δημιούργησε περισσότερες από 350 ταινίες σε διάστημα μισού αιώνα. Αμφισβητώντας όλα τα ταμπού στην εξερεύνηση θεμάτων όπως η «γέννηση, το σεξ, ο θάνατος και η αναζήτηση του Θεού», εστίασε την κάμερά του στη σεξουαλική επαφή, τον τοκετό ή ακόμα και τη νεκροψία. Πολλά από τα πιο διάσημα έργα του διερευνούν τη φύση της ίδιας της θέασης και υπερβαίνουν την πράξη της κινηματογράφησης. Ορισμένα μάλιστα, όπως το θρυλικό Mothlight, δημιουργήθηκαν χωρίς να χρησιμοποιήσει καθόλου την κάμερα, καθώς υπήρξε πρωτοπόρος στην δημιουργία εικόνων απευθείας στο φιλμ, μέσω του σχεδίου, της ζωγραφικής και του χαράγματος. Θεωρείται ευρέως ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του πειραματικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα.

Φιλμογραφία

1952 Interim (μμ)
1953 Windows Cast a Terrible Reflection (μμ)
1958 Anticipation of the Night (μμ)
1959 Window Water Baby Moving (μμ)
1961 Thigh Line Lyre Triangular (μμ)
1963 Mothlight (μμ)
1967 Scenes from Under Childhood (μμ)
1971 The Act of Seeing with One’s Own Eyes (μμ)
1974 The Stars are Beautiful (μμ)
1981 The Garden of Earthly Delights (μμ)
1988 I… Dreaming (μμ)
1996 Commingled Containers (μμ)
2001 Dark Night of the Soul (μμ)