Ο τσιγγάνος Μπόρα είναι παντρεμένος με μια μεγαλύτερη γυναίκα, αλλά ερωτεύεται τη νεότερη Τίσα, την οποία ο πατέρας της προορίζει για γάμο με έναν νεαρό τσιγγάνο. Το συνοικέσιο αυτό ακολουθεί την παράδοση. Η Τίσα απαρνιέται τον άντρα της με αφορμή την ανικανότητά του να ολοκληρώσει τα συζυγικά του καθήκοντα και ο Μπόρα φεύγει μαζί της. Βρίσκουν έναν μοναχό στα βουνά για να τους παντρέψει. Δίχως να μπορεί να επιστρέψει στην κοινότητα των τσιγγάνων, η Τίσα προσπαθεί να φτάσει στο Βελιγράδι μόνη της, όταν δύο οδηγοί λεωφορείου την βιάζουν και αναγκάζεται να γυρίσει στη φυλή της, σε κατάσταση εξαθλίωσης. Κι όμως, στο τέλος θα συναντήσουμε ευτυχισμένους τσιγγάνους… Η πρώτη μεγάλη βαλκανική ταινία είναι και η πρώτη που έδωσε φωνή στην κοινότητα των Ρομά, αποτελώντας μέχρι σήμερα ένα ορόσημο για την αναπαράσταση των μειονοτικών πληθυσμών στη μεγάλη οθόνη.
Συνάντησα και ευτυχισμένους τσιγγάνους
Skupljači Perja
Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες. |
- Σκηνοθεσία: Αλεξάνταρ Πέτροβιτς
- Σενάριο: Aleksandar Petrović
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Tomislav Pinter
- Μοντάζ: Mirjana Mitic
- Μουσική: Olivera Vučo
- Ηθοποιοί: Bekim Fehmiu, Olivera Vučo, Velimir Bata Živojinović, Gordana Jovanović, Mija Aleksić, Rahela Ferari, Severin Bijelić, Etelka Filipovski, Milorad Jovanović, Milivoje Đorđević
- Παραγωγή: Avala Film
- Παραγωγοί: Vladislav Lašić
- Σκηνικά: Veljko Despotović
- Φορμάτ: DCP
- Χρώμα: Έγχρωμο
- Χώρα Παραγωγής: Γιουγκοσλαβία
- Έτος Παραγωγής: 1967
- Διάρκεια: 86΄
- Επικοινωνία: Delta Video
- Βραβεία/Διακρίσεις: Υποψηφιότητα για την Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία – Βραβεία Όσκαρ 1968, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, Βραβείο FIPRESCI – Φεστιβάλ Καννών 1967, Καλύτερη Ταινία, Καλύτερη Σκηνοθεσία – Pula FF 1967
Αλεξάνταρ Πέτροβιτς
Ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς γεννήθηκε στο Παρίσι το 1929. Οι γονείς του σπούδασαν στη Γαλλία μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και επέστρεψαν στο Βελιγράδι με την καινούργια τους οικογένεια το 1930. Το 1947 ο Σάσα ξεκίνησε τις σπουδές του στην Ακαδημία Κινηματογράφου της Πράγας (FAMU), όμως για πολιτικούς λόγους επέστρεψε στο Βελιγράδι το 1948. Εκεί ξεκίνησε να δουλεύει ως βοηθός σκηνοθέτη και κριτικός τέχνης, και συνέχισε τις σπουδές του στην ιστορία της τέχνης. Η πρώτη του ταινία μικρού μήκους, το Flight Above the Marshes, εκπροσώπησε για πρώτη φορά τη Γιουγκοσλαβία στο Φεστιβάλ Καννών, το 1957. Το 1961, ο μοναχογιός του, ο Ντράγκαν, γεννήθηκε με εγκεφαλίτιδα, μια ασθένεια που τον κατέστησε ανάπηρο για το υπόλοιπο της σύντομης ζωής του. Το 1966 η τρίτη ταινία του Πέτροβιτς, το Three, ήταν υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Το 1967 το I Even Met Happy Gypsies απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ επίσης ήταν υποψήφιο για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Ο Πέτροβιτς ήταν από τους πρώτους διανοουμένους που εναντιώθηκε στο καθεστώς του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς, παίρνοντας ξεκάθαρη στάση κατά του εθνικισμού και του πολέμου, και υποστηρίζοντάς την ως το τέλος της ζωής του. Το 1987 ο Πέτροβιτς ολοκλήρωσε την τελευταία του ταινία, το Migrations, με πρωταγωνιστές την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον Ρίτσαρντ Μπέρι. Ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς πέθανε στο Παρίσι στις 20 Αυγούστου του 1994, προτού προλάβει να παραστεί στην πρεμιέρα του κύκνειου άσματός του.
Φιλμογραφία
1955 Shoulder by Shoulder (μμ ντοκ)
1956-1957 Flight Over the Marshes (μμ)
1957 Petar Dobrović (μμ)
1958 The Only Exit
1958 The Roads (μμ)
1960 The War on War (μμ)
1961 And Love Has Vanished
1963 Days
1964 Record (μμ)
1965 Assemblies (μμ)
1965 Three
1967 I Even Met Happy Gypsies
1968 It Rains in My Village
1972 The Master and Margarita
1977 Group Portrait with Lady
1989 Migrations – The Most Glorious of Wars