Μια «οπτική κοινωνική έρευνα» πάνω στη Σαντορίνη την εποχή που η πρωτόγονη αγροτική οικονομία δίνει σταδιακά τη θέση της στην ανερχόμενη τότε βιομηχανία του τουρισμού. Οι εξαθλιωμένοι και υποσιτισμένοι κάτοικοί της αντιπαραβάλλονται στην υποβλητική ομορφιά του νησιού με ηχητικό φόντο τους ψαλμούς του Όρθρου. Γυρισμένο στο νησί το καλοκαίρι του ᾽67, κατά την έναρξη της δικτατορίας, το μικρού μήκους φιλμ μέσα από τη δύναμη της αντίστιξης των εικόνων και της μουσικής ξεφεύγει από τα όρια ενός απλού λαογραφικού ντοκιμαντέρ και παρουσιάζεται ως ένα στοιχειωτικό πορτρέτο μιας κοινωνίας δύο ταχυτήτων, σαν δυσοίωνο όραμα ενός μέλλοντος που ήδη εξαπλωνόταν. «Έπρεπε να δέσουν σε μια ενότητα τραγικά, σατιρικά, επικά, λυρικά στοιχεία, να απαλλαγούν από οποιονδήποτε νατουραλιστικό χειρισμό στην ηχητική πλαισίωση, ν' αποκτήσουν μουσική έκφραση που να πηγάζει από την παράδοση αλλά που να είναι συγχρόνως σημερινή αντιμεταφυσική κραυγή του πάσχοντος», λένε οι δύο σκηνοθέτες, για αυτή την μέχρι σήμερα σπάνια και ευτυχή κινηματογραφική συνάντηση. Το ηχητικό τοπίο της ταινίας μετατρέπεται έτσι σε ένα πλαίσιο αντιπαραβολής και έκθεσης. Σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη χρήση του μοντάζ και της φωτογραφίας, η ταινία οδηγεί τον θεατή σε μια βαθιά, συγκλονιστική διαδρομή παρατήρησης. Ρημαγμένοι πληθυσμοί, μια ολόκληρη τάξη στην υπηρεσία της ραγδαίας τουριστικής ανάπτυξης, σε ένα αιχμηρά πολιτικό έργο-προπομπό του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, που θα ερχόταν με τη Μεταπολίτευση. Η ταινία αγοράστηκε μεταξύ άλλων και από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜΟΜΑ), που θέλησε να τη συμπεριλάβει στη συλλογή του. Η ταινία θα προβληθεί σε νέα αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια (DCP), που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Δράσης «Χώρα, σε Βλέπω».
Θηραϊκός όρθρος
Θηραικός Όρθρος
Πρόγραμμα Προβολών
Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες. |
- Σκηνοθεσία: Κώστας Σφήκας, Σταύρος Τορνές
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος
- Μοντάζ: Πάνος Παπακυριακόπουλος
- Ήχος: Κώστας Σφήκας
- Παραγωγοί: Σταύρος Τορνές, Γιώργος Σαμιώτης
- Φορμάτ: DCP
- Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
- Έτος Παραγωγής: 1968
- Διάρκεια: 22΄
- Ελληνική διανομή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
- Επικοινωνία: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, info@gfc.gr
Κώστας Σφήκας
Φιλμογραφία
1961 Εγκαίνια (μμ)
1962 Αναμονή (μμ)
1968 Θηραϊκός όρθρος (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1974 Μοντέλο (μυθοπλασία)
1975 Μητροπόλεις
1980 Φωνές και στέκια του ρεμπέτικου
1982 Το μοντάζ του Αϊζενστάιν
1986 Αλληγορία (μυθοπλασία)
1995 Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε (μυθοπλασία)
1998 Προμηθεύς εναντιοδρόμων (μυθοπλασία)
2002 Η γυναίκα της... και ο συλλέκτης (μυθοπλασία)
2007 Μεταμόρφωση (μυθοπλασία)
1962 Αναμονή (μμ)
1968 Θηραϊκός όρθρος (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1974 Μοντέλο (μυθοπλασία)
1975 Μητροπόλεις
1980 Φωνές και στέκια του ρεμπέτικου
1982 Το μοντάζ του Αϊζενστάιν
1986 Αλληγορία (μυθοπλασία)
1995 Το προφητικό πουλί των θλίψεων του Πάουλ Κλέε (μυθοπλασία)
1998 Προμηθεύς εναντιοδρόμων (μυθοπλασία)
2002 Η γυναίκα της... και ο συλλέκτης (μυθοπλασία)
2007 Μεταμόρφωση (μυθοπλασία)
Σταύρος Τορνές
Φιλμογραφία
1963 Μυκήνες (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1964 Κυκλάδες (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1967 Θηραϊκός όρθρος (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1973 Φοιτητές (μμ)
1976 Αντίο Ανατολή (μμ μυθοπλασίας)
1977 Κοάττι (μυθοπλασίας)
1979 Εξωπραγματικό (μμ)
1982 Με το Νίκο Καββαδία
1982 Μπαλαμός (μυθοπλασίας)
1983 Πλατεία Ιπποδαμείας (μμ)
1984 Καρκαλού (μυθοπλασίας)
1986 Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος ανδαλουσιανός μουσικός (μυθοπλασίας)
1987 Ένας Ερωδιός για την Γερμανία (μυθοπλασίας)
1964 Κυκλάδες (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1967 Θηραϊκός όρθρος (συν-σκηνοθεσία, μμ)
1973 Φοιτητές (μμ)
1976 Αντίο Ανατολή (μμ μυθοπλασίας)
1977 Κοάττι (μυθοπλασίας)
1979 Εξωπραγματικό (μμ)
1982 Με το Νίκο Καββαδία
1982 Μπαλαμός (μυθοπλασίας)
1983 Πλατεία Ιπποδαμείας (μμ)
1984 Καρκαλού (μυθοπλασίας)
1986 Ντανίλο Τρέλες: Ο φημισμένος ανδαλουσιανός μουσικός (μυθοπλασίας)
1987 Ένας Ερωδιός για την Γερμανία (μυθοπλασίας)