Το 1979, ο ΟΗΕ αναγνωρίζει τη φυλή των Ρομά με το προγονικό της όνομα ROM. Μια δεκαετία αργότερα, η ταινία του Μενέλαου Καραμαγγιώλη χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τον όρο ROM στην Ελλάδα και επιχειρεί να δώσει το στίγμα του λαού αυτού στην ευρωπαϊκή ήπειρο, ακολουθώντας τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις που εκφράζονται στα πρόσωπα των τεσσάρων αφηγητών: Ο Δάσκαλος παρουσιάζει τις ρίζες των Ρομά αναλύοντας τις σπάνιες ιστορικές μνείες, σαν να διαβάζει από τα περιθώρια της Ιστορίας, και ο Φωτογράφος αποτυπώνει σε εικόνες το παρόν ενός λαού που δεν είχε ποτέ γραπτή παράδοση και επίσημη ιστορία. Η Τάμαρα μάς ξεναγεί σε αρχέγονους μύθους, ιστορίες και τρόμους που εκφράζουν μια ολόκληρη κοινή ιστορία, ενώ η Άιμα μας συστήνει τη ματιά μιας νέας γενιάς που κοιτά προς το μέλλον, αναζητώντας μια νέα ταυτότητα δεμένη με το σήμερα. Θεματικά και στιλιστικά τολμηρό, πρωτοποριακό αβαν-γκαρντ ντοκιμαντέρ που προέκυψε ως παραγωγή της –αμήχανης απέναντι στο περιεχόμενο– δημόσιας τηλεόρασης, το φιλμ του Καραμαγγιώλη βρήκε απέναντί του αντιστάσεις, λογοκρίθηκε στην εποχή του και δημιούργησε αντιδράσεις, βουτώντας βαθιά σε μια πλευρά της Ελλάδας που πολλοί θα προτιμούσαν να προσποιούνται πως δεν υφίσταται. Πλέκοντας περίτεχνα μύθο με ιστορική αλήθεια και νότες μαγείας με κοινωνιολογική παρατήρηση, ο Καραμαγγιώλης αφήνει κατά μέρος την προσέγγιση της γραμμικής αφήγησης και ανιχνεύει την ιστορική εξέλιξη της Ρομά παράδοσης μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον βίαιης απόρριψης. Συνεκτικό ρόλο παίζουν τα έμμονα λάιτ-μοτιφ της εικόνας και της μουσικής, που τονίζουν ακόμη περισσότερο τη συνειρμική διάσταση του φιλμ, μια διάσταση που δεν παρακολουθεί τη διαδρομή της λογικής αλλά την τροχιά της περιπέτειας, και που επιμένοντας στη γοητεία του επουσιώδους, συγγενεύει όσο μπορεί με τα τσιγγάνικα παραμύθια. Ταινία-σταθμός στην ιστορία του ελληνικού ντοκιμαντέρ που χαρακτηρίστηκε «αριστούργημα που πρέπει να μείνει κλασικό στην ιστορία του σινεμά» από τη Cinematheque Francaise, το φιλμ του Καραμαγγιώλη αποτελεί ένα φορμαλιστικά περιπετειώδες δείγμα κοινωνικού και πολιτικού σινεμά που ερευνά με καθοριστικό τρόπο την ιδέα της ταυτότητας. Η ταινία θα προβληθεί σε νέα αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια (DCP), που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της δράσης Χώρα, σε βλέπω, με αγγλικούς υπότιτλους και με ελληνικούς υπότιτλους για Κ/κωφούς και βαρήκοους θεατές (SDH).
ROM
ROM
Πρόγραμμα Προβολών
Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες. |
- Σκηνοθεσία: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
- Σενάριο: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Ανδρέας Σινάνος
- Μοντάζ: Τάκης Γιαννόπουλος
- Ήχος: Δημήτρης Αθανασόπουλος, Δημήτρης Κασιμάτης.
- Αφήγηση: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, Γιώργος Κώνστας, Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Μαρίκα Τζιραλίδου
- Φορμάτ: DCP
- Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
- Έτος Παραγωγής: 1989
- Διάρκεια: 76΄
Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Φιλμογραφία
1985 Αλφειός (μμ)
1985 Χαίρε Μαρία (μμ)
1987 Ελαίας Αίγλη
1989 Rom
1989 Ο κολοσσός του ήλιου (μμ)
1998 Black Out (μυθοπλασία)
2011-2018 Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους (TV)
2011 J.A.C.E. (μυθοπλασίας)
2015 Μίλαντ – Ο πλανήτης μου…
2016 Η δεύτερη ευκαιρία
2017 Greek Animal Rescue
2017 Επιστροφή
1985 Χαίρε Μαρία (μμ)
1987 Ελαίας Αίγλη
1989 Rom
1989 Ο κολοσσός του ήλιου (μμ)
1998 Black Out (μυθοπλασία)
2011-2018 Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους (TV)
2011 J.A.C.E. (μυθοπλασίας)
2015 Μίλαντ – Ο πλανήτης μου…
2016 Η δεύτερη ευκαιρία
2017 Greek Animal Rescue
2017 Επιστροφή