ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΓΑΝΤΟΑΦΙΣΑΣ – ΣΥΛΛΟΓΗ HELLAFI
Αξέχαστοι πρωταγωνιστές του ελληνικού και του ξένου κινηματογράφου, η ιστορία μιας ολόκληρης εποχής, το γούστο και η αισθητική της ιστορίας αποτυπώνονται με τον καλύτερο τρόπο στην έκθεση γιγαντοαφίσας, που διοργάνωσε το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού και παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 44ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Η τέχνη της ελληνικής γιγαντοαφίσας, που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες του 50 και του 60, διασώζεται σήμερα από τη συλλογή Hellafi που διέθεσε τα έργα της για την έκθεση αυτή. Η έκθεση λειτουργεί στον χώρο του Παλιού Τελωνείου του ΟΛΘ και στους χώρους του Μουσείου Κινηματογράφου. Στα εγκαίνια της έκθεσης, που πραγματοποιήθηκαν το πρωί, ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, αναφέρθηκε στη σημασία του πολύτιμου αυτού υλικού για την ιστορία του κινηματογράφου.
«Η Θεσσαλονίκη», είπε ο κ. Βενιζέλος, «θέλουμε να είναι η πρωτεύουσα του ελληνικού κινηματογράφου, η πόλη του κινηματογράφου. Αυτό το οφείλει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στις κινημαγραφικές ευαισθησίες των κατοίκων της, κυρίως των νέων ανθρώπων, γιατί και το Φεστιβάλ οφείλει πολλά στο φοιτητικό κοινό της Θεσσαλονίκης και γενικά στο νεανικό κοινό, αλλά γενικότερα στην αγάπη της πόλης. Όπως γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια έχουμε μετατρέψει το Φεστιβάλ σε έναν θεσμό με υπόσταση νομική, με άλλες οργανωτικές δυνατότητες, με στέγη, στο Ολύμπιον, με τη δυνατότητα να επεκτείνεται τις κρίσιμες περιόδους εδώ, στο Λιμάνι, στην Α’ προβλήτα που είναι ένας χώρος πολιτισμού. Το Φεστιβάλ είναι παρόν όλες τις μέρες του χρόνου, αναπτύσσει δραστηριότητες πολύ σημαντικές, όπως είναι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και το Πάμε Σινεμά».
Ο υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε και στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Δίπλα στο Φεστιβάλ έχει ιδρυθεί και λειτουργεί, από το 1997, ένας νέος θεσμός αφιερωμένος στον κινηματογράφο, το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που όπως ξέρετε εδρεύει εδώ στο Λιμάνι. Ένας θεσμός που λειτουργεί όχι μόνο ως μουσειακός θεσμός, αλλά και ως θεσμός κινηματογραφικής λέσχης και ταινιοθήκης υψηλού επιπέδου, που θέλουμε - σε αρμονία με το Φεστιβάλ - να παίζει το δικό του, πολύ σημαντικό και αυτοτελή ρόλο. Ο διευθυντής του Μουσείου, κ. Κατσάγγελος, ο πρόεδρος της διοικούσας, Τάσος Ψαρράς, τα μέλη της επιτροπής, ο προηγούμενος πρόεδρος, ο Απόστολος Παπαγιαννόπουλος, έχουν καταβάλει τεράστιες προσπάθειες για να στηθεί στα πόδια του το Μουσείο και χαίρομαι γιατί τώρα το Μουσείο αποκτά νέες διαστάσεις, πολύ μεγαλύτερες, χάρη στη συλλογή Hellafi που απέκτησε η ελληνική πολιτεία, που αγόρασε ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, η εταιρεία της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και τον διέθεσε στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που είναι έτσι ο ουσιαστικός κάτοχος, χρήστης αυτού του τεράστιου υλικού».
Αναφερόμενος στη συλλογή Hellafi, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι αποτελεί «τη συμπυκνωμένη μνήμη του κινηματογραφόφιλου των δεκαετιών του ’50, του ’60, του ’70. Πρόκειται για τις ζωγραφιές που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, που επιτελούν μια διαφημιστική και επικοινωνιακή λειτουργία, αλλά που υπογράφονται από μεγάλους ζωγράφους. Πολλοί από αυτούς είναι λόγιοι ζωγράφοι, επώνυμοι, πολύ σημαντικοί και έτσι έχουμε το corpus μιας ολόκληρης μορφής τέχνης. Παρ’ ότι τα υλικά είναι φτηνά και πρόχειρα κατά τεκμήριο υλικά, η τέχνη είναι πάρα πολύ μεγάλη, οι φυσιογνωμίες εκφραστικές, οι σκηνές επιλεγμένες με εύστοχο τρόπο. Στη συνείδηση του κόσμου, αυτή η μορφή ανακοίνωσης και προβολής της νέας ταινίας κάθε εβδομάδα, πολλές φορές δύο φορές την εβδομάδα, είναι ταυτισμένη με τη γοητεία της αίθουσας. ¶λλωστε, η επιχείρηση μύησης του θεατή στην κινηματογραφική αυτή ατμόσφαιρα άρχιζε από τον δρόμο, άρχιζε από τις φωτογραφίες, άρχιζε από αυτές τις μεγάλες ζωγραφισμένες αφίσες και συνεχιζόταν βέβαια στο ημίφως και στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας, χειμώνα και καλοκαίρι. Αυτό είναι ένα πολύτιμο υλικό για την ιστορία του κινηματογράφου, του ελληνικού αλλά και του ξένου, ο οποίος προσλαμβάνεται στην Ελλάδα και χαίρομαι γιατί τώρα υπάρχει εδώ στην Θεσσαλονίκη».
Ο υπουργός Πολιτισμού τόνισε, επίσης, ότι η συλλογή θα «ταξιδεύει» σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και στο εξωτερικό, γιατί, όπως είπε, «δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον για να αναδεικνύεται και η σημερινή δημιουργία του ελληνικού κινηματογράφου, ο οποίος διέρχεται μια χρονιά πολύ σημαντική, μια χρονιά - καμπή, γιατί αλλάζουν τα ποσοτικά του δεδομένα, φαίνεται να αλλάζει η σχέση του με τους θεατές. Φαίνεται τα εισιτήρια της φετινής χρονιάς να είναι πολλές φορές, δεκάδες φορές περισσότερα από τα περσινά και αυτό φαίνεται και στο γενικότερο κλίμα. Όπως μου έλεγε ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Δημόπουλος, η προσέλευση των θεατών στο Φεστιβάλ φαίνεται να είναι τις πρώτες μέρες 20% μεγαλύτερη από την περσινή, κάτι πολύ σημαντικό γιατί αν είχε 75.000 θεατές και τους κάνει 90.000, τότε είναι το πιο σημαντικό πολιτιστικό γεγονός που γίνεται στη χώρα μας και οργανώνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού.Με αυτές τις σκέψεις θέλω να υποδεχτώ τη συλλογή Hellafi στη μόνιμη έδρα της, εδώ στο παλιό Τελωνείο, που είναι ειδυλλιακός χώρος. Εύχομαι στο Μουσείο καλή επιτυχία σε αυτή τη νέα του περίοδο με τη συλλογή Hellafi, στο Μουσείο και στο Φεστιβάλ εύχομαι καλή συνεργασία και επίσης εύχομαι σε όλους τους φίλους του Κινηματογράφου να απολαμβάνουν αυτές τις εικαστικές μνήμες του παλιού σινεμά».
Στα εγκαίνια της έκθεσης παρευρέθηκαν ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Δημόπουλος, ο αναπληρωτής διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Αντώνης Κιούκας, ο διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κατσάγγελος, ο βουλευτής επικρατείας του ΠΑΣΟΚ, Σπύρος Βούγιας, κριτικοί κινηματογράφου και σινεφίλ κοινό.