19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
3-12 Μαρτίου 2017
MARKET TALKS 9/3
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ
3-12 Μαρτίου 2017
MARKET TALKS 9/3
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ
Τα «Market Talks» της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν την Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017, στο «Δωμάτιο με θέα» του Ολύμπιον, στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την επιτυχημένη σειρά συζητήσεων όπου διακεκριμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου δίνουν χρηστικές πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους έλληνες και ξένους ντοκιμαντερίστες που παρευρίσκονται στη φετινή διοργάνωση.
Στην εκδήλωση της Τετάρτης το λόγο είχε ο Θανάσης Τρομπούκης, editor in chief & head of content του VICE Greece, ο οποίος αρχικά σημείωσε ότι το VICE ξεκίνησε το 1994 από τον Καναδά ως περιοδικό και σταδιακά πέρασε στην παραγωγή υλικού για το έντυπο και έπειτα για το διαδίκτυο, καθώς και στην παραγωγή βίντεο. Πλέον υπάρχει σε 30 χώρες σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2014 σε συνεργασία με τον ANT1 Group, μόνο με website, ενώ όταν άρχισε την παραγωγή βίντεο, η συνεργασία με τον ΑΝΤ1 διαμορφώθηκε σε δύο τηλεοπτικές εκπομπές.
Η παραγωγή περιεχομένου
«Λόγω των οικονομικών προβλημάτων στην Ελλάδα αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε είναι το περιεχόμενο που παράγουμε να βρούμε τρόπο να το βλέπουν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι, μέσα από διάφορα μέσα και σε διάφορες οθόνες. Έτσι παράγουμε 45λεπτα ντοκιμαντέρ για τηλεοπτική μετάδοση, τα οποία όμως θέλουμε να προβληθούν σε κινηματογράφο, στο λάπτοπ, στην τηλεόραση, στο κινητό τηλέφωνο. Αυτή ήταν η βασική στρατηγική όταν ξεκινήσαμε το VICE Greece. Παράγουμε 45λεπτα ντοκιμαντέρ, σύντομα βίντεο για το διαδίκτυο και τα social media, διαθέτουμε ένα ευρύ φάσμα και έτσι έχουμε γίνει επιτυχημένο μέσο στην Ελλάδα».
Οι θεματικές
«Οι ιστορίες που επιλέγουμε να αναδείξουμε είναι οι ιστορίες που θεωρούμε εμείς ενδιαφέρουσες. Η ομάδα μας είναι νέοι άνθρωποι, ηλικίας 20 έως 28 ετών. Ό,τι βρίσκουμε ενδιαφέρον θέλουμε να το καλύπτουμε και η θεματική μας γκάμα είναι μεγάλη: από τα πολιτικά και οικονομικά ζητήματα, τα θέματα που απασχολούν την LGBT κοινότητα, τα παράνομα ρέιβ πάρτι στο Ισραήλ, τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και τις ιστορίες γκέι μεταναστών, όπως είναι η ταινία Για μια άλλη ζωή του Laurent Laughlin που προβάλλεται στο φετινό φεστιβάλ».
Περιεχόμενο σε διάφορες πλατφόρμες
«Το 2014 το μιντιακό τοπίο στην Ελλάδα ήταν σκοτεινό, πολλά κανάλια έκλειναν ή έκαναν περικοπές λόγω έλλειψης πόρων. Εμείς χρησιμοποιήσαμε τη χρηματοδότηση από την τηλεόραση για να κάνουμε ιστορίες και για τον κινηματογράφο και για την ιστοσελίδα μας. Το ντοκιμαντέρ Για μια άλλη ζωή που προβάλλεται στο 19ο φεστιβάλ, για παράδειγμα, θα μεταδοθεί στην τηλεόραση, σε συντομότερη εκδοχή στην ιστοσελίδα και σε συντομότερη ακόμα εκδοχή στα social media. Προσπαθούμε δηλαδή να υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στις πλατφόρμες για να αξιοποιηθεί το μπάτζετ όσο γίνεται καλύτερα».
Η ανταπόκριση του κοινού
«Όταν άρχισε η πορεία του VICE, δεν υπήρχαν εκπομπές παρόμοιες με τις δικές του και ο κόσμος ένιωθε την ανάγκη να ακούσει και άλλες ιστορίες, πέρα από την κρίση, όσα είχαν να κάνουν π.χ. με τον Τσίπρα, τον Γιούνκερ και γενικότερα την πολιτική κατάσταση. Και η ανταπόκριση του κοινού φάνηκε από τη θεαματικότητα που φτάνει το 15 – 25%, ενώ στην ιστοσελίδα έχουμε εκατομμύρια views. Τα βίντεο παράγονται στην Ελλάδα αλλά δημοσιεύονται παγκοσμίως. Έχουμε λάβει πάνω από 12 βραβεία».
Υπάρχουν θέματα που έχουν απορριφθεί ως προκλητικά;
«Όχι, για παράδειγμα προβλήθηκε ντοκιμαντέρ με την Πάολα Ρεβενιώτη, μια εμβληματική τρανς γυναίκα στην Ελλάδα και αυτό το ντοκιμαντέρ παρουσιάστηκε στην τηλεόραση του ΑΝΤ1 μέσω του VICE Greece. Επομένως μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε, έχουμε απόλυτη ελευθερία. Αν υπάρχει αξία παραγωγής και είναι καλήη ιστορία, δεν υπάρχει θέμα που να μην προβληθεί στην τηλεόραση ή στην ιστοσελίδα μας».
Γιατί χρησιμοποιείτε το format με τους οικοδεσπότες (hosts);
«Οι οικοδεσπότες μας βοηθούν να εξηγήσουμε την ιστορία που θέλουμε να αφηγηθούμε και να τη δούμε μέσα από τα μάτια τους. Αν συγκρίνει κανείς το ελληνικό VICE με τα υπόλοιπα, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια συντακτική ομάδα παγκοσμίως και είμαστε σε επικοινωνία με τις άλλες χώρες, στην Ελλάδα έχουμε τις λιγότερες παραγωγές με οικοδεσπότες. Εξαρτάται από την ιστορία. Αν πρόκειται για δύσκολο θέμα, ο οικοδεσπότης μας βοηθά να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον του κοινού».
Πώς χειρίζεστε το θέμα του budget;
«Προσπαθούμε να βρούμε έξυπνους τρόπους για να το χρησιμοποιούμε πιο αποτελεσματικά. Συνδυάζουμε παραγωγές για διάφορες πλατφόρμες ώστε να γίνει πιο αποδοτικό το περιεχόμενο. Τις περισσότερες φορές ξεπερνάμε τον προϋπολογισμό και προσπαθούμε να τον μειώσουμε, αλλά γενικά στο θέμα της χρηματοδότησης βοηθά σημαντικά η τηλεοπτική εκπομπή».