57ο ΦΚΘ: TRAINING DAY ΑΓΟΡΑΣ 57ου ΦΚΘ - Ένας χρηστικός οδηγός για σκηνοθέτες

57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3-13 Νοεμβρίου 2016
 
TRAINING DAY ΑΓΟΡΑΣ 57ου ΦΚΘ
Ένας χρηστικός οδηγός για σκηνοθέτες
 
Πολύτιμες πρακτικές συμβουλές και οδηγίες μοιράστηκαν με νέους σκηνοθέτες, καταξιωμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου στο Training Day της Αγοράς, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 8 Νοεμβρίου στην Αποθήκη Γ΄ σε συνδιοργάνωση με το CED Media Greece. Πώς μπορείτε να προωθήσετε τα πρότζεκτ σας στη διεθνή κινηματογραφική αγορά; Ποια είναι τα νομικά και οικονομικά ζητήματα που θα συναντήσετε στην υλοποίηση και συμπαραγωγή μιας ταινίας; Αυτά και άλλα πολλά απαντήθηκαν στο Training Day.
 
Στο πρώτο μέρος με θέμα «πώς να προωθήσετε την ταινία σας σε μια κινηματογραφική αγορά» την εμπειρία τους κατέθεσαν η παραγωγός και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Initiative Film Isabelle Fauvel και ο Nathan Fischer, ιδρυτής της Stray Dogs Films. Μερικές από τις πρακτικές συμβουλές που έδωσαν ήταν οι ακόλουθες:
 
Σε πόσες αγορές να παρουσιάσω το πρότζεκτ μου;
- Έχετε κατά νου ότι πλέον υπάρχουν πολλές αγορές και πλατφόρμες, που δεν ταιριάζουν όλες στο πρότζεκτ σας. Αυτές που είναι κατάλληλες για κάποιους είναι σπατάλη ενέργειας για άλλους. Μην απογοητεύεστε με την απόρριψη. Βρείτε μια πλατφόρμα που να ταιριάζει καλύτερα σε εσάς. 
- Το να παρουσιάζετε το πρότζεκτ σας σε υπερβολικά πολλά μέρη δεν είναι απαραίτητα καλή στρατηγική, καθώς μπορεί να «καεί», αντί να προκαλέσει τη σωστή συζήτηση γύρω από αυτό. 

Πώς να αποφύγω την απογοήτευση;
- Μην έχετε υψηλές προσδοκίες, έτσι ώστε να αποφύγετε το αίσθημα της αποτυχίας. Για παράδειγμα, οι Κάννες δεν είναι μια αγορά που κλείνεις μια συνεργασία αλλά ξεκινάς μια συμφωνία, παρόλα αυτά το να επιστρέψετε με «άδεια χέρια» δεν σημαίνει ότι πήγατε εκεί για το τίποτα.
- Εάν είστε αποφασισμένοι για το πρότζεκτ σας, κανένα αρνητικό σχόλιο δεν πρέπει να σας κάνει να αλλάξτε γνώμη. Δείτε τα αρνητικά σχόλια με δημιουργικό τρόπο, για να γίνετε πιο δυνατοί.
- Να έχετε ξεκάθαρους στόχους. Είναι λάθος να προσπαθήσετε να παρουσιάσετε τον εαυτό σας σαν να ήταν κάποιος άλλος, προκειμένου να πουλήσετε.
- Σε ένα τριήμερο pitching event, από τις ογδόντα ιστορίες που ακούει ένας παραγωγός θα θυμάται μόνο τις δέκα, γιατί κάτι στην ενέργειά τους τον κέρδισε. Μερικές φορές μπορεί να μην έχετε ενέργεια ή να μην καταφέρετε να ανοιχτείτε γιατί νιώθετε ότι ζητιανεύετε για χρήματα. Δεν είναι έτσι. Οι παραγωγοί σας χρειάζονται όσο τους χρειάζεστε και εσείς. 

Πώς να προετοιμαστώ πριν από το pitching;         
- Σε αρχικό στάδιο, το σημαντικότερο είναι να έχετε κατανοήσει τι είδους ομάδα είστε. Δεν υπάρχεί τίποτα χειρότερο από έναν σκηνοθέτη και έναν παραγωγό που δεν μιλούν κοινή γλώσσα. Φροντίστε να έχετε «δέσει» ως ομάδα, με βάση την προσωπικότητα και την ενέργειά σας και εμφανιστείτε μαζί με τον σκηνοθέτη της ταινίας στα pitching. 
- Μια επιτυχημένη συνεργασία με τον ίδιο παραγωγό για περισσότερες από μία φορές είναι καλό σημάδι. Σημαίνει ότι ο παραγωγός έμεινε ευχαριστημένος από τη συνεργασία κι ότι υπάρχει μακροχρόνια δέσμευση. 
- Αναζητείστε πληροφορίες για το ποιοι είναι οι άνθρωποι που θα συναντήσετε. Να είστε προετοιμασμένοι για το πώς θα παρουσιάσετε το πρότζεκτ και τις ανάγκες σας. Δείξτε αυτοπεποίθηση.
- Μπορεί αύριο να συναντήσετε κάποιον που δεν θα ενθουσιαστεί με το συγκεκριμένο πρότζεκτ. Αν όμως νιώσετε ότι υπήρξε καλή χημεία μεταξύ σας, πείτε του και για άλλα πρότζεκτ που έχετε στο μυαλό σας - μη χάσετε αυτή την ευκαιρία.  

Σε ποιο στάδιο να παρουσιάσω το πρότζεκτ μου;
- Σε οποιοδήποτε στάδιο, αρκεί να έχετε ολοκληρωμένη εικόνα στο μυαλό σας για την ταινία και για το τι θέλετε να πείτε με αυτή. Εάν η ιδέα είναι ακόμη πρώιμη, δεν θα δώσετε καλή εντύπωση.  

Ποιο είναι το σωστό timing;
- Να έχετε πάντα υπόψη σας τους πολιτισμικούς παράγοντες, όταν μιλάτε με παραγωγούς από διαφορετικές χώρες. Αν π.χ. παρουσιάσετε την τελευταία στιγμή την ιδέα σας σε έναν επαγγελματία από τη Γερμανία, ακόμη και αν τη λατρέψει, δεν θα προχωρήσει.
- Μην κάνετε παρουσίαση στα ξαφνικά. Προσπαθήστε να δημιουργήσετε προηγουμένως μια επαφή με τον άνθρωπο στον οποίο θέλετε να παρουσιάσετε την ιδέα σας. 

Τι να προσέξω κατά τη διάρκεια της παρουσίασης;
- Κατά τη διάρκεια του pitching μην επαναλαμβάνετε όσα είναι γραμμένα στον κατάλογο. Προσπαθήστε να προσθέσετε κάτι που δεν συμπεριλάβατε εκεί, κάτι που ήταν δύσκολο να καταγραφεί συνοπτικά. Παρουσιάστε το πρότζεκ από μια διαφορετική οπτική γωνία. 
- Μην κάνετε μια γραμμική, αλλά μια δυναμική παρουσίαση. Κάντε pitch χωρίς να φαίνεται ότι κάνετε pitch. Πιο σημαντικό και από την ίδια την ιστορία είναι το πώς προέκυψε, η ενέργεια και το συναίσθημα που την γέννησε.
- Πρώτα από όλα θα πρέπει να παρουσιάσετε τον εαυτό σας ως «πατέρα» ή «μητέρα» του συγκεκριμένου ή και άλλων πρότζεκτ. Προσπαθήστε να είστε πιστοί σε αυτό το οποίο θέλετε να εκφράσετε. 
- Αφήστε τον παραγωγό να μιλήσει για το φιλμ, να εξηγήσει γιατί επέλεξε εσάς, τι τον έπεισε και γιατί είναι σημαντικό να δουλεύει μαζί σας.
- Μην προσπαθείτε να πείσετε αυτόν που έχετε απέναντί σας, παρουσιάζοντας όλες τις λεπτομέρειες με εξαντλητικό τρόπο. Επιχειρείστε να του ανοίξετε την «όρεξη», να τον κάνετε να σας θέσει ερωτήματα. Προσπαθήστε να τον πείσετε ότι έχετε πάθος, επιθυμία, αναγκαιότητα να υλοποιηθεί το πρότζεκτ σας. 
- Δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι θεαματικό, απλά εκφραστείτε με τη γλώσσα του σώματος. Να είστε φιλικοί, ανοιχτοί. Μην είστε 100% σοβαροί, αν μπορείτε κάντε ένα αστείο, αυτό βοηθά. Να είστε χαλαροί, να είστε ο εαυτός σας.
- Ένας παραγωγός ή ένας διανομέας που θα κάνει δεκάδες συναντήσεις θα θυμάται στο τέλος αυτόν με τον οποίον έκανε μια ειλικρινή συζήτηση που του τράβηξε την προσοχή. Αν υπήρχε καλό κλίμα είναι πιθανότερο να κλείσετε μια δεύτερη συνάντηση μαζί του.
- Μην προσπαθήσετε να κάνετε pitching όταν οι συνθήκες δεν είναι καλές, εάν υπάρχει θόρυβος και κακός φωτισμός. Μην επιμένετε να κάνετε τον άλλον να δει το πρότζεκτ σας σε ένα laptop - η πίεση δεν βοηθά.
- Μερικές χώρες είναι σχετικά άγνωστες κινηματογραφικά. Σε αυτή την περίπτωση, μιλήστε περισσότερο για το πλαίσιο, καθώς αυτό εξάπτει την περιέργεια για την χώρα σας, για τη βιομηχανία του κινηματογράφου και δημιουργεί προσδοκίες για το πρότζεκτ σας. 

Τι να συμπεριλάβω στο έντυπο συνοδευτικό υλικό της ταινίας; 
- Προσθέστε φωτογραφίες που εκφράζουν αυτό που θέλετε να μεταδώσετε με την ταινία. Τεστάρετε την εντύπωση που δημιουργούν οι φωτογραφίες που επιλέξατε, σε ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τη δουλειά σας και μελετήστε τις αντιδράσεις τους.
- Εκτός αν είστε ήδη πολύ καταξιωμένος σκηνοθέτης, αποφύγετε να πείτε στους διανομείς τις «απαγορευμένες» λέξεις, που παραπέμπουν σε κάτι υπερβολικά κοινότοπο π.χ. «δράμα», «βιασμός», «οικουμενικό». 

Το «πότε» και το «πώς» ενός follow-up
- Μετά το πρώτο pitching, ταξινομείστε τις επαγγελματικές κάρτες που συλλέξατε και κάντε μια λίστα με όσους θέλετε να κρατήσετε επαφή. Ενημερώστε για τα επόμενα events στα οποία θα παραβρεθείτε και επιδιώξτε μια δεύτερη ευκαιρία για συνάντηση.
- Το follow-up e-mail που θα στείλετε μετά από μία συνάντηση με έναν  υποψήφιο παραγωγό ή διανομέα είναι σημαντικό. Μην τον πιέζετε, προσπαθήστε να προσελκύσετε το ενδιαφέρον του, ανοίξτε του την «όρεξη», αλλά μην τον χορτάσετε.
- Μην του συμπεριφέρεστε σαν να ήταν «γραμματοκιβώτιο». Ρωτήστε τον πριν του στείλετε υλικό. Μην του στείλετε όλα τα πρότζεκτ πάνω στα οποία δουλεύετε, αλλά μόνο ένα τη φορά. 
- Ενημερώστε τον αποδέκτη του follow-up e-mail για τις εντυπώσεις σας από τη συνάντηση, αναφερθείτε στην πορεία της δουλειάς σας, στο πρόγραμμά σας ή σε άλλου είδους feedback. Δημιουργήστε προσδοκίες γύρω από την ταινία. 
- Μην στείλετε link για το πρότζεκτ σας εάν δεν σας το ζητήσουν, γιατί θα είναι σαν να σπρώχνετε, ενώ πρέπει να έλκετε, να προσελκύσετε τον υποψήφιο ενδιαφερόμενο. Πρώτα ρωτήστε και έπειτα προωθείστε το υλικό σας, αρκεί να είναι σε σωστό format, φιλικό στον χρήστη και όχι μεγάλο σε διάρκεια. 

Στο δεύτερο μέρος του Training Day, η Graziella Bildesheim, εκπρόσωπος της εταιρείας Maia Workshop, αναφέρθηκε σε νομικά και οικονομικά ζητήματα που πρέπει να προσέξουν οι κινηματογραφιστές οι οποίοι ενδιαφέρονται για ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, δίνοντας απαντήσεις σε πρακτικά ερωτήματα:
 
Τι να προσέξω αν σκέφτομαι την συμπαραγωγή
- Η συμπαραγωγή είναι κάτι δύσκολο, δεν είναι για όλους. Κάποιες ταινίες είναι καλές για συμπαραγωγή, άλλες όχι. Πριν ξεκινήσετε κάτι τέτοιο, πρέπει να κατανοήσετε τους λόγους για τους οποίους επιλέγετε να το κάνετε. Θα πρέπει να προσέξετε να υπάρχει κοινή αίσθηση του χιούμορ στις χώρες παραγωγής, ενδεχομένως και κοινή γλώσσα. Οι χαρακτήρες, το θέμα, το καστ, το συναίσθημα που βγάζει η ταινία θα πρέπει να είναι κατανοητά στο κοινό των άλλων χωρών.
- Πριν προχωρήσετε σε συμπαραγωγή θα πρέπει να αναρωτηθείτε: δείχνετε εμπιστοσύνη, αναθέτετε αρμοδιότητες σε άλλους ή θέλετε να έχετε τον απόλυτο έλεγχο στα πάντα; Είστε δικτυωμένοι ή θα αναζητήσετε συνεργάτες από καταλόγους φεστιβάλ; Η συμπαραγωγή είναι μια περιπέτεια που διαρκεί 2-3 χρόνια, γι’ αυτό πρέπει να βρείτε συνεργάτες που σας καταλαβαίνουν, μοιράζονται τις ευαισθησίες και τις προτεραιότητές σας. 

Τι συνιστά συμπαραγωγή και τι συγχρηματοδότηση;
- Η συγχρηματοδότηση περιλαμβάνει απλώς την οικονομική συμμετοχή στην παραγωγή της ταινίας κάποιου άλλου. Ο παραγωγός είναι ο δημιουργός και σε αυτόν ανήκουν το υλικό και τα δικαιώματα, ενώ ο συγχρηματοδότης έχει μερίδιο στα κέρδη από την ταινία.
- Συμπαραγωγή σημαίνει ότι δύο ή περισσότερες νομικές οντότητες (άτομα ή εταιρείες) συνεργάζονται με σκοπό την από κοινού παραγωγή μιας ταινίας. Στη συμπαραγωγή έχουμε συγκέντρωση των δημιουργικών, καλλιτεχνικών, οικονομικών και τεχνικών πόρων όλων των μερών σε μία κοινή «δεξαμενή». 
- Στη συμπαραγωγή οι αποφάσεις για θέματα της παραγωγής λαμβάνονται από κοινού, η ιδιοκτησία επί των δικαιωμάτων αλλά και των υλικών είναι κοινή, μέχρι να προβληθεί η ταινία, ενώ υπάρχει κοινή εμπορική εκμετάλλευση.
- Συμπαραγωγή θεωρείται μια ταινία όταν οι όροι της συνεργασίας υπόκεινται σε μια επίσημη σύμβαση συμπαραγωγής μεταξύ δύο ή περισσότερων χωρών ή την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Κινηματογραφίας (European Convention on Cinematography).  

Τα οφέλη της συμπαραγωγής
- Η συμπαραγωγή έχει το πλεονέκτημα της συγκέντρωσης πόρων δημιουργικών, καλλιτεχνικών, τεχνικών, οικονομικών και μάρκετινγκ, καθώς και μοιράσματος του ρίσκου.
- Όταν μια ταινία είναι επίσημη συμπαραγωγή, θεωρείται ταυτόχρονα και εθνική παραγωγή όλων των χωρών που συμμετέχουν και μπορεί να διεκδικήσει χρηματοδότηση από αυτές, να επωφεληθεί από τυχόν φορολογικά κίνητρα για εθνικές ταινίες, ταμεία χρηματοδότησης ταινιών σε εθνική ή τοπικό επίπεδο, διεθνείς πωλήσεις και υποστήριξη στη διανομή.
- Μέσω της συμπαραγωγής, είναι εξασφαλισμένη η διανομή στο εξωτερικό, δηλαδή η πρόσβαση σε μια περιοχή μεγαλύτερου εύρους και άρα σε μεγαλύτερο κοινό. 

Τα μειονεκτήματα της συμπαραγωγής
- Είναι δύσκολο να βρει κανείς τον κατάλληλο συμπαραγωγό. Μερικές φορές δημιουργείται πρόβλημα στο δημιουργικό κομμάτι της ταινίας, ως προς το ποιος θα έχει τον καλλιτεχνικό έλεγχο, σε τι βαθμό θα εκπροσωπηθεί κάθε χώρα, τι θα ξοδευτεί πού, κλπ.
- Η χρηματοδότηση από δύο ή περισσότερες πηγές είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που συχνά απαιτεί μεγάλες εγγυήσεις.
- Θα πρέπει να λειτουργήσετε με διαφορετικά νομικά και φορολογικά καθεστώτα, σε διαφορετικές χώρες. 

Συμπαραγωγή στην Ευρώπη
- Εκτός από τις διμερείς συνθήκες συμπαραγωγής που έχουν υπογράψει μεμονωμένες χώρες, υπάρχουν και συνθήκες για συμπαραγωγές στις οποίες συμμετέχουν περισσότερες των δύο χωρών. Οι παραπάνω περιπτώσεις καλύπτονται και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Κινηματογραφίας (για 3 ή περισσότερους παραγωγούς από χώρες που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση, ή/ και έναν παραγωγό από χώρα που δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση και καλύπτει έως και το 30% του προϋπολογισμού).
- Εάν υπάρχουν δύο χώρες συμπαραγωγοί, το κάθε μέρος πρέπει να καλύπτει κατ' ελάχιστον το 20% του προϋπολογισμού και αν υπάρχουν τρεις ή περισσότεροι, κατ' ελάχιστον το 10% του προϋπολογισμού.  

Σε ποιον ανήκουν τα δικαιώματα;
- Είναι σημαντικό πρώτα να αποκτήσετε την αλυσίδα των τίτλων (δηλαδή τα δικαιώματα επί αρχειακού κινηματογραφικού υλικού, μουσικής, φωτογραφιών, έργων τέχνης κλπ, και έπειτα να προχωρήσετε με το πρότζεκτ.
- Μπορείτε να εντοπίσετε το ίδιο αρχειακό υλικό σε διαφορετικές χώρες, με ευνοϊκότερους όρους.
- Θα πρέπει να εξασφαλίσετε την συναίνεση των προσώπων που εμφανίζονται στο φιλμ (π.χ. κηδεμόνες παιδιών).
- Μέχρι την ολοκλήρωση της ταινίας, όλα τα δικαιώματα ανήκουν από κοινού στους συμπαραγωγούς. Στην έννοια «δικαιώματα» περιλαμβάνονται τα δικαιώματα επί του αυθεντικού soundtrack, το copyright, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του φιλμ (θεατρική διασκευή, τηλεόραση συνδρομητική ή μη, internet, φεστιβάλ), τα παράγωγα δικαιώματα (κυκλοφορία του σεναρίου σε βιβλίο, εμπορικά προϊόντα που βασίζονται στην ταινία, ραδιοφωνικά δικαιώματα, υλικό promo, δικαίωμα remake κλπ), όλο το τεχνικό υλικό (εικόνα και ήχος) και το ολοκληρωμένο υλικό (επεξεργασμένο υλικό, πλάνα, μουσική κλπ). 

Τι περιλαμβάνει μια συμφωνία συμπαραγωγής;
1. Το κείμενο του συμβολαίου
2. Τα παραρτήματα, όπου περιλαμβάνονται: 
- το συμφωνηθέν και οριστικό σενάριο
- ο προϋπολογισμός δαπανών (με δαπάνη κατανεμημένη ανά συμπαραγωγό, χώρα και κατηγορία, αμοιβή παραγωγού, γενικά έξοδα και σχέδιο εκτάκτου ανάγκης για την κάλυψη των υπερβάσεων του προϋπολογισμού (ή σε περίπτωση που περισσέψουν χρήματα το πώς θα επιστραφούν στους παραγωγούς)
- το οικονομικό πλάνο εσόδων:  από δημόσια χρηματοδότηση (εθνική ή τοπική, κέντρα κινηματογράφου), δικαιώματα προβολής στην τηλεόραση, από τη διανομή,  τη συνεισφορά συμπαραγωγών, φορολογικά κίνητρα, crowdfunding, χορηγούς, product placement κ.ά.
- το σχέδιο χρηματοδοτικών ροών και 
- το σχέδιο κατανομής των κερδών: στον ατζέντη διεθνών πωλήσεων, στο Eurimages αν έχει εμπλοκή, σε τράπεζες, επενδυτές, συνεργείο, παραγωγό και συμπαραγωγό, συμμετοχή καλλιτεχνών,  

Πότε μπορεί να λυθεί μια συμφωνία;
- Υπό κανονικές συνθήκες όταν η ταινία ολοκληρωθεί ή έπειτα από έγγραφη ενημέρωση (π.χ. μη συναίνεση σε σημαντικά θέματα ή ανεπαρκής χρηματοδότηση)
- Τερματισμός για ισχυρή αιτία πριν την ολοκλήρωση της ταινίας (πτώχευση ενός εκ των συμπαραγωγών, σοβαρή αθέτηση της συμφωνίας).
- Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχετε έναν καλό δικηγόρο να προστατεύσει τα συμφέροντά σας. 

Στο τρίτο μέρος του Training Day, παρουσιάστηκε μια μελέτη περίπτωσης ταινίας και συγκεκριμένα του φιλμ Τραμουντάνα / Tramontane του Βάτσε Μπουλγκουριάν (Λίβανος-Γαλλία-Κατάρ-ΗΑΕ), που συμμετείχε και βραβεύτηκε στο τμήμα Crossroads της Αγοράς του 55ου ΦΚΘ και προβάλλεται φέτος στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του 57ου Φεστιβάλ.

Τι συμβούλεψε ο Βάτσε Μπουλγκουριάν τους σκηνοθέτες στο Training Day;
 
- Να έχετε υπομονή και να αναζητάτε τους κατάλληλους συνεργάτες. Καλύτερα να προχωρήσετε μόνοι σας, παρά να συνεργαστείτε με τα λάθος άτομα.
- Να ακούτε τα σχόλια των άλλων, αλλά να παραμείνετε ειλικρινείς και συνεπείς με τον εαυτό σας.
- Θα έχετε πολλές συναντήσεις, οι οποίες μπορεί να μην φαίνεται ότι είναι αποτελεσματικές εκείνη τη στιγμή, αλλά το feedback θα σας βοηθήσει να επαναπροσδιορίσετε το πρότζεκτ σας στο μέλλον.  

Για τη διαδρομή που ακολούθησε ο ίδιος:
 
- Στην αρχή υπήρχαν πολλοί περιορισμοί αλλά ήμασταν τυχεροί γιατί εξασφαλίσαμε αραβικά κεφάλαια, καθώς και ιδιώτες για να μας στηρίξουν.
- Η ταινία συμμετείχε στο φόρουμ συμπαραγωγής Crossroads του 55ου ΦΚΘ, όπου απέσπασε το βραβείο Arte International για την ανάπτυξη του πρότζεκτ.
- Συμμετείχε στο πρόγραμμα Bienalle College-Cinema, λαμβάνοντας υποστήριξη και δημιουργικό feedback κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, ενώ το 2013 η παραγωγός του φιλμ Caroline Oliveira παρακολούθησε το Sundance Creative Lab για την υλοποίηση του πρότζεκτ.
- Από το Doha Film Institute η ταινία πήρε την πρώτη χορηγία για την περαιτέρω ανάπτυξη του σεναρίου, το οποίο όπως είπε ο σκηνοθέτης γράφτηκε αρκετές φορές πριν λάβει την τελική του μορφή. Στην κινηματογραφική Αγορά του Ντουμπάι (Dubai Film Market), ο δημιουργός συνάντησε τον Georges Schoucair, της λιβανέζικης εταιρείας Abbout Production και αποφάσισαν να συνεργαστούν.
- Από την πρώτη προβολή μέχρι σήμερα η ταινία έχει παρουσιαστεί σε 30 φεστιβάλ. 
 
Όλες οι ενότητες και η Αγορά του 57ου ΦΚΘ χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020.