Tρίτη ημέρα για το 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

  • Τιμητική βραδιά Βob Rafelson

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε τιμητική εκδήλωση στον «ανυπότακτο» Αμερικανό σκηνοθέτη Bob Rafelson, το Σάββατο το απόγευμα, 9 Νοεμβρίου, στην ιστορική εστία της διοργάνωσης, το Ολύμπιον. Περισσότερα... 

  • Συνέντευξη Τύπου Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής

Την πολυσύνθετη διεθνή Κριτική Επιτροπή του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε σήμερα, Κυριακή 10 Νοεμβρίου,στην Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού, ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Μιχάλης Δημόπουλος. Περισσότερα...

 

  • Συνέντευξη Αurelio Grimaldi

Εξι ταινίες από το έργο του Ιταλού σκηνοθέτη Aurelio Grimaldi, παρουσιάζουν φέτος οι «Νέοι Ορίζοντες», στο πλαίσιο του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τον Ιταλό σκηνοθέτη, καλωσόρισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των «Νέων Οριζόντων», Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος τον χαρακτήρισε «κρυμμένο θησαυρό». «Η δουλειά του είναι αναγεννησιακή», πρόσθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής των «Νέων Οριζόντων», «καθώς γράφει και σκηνοθετεί ο ίδιος τις ταινίες του, τις επενδύει μουσικά,  σχεδιάζει ακόμα και τα κοστούμια. Επιπλέον, κατάφερε να διατηρηθεί εκτός των κυκλωμάτων. Το έργο του έχει μια φρεσκάδα και μια ιδιαιτερότητα που δεν είναι κοινότυπη στο σύχρονο κινηματογράφο. Πρόκειται για ένα πολύ αξιόλογο ταλέντο».

Οι ταινίες για τον Παζολίνι. Ο Ιταλός σκηνοθέτης έκανε τρεις διαφορετικές ταινίες για τον Παζολίνι. Η πρώτη, το «Νερόλιο», επικρίθηκε από τους φίλους του Παζολίνι. Η δεύτερη θα βγει στις αίθουσες τον Ιανουάριο. «Δεν ξέρω τις αντιδράσεις των φίλων του Παζολίνι, αλλά ελπίζω ότι θα είναι θετικές. Και οι δύο ταινίες είναι μια ερμηνεία διαφόρων στοιχείων της ζωής του Παζολίνι. Υπάρχει και η ‘Ρόζα Φουντσέκα’ η οποία αναφέρεται στην ταινία του Παζολίνι ‘Mama Roma’. Οι δύο πρώτες ταινίες δημιουργήθηκαν με μία προσεκτική μελέτη των βιογραφικών στοιχείων του Παζολίνι. Αλλά και ο κινηματογράφος και η λογοτεχνία είναι κάτι παραπάνω από την πραγματικότητα. Στην Ιταλία θεωρούμαι ρεαλιστής και μου αρέσει ο ρεαλισμός».

»Ωστόσο ο ρεαλισμός στο σινεμά και στην λογοτεχνία είναι διαφορετικός από απλή απόδοση της πραγματικότητας, είναι δύο πράγματα παρόμοια, αλλά διαφορετικά. Ίσως οι φίλοι του Παζολίνι να έχουν δίκιο όταν λένε ότι κάποια στοιχεία από το «Νερόλιο» δεν ταυτίζονται με την πραγματικότητα του Παζολίνι. Ωστόσο, όταν ο Παζολίνι έβγαινε τα βράδυα αναζητώντας αγόρια, ήταν νύχτες εντελώς μοναχικές, οπότε δεν υπάρχουν στοιχεία. Αυτό που συνέβαινε εκείνες τις νύχτες το ήξερε μόνο ο Παζολίνι και το έβαζε στα έργα του. Οι φίλοι του Παζολίνι δεν μπορούν να διεκδικούν κανένα μονοπώλιο σε αυτά που ζούσε ο Παζολίνι στις μοναχικές νύχτες του. Επομένως, σε αυτή τη σχέση ανάμεσα στο σινεμά και στην πραγματικότητα, το σινεμά συμπληρώνει την πραγματικότητα».

Τα Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Δηλώνει ότι τα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου υπήρξαν γι’ αυτόν πολύ σημαντικά. «Είχα την τύχη να είμαι προσκεκλημένος σε όλα τα μεγάλα, διεθνή φεστιβάλ και καθώς η κατάσταση στην Ιταλία δεν είναι και η πιο ευνοϊκή, μέσω της συμμετοχής μου σε αυτά αμύνομαι εναντίον των κριτικών της πατρίδας μου. Επιπλέον, θεωρώ μεγάλη τύχη ένας σκηνοθέτης να μπορεί να γνωρίζει μέσω των φεστιβάλ καινούριους κόσμους. Ο Παζολίνι εγκατέλειψε τα βιβλία για το σινεμά,      γιατί είχε καταλάβει ότι μέσω των βιβλίων μπορεί να επικοινωνήσει με λίγους ανθρώπους, στις δυτικές χώρες, ενώ μέσω του κινηματογράφου θα μπορούσε να είχε βρει θεατές σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου».

»Είχα την τύχη οι ταινίες μου να παιχτούν σε φεστιβάλ ή να διανεμηθούν     ή να αγοραστούν από τηλεοράσεις σε όλες τις ηπείρους. Στην Ιαπωνία ταινία μου παίχτηκε σε κινηματογράφους με ‘συννεφάκια’ πάνω στα γυμνά κορμιά των πρωταγωνιστών. Η ταινία μου ‘Ίρις’ βγήκε πρώτα στους κινηματογράφους της Νέας Ζηλανδίας και μετά την Ιταλία. Μετά από την Θεσσαλονίκη είμαι προσκεκκλημένος σε ένα φεστιβάλ της Νοτίου Αφρικής και είμαι πάρα πολύ περίεργος να δω πώς θα δεχτούν τις ναπολιτάνικες ιστορίες μου οι άνθρωποι αυτοί που είναι τελείως διαφορετικοί. Το να είσαι σκηνοθέτης, λοιπόν, είναι μεγάλη τύχη».

  • Συνέντευξη Jean Francois Stevenin

Το σκηνοθετικό έργο μιας γνώριμης φιγούρας του γαλλικού κινηματογράφου, αφού έχει παίξει ως ηθοποιός σε πολλές ταινίες, παρουσιάζει φέτος το 43ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον Jean Francois Stevenin, του οποίου το Φεστιβάλ παρουσιάζει φέτος τις τρεις ταινίες που έχει σκηνοθετήσει, το «Πέρα από το Βουνό», 1978, το «Δίδυμες Επιθυμίες», 1986 και το «Μίσκα», 2002.

Για τον Cassavetes. «Οι ταινίες που με επηρέασαν όταν ήμουν φοιτητής ήταν μεταξύ άλλων αυτές του Cassavetes. Είχα την αίσθηση ότι αυτός ο άνθρωπος μιλούσε για πράγματα που με ενδιέφεραν. Οι ταινίες του αποτέλεσαν για μένα μια ανοιχτή πόρτα. Σκέφτηκα ότι αν κι εμείς κάναμε τέτοιες ταινίες, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον. Τότε ένιωσα αυτό το συναίσθημα, ότι αν κάποιος θέλει πολύ κάτι, μπορεί να το πετύχει. Δεν   είμαι σταρ, δεν πήγα στο σχολείο, δεν έκανα conservatoire, αλλά ένιωθα ότι   όλα αυτά μπορούσα να τα ξεπεράσω, γιατί υπήρχε μια ανοιχτή πόρτα. Και αυτό ήταν κάτι που ο Cassavetes προκάλεσε σε πολύ κόσμο».

Αναφερόμενος στη θεματική των έργων του, που συχνά περιλαμβάνουν τυχαίες συναντήσεις, ο Γάλλος σκηνοθέτης τόνισε: «Οι τρεις ταινίες που έκανα έχουν βάση μερικά τυχαία γεγονότα, μερικές τυχαίες συναντήσεις. Στην τελευταία μου ταινία, το «Μίσκα», αυτό είναι πιο εμφανές. Πρόκειται για απλά ανθρώπινα όντα. Στο «Μίσκα» υπάρχει ένα κοριτσάκι, που φεύγει με τον αδερφό της, να διασχίσουν την Γαλλία, γιατί έχει καιρό να δει τον πατέρα της. Πρόκειται για καθημερινά προβλήματα της ζωής. Για τη μικρή Κλερ, η ζωή της ανοίγει με νέες περιπέτειες».

  • Εγκαίνια Εκθεσης: "Μελίνα: Αφίσες για τις ταινίες της αγαπημένης"

Την έναρξη της έκθεσης «Μελίνα: Αφίσες για τις ταινίες της αγαπημένης», κήρυξε σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος. Παρών ήταν ο σύντροφος της Μελίνας Ζιλ Ντασέν. Η έκθεση, η οποία πραγματοποιείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης), στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Νοεμβρίου.

  • Εγκαίνια Εκθεσης "Ματιές στο Ιράν" - Νέοι Ορίζοντες

80 έργα Ιρανών φωτογράφων παρουσιάζονται στην έκθεση φωτογραφίας «Ματιές στο Ιράν», η οποία στεγάζεται στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’ στο Λιμάνι), στο πλαίσιο του 43ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

 Κατά τα εγκαίνια της έκθεσης, σήμερα το απόγευμα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής των «Νέων Οριζόντων», Δημήτρης Εϊπίδης, επισήμανε ότι τα αφιερώματα στις εικαστικές τέχνες αποτελούν παράδοση για τους «Νέους Ορίζοντες». Παράλληλα, ευχαρίστησε τον διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, ¶ρη Γεωργίου, αλλά και τον διευθυντή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Τεχεράνης και επιμελητή της έκθεσης, Hamid Severi, ο οποίος παραβρέθηκε στα εγκαίνια της έκθεσης.