25ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
(Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 15 - 21 Οκτωβρίου 2012)
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητάς του και σε συνεργασία με το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει το 25o κινηματογραφικό αφιέρωμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που θα πραγματοποιηθεί από τις 15 έως τις 21 Οκτωβρίου 2012 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Λιμάνι, Αποθήκη Α΄, τηλ. 2310-508.398).
Το φετινό κινηματογραφικό αφιέρωμα περιλαμβάνει πέντε ταινίες και ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πρόκειται για τις ταινίες μυθοπλασίας Στη στεριά / Terraferma του Εμανουέλε Κριαλέζε / Emanuele Crialese, Το αγόρι πίσω από το συρματόπλεγμα / The Boy in the Striped Pyjamas του Μαρκ Χέρμαν / Mark Herman, Το λιμάνι της Χάβρης / Le Havre του Άκι Καουρισμάκι / Aki Kaurismaki, Ακόμα και η βροχή / Even the Rain της Ιθίαρ Μπολαΐν/Iciar Bollain, Ένας χωρισμός / A Separation του Ασγκάρ Φαραντί / Asghar Farhadi, και το ντοκιμαντέρ Η τιμή του σεξ / The Price of Sex της Μίμι Τσακάροβα / Mimi Chakarova.
Καθημερινά θα πραγματοποιείται μία προβολή στις 21:30. Τιμή εισιτηρίου: 6 ευρώ (γενική είσοδος) και 4 ευρώ (φοιτητικό).
Παράλληλα με τις προβολές στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στις 22 και 23 Οκτωβρίου 2012 θα πραγματοποιηθεί και ένα αφιέρωμα στη σκηνοθέτιδα Λουκία Ρικάκη, στην Αίθουσα Συνεδρίων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Εγνατία 156, 1ος όρ.), με την προβολή των ντοκιμαντέρ Ο ξένος (22/10, 18.00) και Ήταν να φύγω (23/10, 18.00). Τις προβολές θα προλογίσουν οι Έφη Βουτυρά (κοινωνική ανθρωπολόγος, καθηγήτρια, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας - ΒΣΑΣ), Δέσποινα Συρρή (υποψήφια διδάκτωρ, τμήμα ΒΣΑΣ) και Φωτεινή Τσιμπιρίδου (αναπληρώτρια καθηγήτρια, τμήμα ΒΣΑΣ).
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ
Στη Στεριά / Terraferma
(Ιταλία /Γαλλία, 2011)
Σκηνοθεσία: Emanuele Crialese. Σενάριο: Emanuele Crialese, Vittorio Moroni. Με τους: Filippo Pucillo, Donatella Finocchiaro, Beppe Fiorello.
Έγχρωμο, 88΄.
Ένας ηλικιωμένος ψαράς και ο εγγονός του περιμαζεύουν μερικούς λαθρομετανάστες που κολυμπούν προς τη βάρκα τους, στην διάρκεια μιας ψαριάς. Αυτή η κίνηση θα τους στοιχίσει τη χρήση της βάρκας τους, μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα για την παράνομη -στα μάτια του νόμου- πράξη τους, ωστόσο δεν θα τους εμποδίσει να προσφέρουν άσυλο σε μια έγκυο γυναίκα μετανάστρια, η οποία θα γεννήσει στο σπίτι τους. Στο μεταξύ, το καλοκαίρι φέρνει ένα άλλο κύμα, πιο επιθυμητών επισκεπτών, τους τουρίστες, εντείνοντας το κλίμα «διχασμού» που επικρατεί στο μικρό ιταλικό νησί...
Το Αγόρι Πίσω από το Συρματόπλεγμα / The Boy in the Striped Pyjamas
(Ηνωμένο Βασίλειο / ΗΠΑ, 2008)
Σκηνοθεσία: Mark Herman. Σενάριο: John Boyne (μυθιστόρημα), Mark Herman. Με τους: Asa Butterfield, David Thewlis, Rupert Friend.
Έγχρωμο, 94΄.
Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η απαγορευμένη φιλία του 8χρονου Μπρούνο με ένα αγόρι εβραϊκής καταγωγής που βρίσκεται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, θα έχει αναπάντεχες συνέπειες. Η άγνοια της πραγματικότητας και ο εγκλωβισμός στην παιδική αθωότητα είναι κάποιες φορές πιο ασφαλής επιλογή από τη σκληρή αλήθεια και το αβέβαιο της ζωής.
Το Λιμάνι της Χάβρης / Le Havre
(Φιλανδία / Γαλλία / Γερμανία, 2011)
Σκηνοθεσία / σενάριο: Aki Kaurismaki. Με τους: Andre Wilms, Blondin Miguel, Jean-Pierre Darroussin. Έγχρωμο, 93΄.
Ο Μαρσέλ Μαρξ, ένας μεσήλικας πρώην συγγραφέας, ο οποίος έχει αυτοεξοριστεί στη Χάβρη, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Γαλλίας, μοιράζει την καθημερινότητά του ανάμεσα στο ταπεινό επάγγελμα του λούστρου, που πλέον εξασκεί, τις επισκέψεις στο αγαπημένο του μπαρ και την φροντίδα της άρρωστης συζύγου του, Αρλετί. Ένα παιχνίδι της μοίρας, όμως, θα τον φέρει πρόσωπο με πρόσωπο με έναν ανήλικο αφρικανό λαθρομετανάστη, για χάρη του οποίου ο Μαρσέλ θα επιστρατεύσει κάθε απόθεμα ανθρωπιάς που διαθέτει, προκειμένου να τον διασώσει.
Ακόμα και η βροχή / Even the rain
(Ισπανία / Μεξικό / Γαλλία, 2010)
Σκηνοθεσία: Iciar Bollain. Σενάριο: Paul Laverty. Με τους: Gael Garcia Bernal, Luis Tosar, Karra Elejalde. Έγχρωμο, 103΄.
Ένας σκηνοθέτης πηγαίνει στην Βολιβία με σκοπό να γυρίσει μια ταινία με θέμα τον Χριστόφορο Κολόμβο, αναζητώντας στοιχεία για τον άνθρωπο που δεν ήθελε απλά να εκχριστιανίσει τους ινδιάνους, αλλά είχε εμμονή με τον χρυσό και υποδούλωσε όσους ιθαγενείς του αντιστάθηκαν. Ωστόσο, στην πόλη όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα, τα αποθέματα νερού πωλούνται σε μια πολυεθνική και οι ιθαγενείς καλούνται 500 χρόνια μετά από την έλευση του Κολόμβου να παλέψουν όχι για το χρυσάφι, αλλά πλέον για το πιο πολύτιμο αγαθό, το νερό.
Ένας χωρισμός / A separation
(Ιράν, 2011)
Σκηνοθεσία - σενάριο: Asghar Farhadi. Με τους: Peyman Moadi, Leila Hatami, Sareh Bayat. Έγχρωμο, 123΄.
Η Σιμίν θέλει να φύγει από το Ιράν. Ο σύζυγός της, Ναντέρ, όμως, πρέπει να μείνει πίσω για να φροντίζει τον άρρωστο πατέρα του. Έτσι χωρίζονται, και η κόρη τους, ελπίζοντας ότι η μητέρα της θα γυρίσει σύντομα, μένει προσωρινά με τον πατέρα της. Εκείνος, προσλαμβάνει μία γυναίκα για να τον βοηθά να περιποιείται τον πατέρα του, χωρίς ωστόσο να γνωρίζει το μυστικό που αυτή κρύβει. Σύντομα, μια έντονη διαμάχη θα κλονίσει τις εύθραυστες ισορροπίες της οικογένειας και θα οδηγήσει όλους τους εμπλεκόμενους σε καθοριστικές αποφάσεις.
Η τιμή του σεξ / The price of sex
(ΗΠΑ, 2011)
Σκηνοθεσία / σενάριο: Mimi Chakarova. Έγχρωμο, 73΄.
Μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για τις νέες γυναίκες από την Ανατολική Ευρώπη που έχουν βυθιστεί στον υπόκοσμο του τράφικινγκ και της κακοποίησης. Πρόκειται για μια άκρως προσωπική, οδυνηρή, αλλά και αποκαλυπτική ιστορία. Αφηγήτριες είναι οι ίδιες οι γυναίκες-θύματα, που δεν άφησαν τη ντροπή, το φόβο και τη βία να τις φιμώσουν. Η φωτορεπόρτερ Μίμι Τσακάροβα, που μεγάλωσε στη Βουλγαρία, μάς παίρνει μαζί της σ’ ένα ταξίδι εξερεύνησης, με σκοπό να ξεσκεπάσει τον σκιώδη κόσμο της παράνομης διακίνησης και εμπορίας γυναικών, από την Ανατολική Ευρώπη στη Δυτική, αλλά και στη Μέση Ανατολή. Κάνοντας κρυφά γυρίσματα σε μέρη όπου σπάνια αποκτά κανείς πρόσβαση, η Τσακάροβα διαπιστώνει πως, παρά το γεγονός πως κάποιες γυναίκες κατάφεραν να ξεφύγουν και να πουν την ιστορία τους, το σύγχρονο σκλαβοπάζαρο εξακολουθεί να ευδοκιμεί.