13ο ΦΝΘ: 3ο Διεθνές Συνέδριο Ντοκιμαντέρ EDN

3ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ EDN

To 3ο Διεθνές Συνέδριο Ντοκιμαντέρ EDN πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 15 Μαρτίου 2011, στην αίθουσα του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς Ντοκιμαντέρ της διοργάνωσης. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ (EDN) και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το συνέδριο, το οποίο έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, απευθύνεται σε έλληνες και ξένους σκηνοθέτες και παραγωγούς που παρευρίσκονται στη Θεσσαλονίκη. Τον συντονισμό του συνεδρίου έκανε ο κ. Όβε Ρίσε Γιένσεν / Οve Rishoj Jensen (εκπρόσωπος EDN, Δανία), ενώ στο πάνελ των ομιλητών συμμετείχαν οι κ.κ. Γιαν Ρόφκαμπ / Jan Rofekamp (διανομέας, Films Transit, Καναδάς), Φιλίπα Κοβάρσκι / Philippa Kowarsky (διανομέας, Cinephil, Ισραήλ) και Γιέσπερ Όσμουντ / Jesper Osmund (μοντέρ και εξπέρ τρέιλερ, Δανία).

Την εκδήλωση προλόγισε ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, κ. Σπύρος Πέγκας. «Στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, οι διεθνείς συμπράξεις και συνεργασίες αποτελούν μονόδρομο στον τομέα της παραγωγής και προώθησης των ταινιών τεκμηρίωσης. Στόχος και υποχρέωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ είναι να φέρει σε επαφή τους επαγγελματίες του χώρου, έτσι ώστε να προκύψουν εκείνες οι συνεργασίες που θα βοηθήσουν τις εικόνες των δημιουργών να βρουν το δρόμο τους προς τη σκοτεινή αίθουσα ή την τηλεοπτική οθόνη. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης στέκεται αρωγός σε κάθε τέτοια προσπάθεια, διότι αυτό που πρωτίστως μας ενδιαφέρει είναι η εξωστρέφεια και η διεθνής απήχηση του παραγόμενου καλλιτεχνικού έργου της χώρας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Πέγκας.

Η διαδικασία της προώθησης μια ταινίας ή μια ιδέας πριν αυτή γίνει ταινία συχνά υποβαθμίζεται από τους κινηματογραφιστές, οι οποίοι δεν αφιερώνουν τον κατάλληλο χρόνο και την προσοχή στα τρέιλερ που θα παραδώσουν είτε στους παραγωγούς είτε στο κοινό. «Πριν από δέκα χρόνια ίσως συνέβαινε, αλλά τώρα είναι πάρα πολύ δύσκολο να εξασφαλίσει κανείς χρηματοδότηση για τη δουλειά του, αν δεν έχει να δείξει κάτι παραπάνω από ένα απλό σενάριο. Ο δημιουργός οφείλει να παρέχει ένα τρέιλερ, έτσι ώστε να δώσει μια σαφή ιδέα στον συνεργάτη του ή τον θεατή για το ποια είναι η ιδέα και το πλαίσιο της ταινίας του», επεσήμανε ο κ. Όβε Ρίσε Γιένσεν.

Παίρνοντας το λόγο, ο κ. Γιέσπερ Όσμουντ αναφέρθηκε στη δημιουργία ενός σωστού και επαγγελματικού τρέιλερ, παρουσιάζοντας στους παρευρισκόμενους μια σειρά από διαφορετικά τρέιλερ γνωστών ταινιών και αναλύοντας ποιο είναι το σωστό για κάθε περίπτωση. «Είναι άλλο το είδος του τρέιλερ που απευθύνεται στο κοινό και θέλει ουσιαστικά να πουλήσει εισιτήρια και άλλο εκείνο που στοχεύει στο να πείσει χρηματοδότες να επενδύσουν σε μια ταινία. Στην πρώτη περίπτωση, μιλάμε για κάτι φανταχτερό και εντυπωσιακό, ενώ στην άλλη για κάτι που θα πρέπει να είναι αρκετά επεξηγηματικό και σαφές, αφού - εάν κάποιος ανήκει στον κινηματογραφικό χώρο - δεν αποζητά το περιτύλιγμα, αλλά την ουσία», τόνισε ο κ. Όσμουντ.

Με τη σειρά της, η κ. Φιλίπα Κοβάρσκι έθεσε στη συζήτηση την ιδιαίτερα σημαντική παράμετρο του timing σε ό,τι αφορά στην κινηματογραφική παραγωγή. «Για παράδειγμα, εάν ένας δημιουργός έχει κάνει μια ταινία για το Λονδίνο ή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αυτή είναι η κατάλληλη εποχή για να την πουλήσει. Ο λόγος είναι ότι εδώ και στο εξής και για μέχρι περίπου οκτώ μήνες πριν την διεξαγωγή της Ολυμπιάδας, όλα τα μέσα ενημέρωσης δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέμα και φυσικά ενδιαφέρονται και να αγοράσουν κάτι τέτοιο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, η κ. Κοβάρσκι δεν παρέλειψε να σχολιάσει το γεγονός ότι συχνά οι δημιουργοί αμελούν να εκμεταλλευτούν την τεράστια δύναμη του διαδικτύου. «Τώρα πια, με ένα καλό τρέιλερ, μια ταινία έχει τη δυνατότητα να γίνει πολύ γνωστή από τη μια στιγμή στην άλλη, είτε στα social media είτε και αλλού. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το εκμεταλλευτούν όλοι οι δημιουργοί ντοκιμαντέρ», υπογράμμισε.

Ιδιαίτερη έμφαση στην ιστορία μιας ταινίας τεκμηρίωσης έδωσε ο κ. Γιαν Ρόφκαμπ, υποστηρίζοντας πως αποτελεί το κλειδί σε ένα έργο. «Η δραματικότητα μιας ιστορίας είναι αυτή που καθορίζει πριν και πάνω από όλα την επιτυχία της. Έπειτα, φυσικά, είναι τα πρόσωπα. Εάν εγώ ήμουν στη θέση ενός δημιουργού, θα παρουσίαζα μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία με δυο τρέιλερ: ένα μικρό που να αφορά αποκλειστικά στον ήρωα ή τους ήρωες της ταινίας, και ένα άλλο που θα αφορούσε στην ιστορία της», δήλωσε ο ίδιος.

Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με την αξιολόγηση, από την πλευρά των ομιλητών, του τρέιλερ μιας κινηματογραφίστριας που βρισκόταν ανάμεσα στους θεατές και προσκόμισε το demo της για αυτό τον σκοπό.

Να σημειωθεί ότι την Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011 στην αίθουσα του ΙΕΚ ΑΚΜΗ (ώρα 15.00 – 17.00) θα διεξαχθεί το masterclass «Νέες αγορές – Νέες ευκαιρίες», στο πλαίσιο του Docs in Thessaloniki Pitching Forum 2011 του 13ου ΦΝΘ, μια συν-διοργάνωση του EDN και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.