ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
«ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ»
ΣΙΝΤ ΓΚΑΝΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡ ΧΟΛΣΤ
Τα βραβεία Όσκαρ, η δομή και η λειτουργία της αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, οι διαφορές της με την ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, καθώς και χρήσιμες απόψεις σχετικά με τα κινηματογραφικά βραβεία γενικότερα, ήταν ορισμένες από τις θεματικές που αναπτύχθηκαν στην πολύ ενδιαφέρουσα ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Κινηματογραφικά βραβεία: προτάσεις», η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, στο πλαίσιο του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ομιλητές της ανοιχτής συζήτησης ήταν ο Σιντ Γκάνις, παραγωγός και μέχρι πρόσφατα πρόεδρος της αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, και ο Περ Χολστ, παραγωγός και μέλος του συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, οι οποίοι παρέθεσαν τις απόψεις τους και κατέθεσαν την πολύτιμη εμπειρία τους σε μια κουβέντα που συντόνισε ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Γιώργος Κρασσακόπουλος. Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Χωραφάς και η διευθύντρια Δέσποινα Μουζάκη.
Πριν το ξεκίνημα της ανοιχτής συζήτησης, το 50ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τίμησε τον ελληνικής καταγωγής Σιντ Γκάνις για την προσφορά του στην Έβδομη Τέχνη. «Αυτό είναι ένα μικρό δείγμα της εκτίμησής μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Χωραφάς, παραδίδοντας το βραβείο στον κ. Γκάνις, ο οποίος με απλότητα και ειλικρίνεια παραδέχθηκε ότι ποτέ δεν περίμενε να βραβευτεί, καθώς από μικρό παιδί απλά αγαπούσε τις ταινίες. Στη συνέχεια, ο Σιντ Γκάνις ανέπτυξε ορισμένες ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες θεματικές που αφορούσαν, μεταξύ άλλων, στη δομή της Ακαδημίας, τον διαχωρισμό των μελών της σε τομείς ανάλογα με την ειδικότητά τους καθώς και τον τρόπο επιλογής των ταινιών μέχρι τις υποψηφιότητες για τα Όσκαρ. Αναφερόμενος στην λαμπρότητα της τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ, ο Σιντ Γκάνις τόνισε χαρακτηριστικά ότι τα έσοδα από τη συγκεκριμένη βραδιά της απονομής στηρίζουν σε ποσοστό 90% μια μεγάλη σειρά από προγράμματα και δράσεις, τις οποίες αναπτύσσει ετησίως η Ακαδημία. Πιο συγκεκριμένα, όπως επεσήμανε ο ίδιος: «Στις δραστηριότητες της Ακαδημίας περιλαμβάνονται η Βιβλιοθήκη, το Αρχείο, το Συμβούλιο των Τεχνών και Επιστημών, τα αφιερώματα, οι διαλέξεις, οι επιχορηγήσεις, οι εκθέσεις, οι διαγωνισμοί για νέα ταλέντα και πολλές άλλες πρωτοβουλίες».
Σε αντίθεση με πολλούς συμπατριώτες του, οι οποίοι –όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος - πιστεύουν ότι δεν γυρίζονται ταινίες πουθενά αλλού στον κόσμο παρά μόνο στην Αμερική, ο Σιντ Γκάνις έδωσε το στίγμα της Ακαδημίας ως έναν διεθνή οργανισμό ο οποίος επιδιώκει καταρχάς να υλοποιεί κινηματογραφικά projects σε συνεργασία με διεθνείς φορείς, όπως π.χ. την ιρανική ένωση σκηνοθετών, ενώ παράλληλα έχει ως στόχο να προωθεί τη παγκόσμια κινηματογραφία εντός και εκτός συνόρων των ΗΠΑ.
Στη συνέχεια της ανοιχτής συζήτησης, τον λόγο πήρε ο Περ Χολστ, ο οποίος ως μέλος του συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιχείρησε να κάνει μια σύντομη συγκριτική προσέγγιση μεταξύ Ευρωπαϊκής και Αμερικανικής Ακαδημίας, θέλοντας να καταδείξει τις διαφορές τους τόσο στις δομές όσο και στα οικονομικά στοιχεία των δυο οργανισμών. Αρχικά, ο Περ Χολστ επεσήμανε ότι είναι «σχετικά απλό να γίνει κανείς μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, σε σύγκριση με την αμερικάνικη». Επεξηγώντας τη μεθοδολογία του εν λόγω οργανισμού σε ό,τι αφορά στην επιλογή των ταινιών που εξασφαλίζουν μια υποψηφιότητα για τα ευρωπαϊκά βραβεία, ο κ. Χολστ υπογράμμισε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία δεν απαιτεί την υποβολή επίσημης πρότασης από κάθε χώρα, όπως συμβαίνει με τα Όσκαρ για τις ξενόγλωσσες ταινίες. Επιπλέον, θέλησε να επισημάνει ως πρώτη προτεραιότητα για τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές το θέμα των συμπαραγωγών, τονίζοντας ότι χωρίς αυτές είναι δύσκολο να υλοποιηθούν μεγάλες παραγωγές στην Ευρώπη, λόγω της δυσκολίας εξεύρεσης οικονομικών πόρων.
Μετά τις εισηγήσεις των δυο ομιλητών, το κοινό που παρακολούθησε την ανοιχτή συζήτηση αναφέρθηκε στην ελληνική πραγματικότητα και ζήτησε την άποψη των δυο εκλεκτών προσκεκλημένων του 50ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Με αφορμή αυτό το ερώτημα, ο Σιντ Γκάνις και ο Περ Χολστ έθιξαν καίρια ζητήματα όπως οι επιχορηγήσεις, οι πιέσεις που δέχονται οι κριτικές επιτροπές όσον αφορά στην επιλογή των ταινιών που θα είναι υποψήφιες για κάποιο βραβείο, ενώ επίσης έκαναν λόγο για τα βραβεία που συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα. Σε αυτό το σημείο, απαντώντας σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι θεμιτό αυτό το καθεστώς, ο Περ Χολστ σημείωσε τα εξής: «Κατά την άποψή μου, η συγκεκριμένη τακτική αποδίδει καρπούς, καθώς υπάρχει πολύ σκληρός ανταγωνισμός στο χώρο, υπάρχουν πολλά φεστιβάλ, επομένως πρέπει να δίνεται ένα κίνητρο στους κινηματογραφιστές για να συμμετέχουν σε κάποια συγκεκριμένη κινηματογραφική διοργάνωση». Με τη σειρά του, ο Σιντ Γκάνις εξέφρασε την αντίθετη άποψη, υποστηρίζοντας ότι η αμερικανική Ακαδημία επιδιώκει να επικεντρώνεται στην καλλιτεχνική υπόσταση των ταινιών, οι οποίες μετά τα Όσκαρ διαγράφουν τη δική τους εμπορική πορεία.