Στην κατάμεστη αίθουσα του καφέ του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17 Νοεμβρίου η παρουσίαση του βιβλίου «50 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου – Οι ταινίες που αγαπήσαμε», στο πλαίσιο του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το τρίτο βιβλίο του μη κερδοσκοπικού πολιτιστικού σωματείου ΚΕΜΕΣ (Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά), το οποίο εκδόθηκε με αφορμή την επέτειο του μισού αιώνα ζωής του Φεστιβάλ.
Στην έκδοση, τριάντα διακεκριμένα πρόσωπα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου -σκηνοθέτες, δημοσιογράφοι, κριτικοί, επικοινωνιολόγοι, πρόεδροι και διευθυντές θεσμικών οργάνων– επέλεξαν και έγραψαν για την ταινία που αγάπησαν πιο πολύ από όλη την κινηματογραφική πορεία του Φεστιβάλ.
Στο πάνελ της βιβλιοπαρουσίασης συμμετείχαν η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη, ο διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Βασίλης Κεχαγιάς και οι κριτικοί κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης και Αλέξης Δερμεντζόγλου, ιδρυτικά στελέχη του ΚΕΜΕΣ.
Στον χαιρετισμό της, η Δέσποινα Μουζάκη επεσήμανε τα εξής: «Πρόκειται για μια έκδοση που εκφράζει τη μαγική στιγμή της πρώτης επαφής του ελληνικού κινηματογράφου με το Φεστιβάλ. Μέσα από τα κείμενα αυτού του βιβλίου, αποτυπώνονται εκείνες οι ταινίες που κατέχουν κορυφαία θέση στην προσωπική ανθολογία του κάθε συγγραφέα που συνεισέφερε σε αυτό».
Ο διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Βασίλης Κεχαγιάς δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον πρωτεργάτη της πρωτοβουλίας του ΚΕΜΕΣ Αλέξη Δερμεντζόγλου, καθώς και την πορεία του ιδίου ως κριτικού κινηματογράφου, «μια πορεία που διακρίνεται από ευθύτητα και τολμηρή άποψη», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά. Καταθέτοντας τη δική του πρόταση για τις μελλοντικές εκδόσεις του ΚΕΜΕΣ, ο κ. Κεχαγιάς τόνισε: «Ενδεχομένως οι επόμενες εκδόσεις του ΚΕΜΕΣ θα μπορούσαν να αφορούν στην σύνδεση των ξένων κινηματογραφικών ρευμάτων, τάσεων και ηθοποιών με την ελληνική πραγματικότητα και τις αναφορές στο ελληνικό κοινό».
Από την πλευρά του, ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης επεσήμανε την ευτυχή συγκυρία της έκδοσης: «Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη έκδοση πραγματοποιείται με αφορμή τα 50 χρόνια του Φεστιβάλ είναι κάτι πολύ θετικό. Πρέπει να σας πω ότι η συγγραφή αυτού του βιβλίου έγινε με πλήρη ελευθερία, τόσο στον τρόπο γραφής όσο και στην επιλογή των ταινιών. Όλοι γράψαμε για ταινίες που αληθινά αγαπήσαμε και, επιπλέον, θέλω να επισημάνω ότι με την ανάλογη ελευθερία θα κινηθούμε και σε ό,τι αφορά σε μελλοντικές μας ενέργειες».
Με τη σειρά του, ο Αλέξης Δερμεντζόγλου έθιξε με δηκτικό τόνο τα κακώς κείμενα του ελληνικού κινηματογραφικού τοπίου, κάνοντας λόγο για «έναν ελληνικό κινηματογράφο με εξαρτήσεις, έναν κινηματογράφο που διαπλέκεται και δεν ‘’ενοχλεί’’». Και πρόσθεσε: «Βασική επιδίωξη του ΚΕΜΕΣ σε ό,τι αφορά στην ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών, αλλά και για προσεχείς ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν, είναι να διατηρήσουμε τέτοιες προσπάθειες, αληθινές και ιδιωτικές. Πολλοί μας λένε ότι θα έπρεπε ανάλογες πρωτοβουλίες να είναι κρατικές. Η απορία μου, όμως, είναι η εξής: Γιατί να γίνει κάτι τέτοιο; Για να μαραζώσει όπως πολλοί ‘’μικροθεσμοί’’, οι οποίοι τίθεται κάτω την ομπρέλα του κράτους; Όχι, δεν επιθυμούμε να συμβεί κάτι τέτοιο. Προτιμούμε να έχουμε τις συνδρομές μας και την ενεργή στήριξη των φίλων του κινηματογράφου και να συνεχίσουμε τις έρευνές μας με αυτόν ακριβώς τον τρόπο».