11ο ΦΝΘ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ

Για τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τα ιστορικά γεγονότα στις ταινίες του, για τον σύγχρονο ρόλο του ντοκιμαντέρ, αλλά και για την τελευταία του ταινία Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος που παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα στο πλαίσιο του 11ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μίλησε ο σκηνοθέτης Φώτος Λαμπρινός στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης, τόνισε ότι το αφιέρωμα που πραγματοποιεί το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στο έργο του Φώτου Λαμπρινού είναι από τις κορυφαίες εκδηλώσεις της φετινής διοργάνωσης. «Ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης είναι μια σταθερή αξία στην εξέλιξη του ελληνικού ντοκιμαντέρ. Το σημαντικό του έργο έχει εμπνεύσει ένα μεγάλο αριθμό ελλήνων σκηνοθετών. Αισθάνομαι πραγματικά περήφανος που καταφέραμε να τον έχουμε φέτος κοντά μας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Εϊπίδης.

Μιλώντας για τη χρήση των Επικαίρων στις ταινίες του, αλλά και για την προσέγγιση των ιστορικών θεμάτων, ο Φώτος Λαμπρινός τόνισε ότι δεν χρησιμοποιεί τα Επίκαιρα ως τεκμήριο: «Αυτό που βλέπει ο θεατής δεν είναι ένα βιβλίο καταγραφής της ιστορίας. Σκηνοθετώ τις σκηνές από Επίκαιρα ως υλικό δραματουργίας σε μια προσπάθεια να “χτυπήσω” τα στερεότυπα της ελληνικής ιστορίας και ιδεοληψίας, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα το χιούμορ και βέβαια την κινηματογραφική γλώσσα», εξήγησε ο δημιουργός.

Αμέσως μετά ο σκηνοθέτης αναφέρθηκε στην επιρροή που άσκησε πάνω του το πολιτικοποιημένο οικογενειακό του περιβάλλον τονίζοντας ότι ορισμένα ισχυρά βιώματα που έζησε αποτυπώνονται στις ταινίες του. Και συνέχισε, κάνοντας μια μικρή αναδρομή στην πορεία του, από τις σπουδές του στο Ινστιτούτο Κινηματογραφίας της Μόσχας δίπλα στον Μιχαήλ Ρομ, μέχρι τη γνωριμία του με τον Κώστα Γαβρά, όταν και άρχισε να ασχολείται με την έρευνα αρχειακού υλικού. «Ο Γαβράς πλήρωσε μια μεγάλη έρευνα που έκανα σε αρχεία από τα Επίκαιρα για 2,5 χρόνια, για μια ταινία που τελικά δεν έγινε. Αργότερα σκηνοθέτησα το Πανόραμα του Αιώνα, έφτιαξα το χρηστικό αρχείο από παλιά Επίκαιρα στο υπουργείο Εξωτερικών και τώρα συνεργάζομαι με το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο για τη ψηφιοποίηση των παλιών αρχείων».

Για την αίσθηση του χιούμορ που χαρακτηρίζει το έργο του, ο Φώτος Λαμπρινός υπογράμμισε ότι ο σκοπός του είναι πάνω απ’ όλα να κάνει ταινίες που θα ενδιαφέρουν τους θεατές: «Γενικά πιστεύω ότι η ελληνική ιστορία είναι για γέλια, ίσως και για κλάματα. Θέλω να προσεγγίζω τα θέματα μου, όσο ειδικό ιστορικό βάρος κι αν έχουν, με χιούμορ και σαρκασμό για να ψυχαγωγήσω τον θεατή, να τον κάνω να γελάσει και να σκεφτεί».

Μιλώντας για την εξέλιξη του ντοκιμαντέρ στην Ελλάδα ο Φώτος Λαμπρινός στάθηκε μεταξύ άλλων στην εποχή μετά τη δεκαετία του ’60, στον πρωτοπόρο Λέοντα Λοΐσιο, στις επιρροές από Βρετανούς κινηματογραφιστές, αλλά και στην εποχή μετά το 1974 κατά την οποία κυριάρχησαν τα τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ. «Σήμερα διακρίνουμε νέους κινηματογραφιστές που έχουν σπουδάσει σε αξιόλογες σχολές του εξωτερικού και θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου “πλησιάζουμε τα δέντρα για να δρέψουμε καρπούς”», τόνισε ο Φ. Λαμπρινός.

Στην τελευταία του ταινία Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος, που παρουσιάζεται σε επίσημη παγκόσμια πρεμιέρα στο 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ο Φώτος Λαμπρινός σκιαγραφεί το πορτρέτο του Μιχρί Μπελί, ενός Τούρκου 92 ετών, ο οποίος πολέμησε στο πλευρό των ελλήνων ανταρτών στον ελληνικό εμφύλιο. Σχολιάζοντας την προσωπικότητα του Μπελί, ο ιστορικός σύμβουλος της ταινίας Καπετάν Κεμάλ, ο σύντροφος, Γιάννης Γιαννουλόπουλος, τονίσε μεταξύ άλλων: «Ο Μιχρί Μπελί είναι ο ίδιος ένα σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο. Όχι τόσο για τη δράση του και το ρόλο που έπαιξε στην εξέλιξη των γεγονότων, αλλά μέσα από την προσωπική του ιστορία καταλαβαίνουμε τη νοοτροπία και τα συναισθήματα των ανθρώπων της εποχής».