10o ΦΝΘ: MASTERCLASS ΤΖΟ ΜΠΕΡΛΙΝΤΖΕΡ ΚΑΙ ΜΠΡΟΥΣ ΣΙΝΟΦΣΚΙ

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟY

MASTERCLASS ΤΖΟ ΜΠΕΡΛΙΝΤΖΕΡ ΚΑΙ ΜΠΡΟΥΣ ΣΙΝΟΦΣΚΙ



Για το μυστικό της επιτυχημένης συνεργασίας τους, αλλά και για τις αλλαγές και τις δυσκολίες που κρύβει η διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μίλησε το δημιουργικό δίδυμο Τζο Μπέρλιντζερ- Μπρους Σινόφσκι κατά τη διάρκεια του masterclass που έδωσαν την Παρασκευή 14 Μαρτίου στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στην Αποθήκη 1 στο Λιμάνι, στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το masterclass άνοιξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης καλωσορίζοντας το κοινό και τους δημιουργούς ενώ για τους τελευταίους μίλησε και ο Peter Wintonick, δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός ντοκιμαντέρ, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «΄Εχουν κάνει εξαιρετικά πρωτότυπες ταινίες. Ζηλεύω πραγματικά το έργο τους, θαυμάζω το γεγονός ότι εξακολουθούν να είναι ακόμη ενεργοί, να δουλεύουν ακατάπαυστα και νομίζω πως δεν έχουν τιμηθεί επαρκώς από το φεστιβαλικό χώρο».

Κάνοντας λόγο τη μακρόχρονη συνεργασία τους ο Τζο Μπέρλιτζερ σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Ενώσαμε τις δυνάμεις μας απέναντι σε ένα περιβάλλον όχι ιδιαίτερα φιλικό στο είδος που αποφασίσαμε να υπηρετήσουμε. Με τα χρόνια αναπτύχθηκε μία ξεχωριστή σχέση μεταξύ μας, αλλά πάντοτε ο καθένας μας είχε το χώρο, το χρόνο και την ελευθερία να ασχοληθεί και με τις δικές του, προσωπικές δουλειές. Λειτουργούμε συμπληρωματικά, εγώ ασχολούμαι με τα νομικά και τα οικονομικά και ο Μπρους με τα τεχνικά, έχουμε όμως εξίσου σημαντική συμβολή στο τελικό αποτέλεσμα».

«Συμβαίνει κάτι μαγικό όταν συνεργαζόμαστε καλλιτεχνικά, μαζί ωριμάσαμε ως άνθρωποι και ως φίλοι και αναπτυχθήκαμε ως άτομα. Τέτοιες σχέσεις δεν είναι εύκολες στη ζωή, ιδιαίτερα στον επαγγελματικό στίβο», είπε από την πλευρά του ο Μπρους Σινόφσκι και σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους, μόνο μία φορά έχουν διαφωνήσει μεταξύ τους: «΄Εχει πολλά θετικά να δουλεύεις μόνος σου αλλά μας αρέσει να δουλεύουμε και μαζί γιατί αυτό μας βοηθάει να απλοποιούμε κάποια πράγματα όσον αφορά στη διαδικασία».

Αναφορικά με την ταινία Χαμένος παράδεισος ο Τζο Μπέρλιντζερ σχολίασε: «Μας ασκήθηκαν κριτικές από ντοκιμαντερίστες για το ότι δεν ξεκαθαρίσαμε τις απόψεις μας πάνω στο θέμα. Εμείς θέλαμε να βάλουμε το κοινό στη θέση των ενόρκων, ώστε να είναι αυτό το οποίο θα ασκήσει την κριτική». «Δεν ξεκινήσαμε να κάνουμε μία εκστρατεία υπέρ τριών παιδιών που κατηγορούνταν για το φόνο άλλων τριών», συμπλήρωσε σχετικά ο Μπρους Σινόφσκι.

Κάνοντας λόγο για τον τρόπο δουλειάς τους, ο Τζο Μπέρλιντζερ τόνισε ότι προσπαθούν να μην εξαντλήσουν την έρευνα πριν ξεκινήσουν την ταινία τους. «Είναι συναρπαστικό να ανακαλύπτεις τι πραγματικά έχει συμβεί μέσα από την ίδια την ταινία», είπε χαρακτηριστικά ο Τζο Μπέρλιτζερ και ο συνεργάτης του συμφώνησε απόλυτα σχολιάζοντας: «Αυτό που καταστρέφει μια ταινία είναι η προβλεψιμότητα. Δεν θέλουμε να ξέρουμε πού θα καταλήξει, γιατί αν το ξέρουμε εμείς το ξέρει και το κοινό».

Μιλώντας για τις ιδιαιτερότητες του ντοκιμαντέρ Metallica: Some kind of monster, ο Μπρους Σινόφσκι επεσήμανε : «Eίχαμε 1600 ώρες γυρισμάτων και είδαμε ξανά όλο το υλικό από την αρχή για να μη χαθεί κάτι ενδιαφέρον από το σύνολό του. Αυτό μας πήρε περισσότερο από δύο μήνες». Πάνω σ’ αυτό, ο Τζο Μπέρλιντζερ συμπλήρωσε πως όταν έκαναν το μοντάζ, προκειμένου να μπορέσουν να βρουν την κατάλληλη δομή, είχαν στο μυαλό τους 2-3 διαφορετικές εκδοχές.

Σχολιάζοντας τη δουλειά τους στην τηλεόραση και οι δύο συμφώνησαν ότι είναι διαφορετικό πράγμα το να κάνεις ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση και διαφορετικό για τις αίθουσες, φέρνοντας ως παράδειγμα τη σειρά Εικονοκλάστες. Όπως χαρακτηριστικά είπαν, πρόκειται για «ταινίες γρήγορης κατανάλωσης», για τις οποίες απαιτείται λιγότερος χρόνος, πρόσθεσαν, ωστόσο, ότι οι αμοιβές τους από την τηλεόραση τους παρέχουν τη δυνατότητα να γυρίζουν τις κινηματογραφικές δουλειές που επιθυμούν.

Οι δύο δημιουργοί αναφέρθηκαν τέλος στις προσεχείς τους δουλειές. Ο Τζο Μπέρλιντζερ ετοιμάζει μια ταινία με θέμα τον Αμαζόνιο και τα τοξικά απόβλητα που έχουν εμφανιστεί στην περιοχή από την άντληση πετρελαίου και ο Μπρους Σινόφσκι μια σειρά έξι επεισοδίων για το Discovery Channel που πραγματεύεται την αντίδραση εννέα κρατουμένων σε μία φυλακή υψίστης ασφαλείας, όταν τους εντάσσουν σε ένα πρόγραμμα μαθημάτων κινηματογράφου.