21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ: Carte blanche στον Λούι Ψυχογιό

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Λούι Ψυχογιός παίρνει carte blanche από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και επιλέγει αγαπημένα του ντοκιμαντέρ άλλων δημιουργών από όλο τον κόσμο για να τα παρουσιάσει στο κοινό της διοργάνωσης. Με μεγάλη χαρά το Φεστιβάλ θα τον υποδεχτεί στη Θεσσαλονίκη και θα του απονείμει Χρυσό Αλέξανδρο για την προσφορά του στον κινηματογράφο. 

21ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ [1-10/3/2019]

Carte blanche στον Λούι Ψυχογιό

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Λούι Ψυχογιός παίρνει carte blanche από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και επιλέγει αγαπημένα του ντοκιμαντέρ άλλων δημιουργών από όλο τον κόσμο για να τα παρουσιάσει στο κοινό της διοργάνωσης. Με μεγάλη χαρά το Φεστιβάλ θα τον υποδεχτεί στη Θεσσαλονίκη και θα του απονείμει Χρυσό Αλέξανδρο για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Με αυτή την αφορμή, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε ειδική προβολή το ντοκιμαντέρ του The Cove (2009), που καταγράφει τη μαζική εξόντωση δελφινιών στην Ιαπωνία και τιμήθηκε με Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

 

Ο Λούι Ψυχογιός αναζωπυρώνει με κάθε του έργο τον παγκόσμιο διάλογο για την καταστροφική επέμβαση του ανθρώπου στον πλανήτη. Μας προσκαλεί να αναθεωρήσουμε την κυριαρχία μας στον κόσμο, τη σχέση μας με τα ζώα, το φαγητό και τις πραγματικές μας ανάγκες. Ο πολυπράγμων δημιουργός είναι ένας παθιασμένος ντοκιμαντερίστας, ταυτόχρονα όμως υπηρετεί άλλη μια μεγάλη του αγάπη, τη φωτογραφία, την οποία αποθέωσε επί σχεδόν 20 χρόνια ως σταθερός συνεργάτης του περιοδικού National Geographic. Η κάμερα είναι το εργαλείο για να δείξει τι συμβαίνει στον πλανήτη μας, είτε γυρίζει ντοκιμαντέρ είτε φωτογραφίζει τον βυθό στις αμέτρητες καταδύσεις του. Μάλιστα, ο ίδιος είναι και ιδρυτής του Συλλόγου Προστασίας των Ωκεανών (Oceanic Preservation Society), ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την παρακίνηση σε αλλαγή σε ό,τι αφορά στους ωκεανούς του κόσμου μας.

Για το κοινό του 21ου Φεστιβάλ, ο Ψυχογιός έχει επιλέξει ντοκιμαντέρ ακτιβιστικά, αποκαλυπτικά, μαχητικά, τα οποία βάζουν σε πρώτο πλάνο την προστασία του πλανήτη μας που υποφέρει από την ανθρώπινη παρέμβαση, τονίζοντας πως δεν είναι αργά για λύσεις, αρκεί να υπάρχει θέληση και δράση.

 

Οι ταινίες:

Chasing Coral του Τζεφ Ορλόφσκι (ΗΠΑ, 2017). Δείτε σε δωρεάν προβολή μια γεμάτη σασπένς υποβρύχια περιπέτεια που εκτυλίσσεται στους κοραλλιογενείς ύφαλους του κόσμου. Εκεί, ένα πολύτιμο οικοσύστημα απειλείται με μαζική καταστροφή, συμπαρασύροντας αλυσιδωτά όλον τον πλανήτη.

Earthlings του Σον Μόνσον (ΗΠΑ, 2005). Μια ταινία-σοκ σε αφήγηση του Χοακίν Φίνιξ που αποκαλύπτει με κρυφές κάμερες εικόνες φρίκης για την εκμετάλλευση των ζώων από τον άνθρωπο. Μια ταινία για θεατές με γερό στομάχι. Οι δημιουργοί του προειδοποιούν ότι οι σκηνές που περιέχει είναι από τις πιο σκληρές που έχουν βγει ποτέ στη οθόνη και είναι αληθινές. Δεν είναι τυχαίο που πολλοί θεατές ύστερα από την προβολή της, επαναθεώρησαν την κρεατοφαγία. Το φεστιβάλ εντόπισε μια σπάνια κόπια μέτριας ποιότητας και θα την παρουσιάσει για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη στην Ελλάδα σε ειδική δωρεάν προβολή στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος.

An Inconvenient Truth του Ντέιβιντ Γκούγκενχαϊμ (ΗΠΑ, 2006): Βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ  το φιλμ παρακολουθεί τον πρώην Αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Αλ Γκορ ο οποίος παρουσιάζει ένα δυστοπικό όραμα για το μέλλον του πλανήτη που κινδυνεύει λόγω της υπερθέρμανσης.

What the Health των Κιπ Άντερσεν & Κίγκαν Κουν (ΗΠΑ, 2017): Η ταινία αποκαλύπτει μια «συνομωσία» με εκατομμύρια θύματα - πώς διάφοροι οργανισμοί υγείας, φαρμακοβιομηχανίες, εταιρίες ζωικών προϊόντων αλλά και κυβερνητικοί φορείς συνεργάζονται σιωπηρά εις βάρος της υγείας των αμερικανών πολιτών.

End of the Line του Ρούπερτ Μάρεϊ (Ηνωμένο Βασίλειο, 2009): Το μεγαλύτερο ποσοστό της θαλάσσιας ζωής θα έχει εξαφανιστεί ως το 2048, προειδοποιεί το φιλμ. Βασική αιτία, η υπεραλίευση. Πώς θα βρούμε τη χαμένη ισορροπία ανάμεσα σε κατανάλωση και οικολογία;

Blackfish της Γκαμπριέλα Κάουπερθγουεϊτ (ΗΠΑ, 2013): Μια φάλαινα όρκα σκοτώνει τον εκπαιδευτή της στο αμερικανικό θαλάσσιο πάρκο SeaWorld. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει το πώς και το γιατί των γεγονότων. Ένα μεγάλο σκάνδαλο που ταρακούνησε την κοινή γνώμη και βύθισε τις εισπράξεις και το γόητρο της SeaWorld.

Merchants of Doubt του Ρόμπερτ Κένερ (ΗΠΑ, 2014): Σατιρικό και αποκαλυπτικό, το ντοκιμαντέρ εκθέτει μια επικίνδυνη προπαγάνδα – υποτιθέμενους ειδικούς που εμφανίζονται ως ειδήμονες στα αμερικανικά ΜΜΕ, αλλά στην πραγματικότητα παραπλανούν συστηματικά την κοινή γνώμη για ζωτικά ζητήματα όπως, μεταξύ άλλων, η κλιματική αλλαγή.

DamNation των Τράβις Ράμελ & Μπεν Νάιτ (ΗΠΑ, 2014): «Να έχουμε ή να μην έχουμε φράγματα;», αναρωτιέται η ταινία σε μια κινηματογραφική περιήγηση με εκθαμβωτική φωτογραφία που διαπερνά όλη την Αμερική, εξερευνώντας τα υπέρ και τα κατά, μέσα από τόνους νερού και επιχειρημάτων.

The Human Element του Μάθιου Τέστα (ΗΠΑ-Ισλανδία, 2018): Γη, αέρας, νερό, φωτιά. Πώς τα τέσσερα στοιχεία της φύσης διαπλέκονται με τον ανθρώπινο παράγοντα; Ποιος θα επικρατήσει; Οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, οι τυφώνες, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας και άλλες πληγές μας καλούν να επανεκτιμήσουμε επειγόντως τη σχέση μας με τη φύση.

Τα ντοκιμαντέρ που έχει επιλέξει ο Λούι Ψυχογιός συνομιλούν με το μεγάλο φετινό αφιέρωμα της διοργάνωσης στα ζώα με τίτλο «Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα».

Η πλήρης λίστα ταινιών  θα ανακοινωθεί σύντομα.