Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ένα Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα, όπου δέκα ταινίες άνω των 70 λεπτών διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και τον Αργυρό Αλέξανδρο. Ο Χρυσός Αλέξανδρος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 12.000€, ενώ ο Αργυρός Αλέξανδρος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€. Τα μέλη της φετινής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού είναι οι: Δημήτρης Αθυρίδης (σκηνοθέτης και φωτογράφος), Λόρεν Γκρίνφιλντ (σκηνοθέτρια) και Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν (παραγωγός).
Δημήτρης Αθυρίδης
Ο Δημήτρης Αθυρίδης είναι φωτογράφος, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, παραγωγός και μοντέρ από τη Θεσσαλονίκη. Ως δημιουργός παραδίδει ενδελεχή πορτρέτα χαρακτήρων, τα οποία προσεγγίζει ως υπαρξιακές περιπέτειες. Στο παρελθόν έχει σκηνοθετήσει τις ταινίες T 4 Trouble and the Self Admiration Society (2009) και One Step Ahead (2012). Η πιο πρόσφατη ταινία του, το 14ωρο ντοκιμαντέρ exergue – on documenta 14 (2024), έκανε πρεμιέρα στην 74η Berlinale και στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, ενώ προβλήθηκε και σε πολλά άλλα διεθνή φεστιβάλ.
Ο Δημήτρης Αθυρίδης είναι φωτογράφος, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, παραγωγός και μοντέρ από τη Θεσσαλονίκη. Ως δημιουργός παραδίδει ενδελεχή πορτρέτα χαρακτήρων, τα οποία προσεγγίζει ως υπαρξιακές περιπέτειες. Στο παρελθόν έχει σκηνοθετήσει τις ταινίες T 4 Trouble and the Self Admiration Society (2009) και One Step Ahead (2012). Η πιο πρόσφατη ταινία του, το 14ωρο ντοκιμαντέρ exergue – on documenta 14 (2024), έκανε πρεμιέρα στην 74η Berlinale και στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, ενώ προβλήθηκε και σε πολλά άλλα διεθνή φεστιβάλ.
Λόρεν Γκρίνφιλντ
Για 25 χρόνια, η βραβευμένη με Έμμυ φωτογράφος και κινηματογραφίστρια Λόρεν Γκρίνφιλντ έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, καταγράφοντας τις υπερβολές του οικονομικού πλούτου και της διασημότητας που έχουν καταλήξει να ορίζουν τον πολιτισμό μας. Έχοντας χαρακτηριστεί ως «η κατεξοχήν εικαστική χρονογράφος της πλουτοκρατίας στην Αμερική» από τους New York Times, η Γκρίνφιλντ έχει δημιουργήσει πρωτοποριακά έργα με θέματα τον καταναλωτισμό, τη νεανική κουλτούρα και το φύλο, προκαλώντας διεθνείς συζητήσεις σχετικά με κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας. Στην πιο πρόσφατη δουλειά της, τη σειρά Σπουδές κοινωνιολογίας, επιστρέφει στις ρίζες της με ένα ριζοσπαστικό κοινωνικό πείραμα που εξερευνά την επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πρώτη γενιά που μεγάλωσε στον ψηφιακό κόσμο – τους ψηφιακούς αυτόχθονες. Η Βασίλισσα των Βερσαλλιών προβλήθηκε στην πρεμιέρα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς το 2012, όπου απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στην κατηγορία των Ντοκιμαντέρ και χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό Vogue ως ένα από τα κορυφαία ντοκιμαντέρ όλων των εποχών. Το πρωτοφανούς επιτυχίας (250+ εκατ. προβολές) διαφημιστικό της με τίτλο #LikeAGirl, το οποίο προβλήθηκε κατά τη διάρκεια του Σούπερ Μπόουλ, της εξασφάλισε 14 Λέοντες στο φεστιβάλ Cannes Lions International Festival of Creativity και τη διάκριση της πιο Πολυβραβευμένης Σκηνοθέτιδας στα βραβεία του περιοδικού Ad Age, κάνοντας την Γκρίνφιλντ την πρώτη γυναίκα που κατακτά την κορυφή της συγκεκριμένης λίστας.
Για 25 χρόνια, η βραβευμένη με Έμμυ φωτογράφος και κινηματογραφίστρια Λόρεν Γκρίνφιλντ έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, καταγράφοντας τις υπερβολές του οικονομικού πλούτου και της διασημότητας που έχουν καταλήξει να ορίζουν τον πολιτισμό μας. Έχοντας χαρακτηριστεί ως «η κατεξοχήν εικαστική χρονογράφος της πλουτοκρατίας στην Αμερική» από τους New York Times, η Γκρίνφιλντ έχει δημιουργήσει πρωτοποριακά έργα με θέματα τον καταναλωτισμό, τη νεανική κουλτούρα και το φύλο, προκαλώντας διεθνείς συζητήσεις σχετικά με κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας. Στην πιο πρόσφατη δουλειά της, τη σειρά Σπουδές κοινωνιολογίας, επιστρέφει στις ρίζες της με ένα ριζοσπαστικό κοινωνικό πείραμα που εξερευνά την επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πρώτη γενιά που μεγάλωσε στον ψηφιακό κόσμο – τους ψηφιακούς αυτόχθονες. Η Βασίλισσα των Βερσαλλιών προβλήθηκε στην πρεμιέρα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς το 2012, όπου απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στην κατηγορία των Ντοκιμαντέρ και χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό Vogue ως ένα από τα κορυφαία ντοκιμαντέρ όλων των εποχών. Το πρωτοφανούς επιτυχίας (250+ εκατ. προβολές) διαφημιστικό της με τίτλο #LikeAGirl, το οποίο προβλήθηκε κατά τη διάρκεια του Σούπερ Μπόουλ, της εξασφάλισε 14 Λέοντες στο φεστιβάλ Cannes Lions International Festival of Creativity και τη διάκριση της πιο Πολυβραβευμένης Σκηνοθέτιδας στα βραβεία του περιοδικού Ad Age, κάνοντας την Γκρίνφιλντ την πρώτη γυναίκα που κατακτά την κορυφή της συγκεκριμένης λίστας.
Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν
Η Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν έχει συγκεντρώσει τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, έχοντας αναλάβει χρέη παραγωγού για τις ταινίες The Act of Killing (υποψηφιότητα το 2014), The Look of Silence (υποψηφιότητα το 2016) και Flee (διπλή υποψηφιότητα το 2022, τόσο για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ όσο και για Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων). Ήταν επίσης υποψήφια για το Βραβείο του Σωματείου Παραγωγών (Producer’s Guild Award) για το The Look of Silence. Από το 1998 δραστηριοποιείται ως παραγωγός. Ξεκίνησε στη SPOR Media, το 2004 μετακινήθηκε στη Final Cut Productions ApS, ενώ το 2009 συνίδρυσε τη Final Cut for Real ApS. Κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Σπουδές Διεθνούς Ανάπτυξης και Επικοινωνίας από το Πανεπιστήμιο Ροσκίλντε της Δανίας (1998, πρώτη στην τάξη της). Συμμετείχε στα προγράμματα EURODOC (2003), EAVE (2010), ACE (2018) και Inside Pictures (2022). Το 2014 τιμήθηκε με το Βραβείο Roos, το οποίο αναγνωρίζει τη σημαντική συμβολή της στο δανέζικο ντοκιμαντέρ, καθώς και με το Βραβείο IB από την Ένωση Δανών Σκηνοθετών. Επιπλέον έλαβε το Βραβείο Timbuktu, το οποίο επιβραβεύει την ερευνητική και κριτική δημοσιογραφία. Στις πιο πρόσφατες ταινίες συγκαταλέγονται οι Two Strangers Trying Not to Kill Each Other (2024) και The End, τη μεγάλου μήκους μουσική ταινία μυθοπλασίας του Τζόσουα Οπενχάιμερ, με πρωταγωνιστές την Τίλντα Σουίντον και τον Μάικλ Σάνον, η οποία έκανε πρεμιέρα στα Φεστιβάλ Telluride και Τορόντο 2024.
Η Σίγκνε Μπίργκε Σέρενσεν έχει συγκεντρώσει τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, έχοντας αναλάβει χρέη παραγωγού για τις ταινίες The Act of Killing (υποψηφιότητα το 2014), The Look of Silence (υποψηφιότητα το 2016) και Flee (διπλή υποψηφιότητα το 2022, τόσο για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ όσο και για Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων). Ήταν επίσης υποψήφια για το Βραβείο του Σωματείου Παραγωγών (Producer’s Guild Award) για το The Look of Silence. Από το 1998 δραστηριοποιείται ως παραγωγός. Ξεκίνησε στη SPOR Media, το 2004 μετακινήθηκε στη Final Cut Productions ApS, ενώ το 2009 συνίδρυσε τη Final Cut for Real ApS. Κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Σπουδές Διεθνούς Ανάπτυξης και Επικοινωνίας από το Πανεπιστήμιο Ροσκίλντε της Δανίας (1998, πρώτη στην τάξη της). Συμμετείχε στα προγράμματα EURODOC (2003), EAVE (2010), ACE (2018) και Inside Pictures (2022). Το 2014 τιμήθηκε με το Βραβείο Roos, το οποίο αναγνωρίζει τη σημαντική συμβολή της στο δανέζικο ντοκιμαντέρ, καθώς και με το Βραβείο IB από την Ένωση Δανών Σκηνοθετών. Επιπλέον έλαβε το Βραβείο Timbuktu, το οποίο επιβραβεύει την ερευνητική και κριτική δημοσιογραφία. Στις πιο πρόσφατες ταινίες συγκαταλέγονται οι Two Strangers Trying Not to Kill Each Other (2024) και The End, τη μεγάλου μήκους μουσική ταινία μυθοπλασίας του Τζόσουα Οπενχάιμερ, με πρωταγωνιστές την Τίλντα Σουίντον και τον Μάικλ Σάνον, η οποία έκανε πρεμιέρα στα Φεστιβάλ Telluride και Τορόντο 2024.