Μια αμφιλεγόμενη και δυναμική ταινία που παρουσιάζει τις τελευταίες ημέρες έξι γυναικών πολιτικών κρατουμένων. Καθώς το κοινό τις παρατηρεί να περιμένουν την εκτέλεσή τους, το βλέμμα του στρέφεται στις ανθρώπινες πράξεις υπό ακραίες συνθήκες. Σε αυτή την ποιητική ταινία που υιοθετεί τη σκοπιά της αντιφασιστικής αντίστασης στη χώρα του σκηνοθέτη κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα μωρό γεννιέται, κάνει τα πρώτα του βήματα, ο χορός της φωτιάς εκτελείται σύμφωνα με τη βουλγαρική παράδοση και λουλούδια ζωγραφίζονται στους τοίχους του κελιού. Στο τέλος κυριαρχεί η αίσθηση μιας συμβολικής νίκης επί των δυνάμεων του σκότους, αντί φόρου τιμής στις εξιδανικευμένες ηρωίδες της ανθρώπινης ιστορίας, όπως η Ιωάννα της Λωραίνης. Πέρα από την υποψηφιότητά της για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών του 1974, η πραγματική αξία της ταινίας έγκειται στο γεγονός ότι, αν και είναι φυλακισμένες, όλοι οι χαρακτήρες είναι γυναίκες.
Η τελευταία λέξη
Oslednata Duma
Δεν υπάρχουν προγραμματισμένες προβολές σε φυσικές αίθουσες. |
- Σκηνοθεσία: Μπίνκα Ζελιάσκοβα
- Σενάριο: Binka Zhelyazkova, Stefan Canev
- Διεύθυνση φωτογραφίας: Boris Yanakiev
- Μοντάζ: Madlena Dyakova
- Ήχος: Kuzman Shopov
- Μουσική: Simeon Pironkov
- Ηθοποιοί: Tzvetana Maneva, Dorotea Toncheva, Bella Tsoneva, Aneta Petrovska, Emilia Radeva, Leda Taseva, Maria Tatoulova, Zlatina Todeva, Anya Pencheva, Nikolai Binev
- Παραγωγή: Boyana Film
- Κοστούμια: Iskra Licheva
- Σχεδιασμός παραγωγής: Iskra Licheva, Zahari Savov
- Σκηνικά: Zahari Savov
- Φορμάτ: DCP
- Χρώμα: Έγχρωμο
- Χώρα Παραγωγής: Βουλγαρία
- Έτος Παραγωγής: 1973
- Διάρκεια: 96'
- Επικοινωνία: Ταινιοθήκη της Βουλγαρίας
Μπίνκα Ζελιάσκοβα
Η Μπίνκα Ζελιάσκοβα γεννήθηκε στις 15 Ιουλίου 1923 στο Σβίλενγκραντ της Βουλγαρίας. Σπούδασε Θέατρο στο Εθνικό Ινστιτούτο Θεάτρου στη Σόφια. Για ένα μικρό διάστημα σπούδασε επίσης σκηνοθεσία θεάτρου στη σχολή VGIK της Μόσχας υπό τον καθηγητή Λομπανόφ. Μετά την αποφοίτησή της, ξεκίνησε να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη στο Εθνικό Στούντιο Κινηματογράφου στη Σόφια. Η καριέρα της ως σκηνοθέτιδας ξεκίνησε το 1957, όταν συν-σκηνοθέτησε την πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους Ήσυχα κυλά η ζωή... με τον σύζυγό της, τον Χρίστο Γκάνεφ. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, η Μπίνκα ήταν μία από τις λίγες γυναίκες δημιουργούς ταινιών μεγάλου μήκους παγκοσμίως. Η καριέρα της εξελίχτηκε την περίοδο του κοινωνικού ρεαλισμού στον βουλγαρικό κινηματογράφο, που απαιτούσε την παρουσίαση μιας ιδεώδους εικόνας της ζωής, σαν να ήταν αυτή η πραγματικότητα. Αυτό γινόταν συχνά μέσα από ιστορίες με απλή πλοκή και θετικούς ήρωες. Όμως το δικό της σινεμά πήγε κόντρα στην κυρίαρχη αντίληψη για τον κοινωνικό ρεαλισμό, αμφισβητώντας συχνά τους περιοριστικούς κανόνες που επέβαλε η κομμουνιστική ιδεολογική μηχανή. Το ύφος της Ζελιάσκοβα επηρεάστηκε από τον Ιταλικό Νεορεαλισμό και το Γαλλικό Νέο Κύμα, αλλά και από τον ρωσικό κινηματογράφο. Οι ποιητικές και μεταφορικές εικόνες των ταινιών της έκαναν συχνά τους κριτικούς να τη συγκρίνουν με τον Φελίνι και τον Ταρκόφσκι. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της σκηνοθέτησε επτά ταινίες μεγάλου μήκους και δύο ντοκιμαντέρ. Στις τέσσερις από τις εννιά ταινίες της απαγορεύτηκε η διανομή, επομένως το κοινό είχε τη δυνατότητα να τις παρακολουθήσει μόνο μετά την πτώση του κομμουνισμού. Ήταν διευθύντρια του Βουλγαρικού οργανισμού Women in Film, ο οποίος ιδρύθηκε το 1989 μετά το Διεθνές Συνέδριο «Women in Film - KIWI» στην Τιφλίδα της Γεωργίας. Σταμάτησε να κάνει ταινίες μετά το 1989, τη χρονιά που κατέρρευσε το κομμουνιστικό καθεστώς στη Βουλγαρία. Για λίγο καιρό μετά, παρεμεινε ενεργή στον οργανισμό Women in Film, ώσπου σύντομα αποσύρθηκε εντελώς από τη δημόσια ζωή.
Φιλμογραφία
1957 Zivotat si teche tiho| Life Flows Slowly By...
1961 A biahme mladi | We Were Young
1967 Privarzanijat Balon | The Tied-Up Balloon
1973 Poslednata duma | The Last Word
1977 Baseinat | The Swimming Pool
1980 Goliamoto noshtno kapane | The Big Night Bathe
1982 Nani-na | Lullaby (ντοκ)
1982 Litse i opako | The Bright and Dark Side of Things (ντοκ)
1988 Noshtem po pokrivite | On the Roofs at Night (TV)